نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 15:34

آلودگی‌های زیست محیطی مسمومیت غذایی را افزایش داده است

اصفهان - مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آلودگی‌های زیست محیطی منجر به افزایش مسمومیت غذایی شده است.

مسعود سامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایمنی غذا با امنیت غذا دو مقوله متفاوت از یکدیگر است، اظهار داشت: منظور از امنیت غذا یعنی تمام مردم درهمه زمان‌ها دسترسی آسان به غذا داشته باشند اما به حصول اطمینان از اینکه مواد غذایی در هنگام تولید، آماده سازی، نگهداری، حمل ونقل و توزیع آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی و فیزیکی پیدا نمی‌کنند و سبب بیماری مصرف‌کنندگان نمی‌شوند، ایمنی غذایی می‌گویند.

وی بیان داشت: بر اساس آمار جهانی، بالغ بر ۴۶ درصد از بار بیماری‌های عفونی و گوارشی و بین ۲۳ تا ۳۳ درصد مرگ و میرها در دنیا به خاطر مصرف غذا آلوده است.

مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه تمام محصولات غذایی که دارای نشان سلامت غذا و دارو است، افزود: اما عمده مردم به صورت فله‌ای مواد غذایی خریداری می‌کنند مانند میوه و سبزیجات، غلات و حبوبات، گوشت و فرآورده‌های گوشتی و شیر و فرآورده‌های لبنی، ماهی و آبزیان و همین مسئله خطر عدم ایمنی غذا را افزایش داده است.

وی ادامه داد: اگر ۱۰ درصد مردم سالی یکبار دچار مسمومیت غذایی شوند با احتساب جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، سالانه بالغ بر هشت میلیون و نیم دچار مسمومیت غذایی با علائم گوارشی از جمله اسهال، استفراغ، دل درد و دل پیچه می‌شوند وبه مرگ تعدادی از آنها منجر می‌شود که هزینه‌های سنگینی را به وزارت بهداشت تحمیل می‌کند.

سامی به منظور پیشگیری از بیماری‌های ناشی از ایمنی غذا از مردم خواست که مواد غذایی تحت نظارت و بازرسی ارگان‌های مختلفی همچون وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و اداره کل استاندارد که بسته بندی بهداشتی دارد را مصرف کنند.

وی اضافه کرد: آگاهی مردم نسبت به ایمنی غذا بسیار پایین است ولاجرم وظیفه صاحبان رسانه است که در این عرصه نقش خود را ایفا و مردم و گاه متولیان امر را از خطر بی توجهی به ایمنی غذا مطلع سازند.

مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکدذه تغذیه و علوم غذایی دانشگاه به ۲ نوع آلودگی مواد غذایی از جمله میکروبی و شیمیایی اشاره کرد و افزود: افزایش آلودگی‌های زیست محیطی باعث رشد آلودگی‌های شیمیایی در مواد غذایی شده است که نیاز استانداردهای مواد غذایی در ارتباط با سلامت مصرف کننده را با توجه به شرایط جهانی به روز رسانی کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1268491

مهمترین اخبار ایران و جهان: