نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 22:22

ضرورت ایجاد رصدخانه فرهنگی در نایین

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: شورای فرهنگ عمومی بالاترین جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است و باید در این خصوص رصدخانه فرهنگی در شهرستان نایین ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری فارس از نایین، حجت‌الاسلام حامد اهتمام، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نایین، اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی، دارای بالاترین جایگاه در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری یک منطقه در حوزه فرهنگ و اقدامات آن است که به لطف خداوند متعال در شهرستان نایین بر اساس موقعیت‌های جغرافیایی و بزرگان برجسته و شخصیت‌های تاریخی همچون میرزای نایینی، دکتر حسین فاطمی و بیش از ۱۸۰ شهید این منطقه شاهد بسترهای مناسبی هستیم.

وی با بیان اینکه در اکثر جلسات به بایدها در عوض واقعیت‌ها پرداخته می‌شود، گفت: مطابق رصد صورت گرفته، در کارهای فرهنگی دارای آسیب‌های متعددی هستیم که یکی از مشکلات و ایرادات ما در این حوزه در موضوعات رصد فرهنگی، موازی‌کاری و شبکه‌سازی است.

اهتمام اضافه کرد: زمانی شهید باقری و تمام فرماندهان در کنار یکدیگر جمع شدند و گفتند اکنون باید کجا را هدف بگیریم، این قرارگاه و رصدخانه در شهرستانی همچون نایین به جهت ارزیابی اطلس فرهنگی شهرستان وجود ندارد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در موضوعات فرهنگی، اولویت‌بندی‌های برخی افراد بر اساس سلایق و مشاهدات جغرافیایی و منطقه‌ای است اما برخی تصمیمات، اولویت مناطق نیست و برنامه‌ریزی، تربیت نیروی انسانی متخصص و پالایش و ارزیابی گام‌های بعدی پس از اولویت‌بندی مسائل است.

وی بابیان اینکه شهرستان نایین در موضوعاتی مانند فرصت شغلی، منابع آبی، نابرابری و توسعه، عدالت اجتماعی، ترکیب جمعیت و فضای فعالیت‌های خانوادگی دارای کمبود است، اظهار کرد: صرفاً در موضوع طلاق عاطفی در ۸ ماه گذشته در شهرستان نایین آمار طلاق ۴۰ درصد کاهش پیداکرده است اما رنج و افسردگی پس‌ازآن در دختران و مادران خانواده وجود دارد و این در حالی است که سرانه خودکشی در این شهرستان بسیار پایین است.

اهتمام در ادامه گفت: مطابق آخرین دستاوردها در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهترین راهکار افزایش نشاط است اما متأسفانه در این حوزه در شهرستان‌هایی حتی باسابقه فرهنگی و بوم مذهبی به دلیل نبود آب و فضای سبز خودبه‌خود به سمت افسردگی حرکت می‌کند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ادامه تأکید کرد: این کمبود نشاط محسوس است لذا توصیه می‌شود که افزایش نشاط باوجود وحدت رویه و بدون تأثیرگذاری سلایق شخصی با گام نهادن به سمت اوقات فراغت سالم و بانشاط در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی موظف به توانمندسازی فرهنگ دینی جامعه و دفتر تبلیغات اسلامی واسطه میان مردم و حوزه علمیه و توانمندسازی مبلغان دین و روحانیت است و در این حوزه به‌خصوص در شهرستان نایین اعلام آمادگی می‌کنیم.

دید ما فتح خرمشهرهای در محاصره است

در ادامه حجت‌الاسلام  محمد مطهرخو، رئیس شورای فرهنگ عمومی و امام‌جمعه شهرستان نایین اذعان داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، مردم و جوانان را باید به مراکز نور و مساجد وصل کنیم بنابراین دستگاه‌های مختلف باید با برنامه‌های نو در جلسات حاضرشده و در این راستا در دستگاه‌هایی مانند آموزش‌وپرورش، کتابخانه‌های عمومی، تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها باید ایده پردازی و جمع‌آوری ایده صورت بگیرد.

وی ادامه داد: نهادها و متولیان اصلی بحث غنی‌سازی اوقات فراغت، طرح و برنامه داشته باشند و باید توجه داشت که بیشترین آسیب ما در میان دانش آموزان، مقاطع متوسطه اول و دوم است.

مطهرخو افزود: اجرای طرح بی‌نهایت و بازگشت چهار هزار نفر از دختران مشهدی که در جریانات اغتشاش و آشوب‌ها باعث آسیب شدند از نمونه کارهای کشوری است و باید آسیب‌ها را به فرصت تبدیل کنیم چراکه دید ما، فتح خرمشهرهای در محاصره است.

پایان پیام/۶۳۰۲۵/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1231491

مهمترین اخبار ایران و جهان: