نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 15:14

حمایت ۵ میلیاردی از ساخت اثر در حوزه ترویج فرهنگ ایثار/ اختتامیه در مشهد

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلمو فیلمنامه ایثار ۱۹ اردیبهشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار با حضور سید محمد صادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرهاد مختاری دبیر جشنواره و مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی این رویداد صبح سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سید محمد هاشمی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره با اشاره به اینکه یکی از وظایف بنیاد ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت است، گفت: یکی از مهمترین عرصه‌های هنری در این دوره و زمانه فیلم و سریال است و یکی از عمده‌ترین ضعف‌های ما معرفی قهرمان‌ها و الگوها در عرصه ملی و بین‌المللی توسط هنر و جریان سینما و رسانه‌های صوتی و تصویری بوده‌ است. البته این اتفاق افتاده ولی باید تقویت شود. امروز برای اینکه این نقش را جدی‌تر دنبال کنیم، تصمیم‌ گرفتیم در کنار برگزاری جشنواره ملی ایثار، نخستین دوره را در بخش بین‌الملل در استان خراسان رضوی برپا کنیم.

وی افزود: یکی از اهداف ما تشویق و ترغیب هنرمندان و حمایت‌ از آن‌ها برای ترسیم قهرمان‌ها است که از نیازهای مهم امروز است و در این زمینه باید تبادل اطلاعات و تجربیات میان هنرمندان اتفاق بیفتد چون یک هدف مهم، ایجاد جریان رسانه‌ای در کشورهای خط مقاومت است. 

وی اضافه کرد: که این جشنواره ابتدا قرار بود فقط مختص فیلم باشد ولی برای بسترسازی در این زمینه تصمیم بر این شد تا فیلمنامه هم اضافه شود چرا که یکی از برنامه‌های مهم بنیاد شهید در آینده جلسه‌های پرونده خوانی برای نویسندگان است تا سوژه‌هایی را برای کار معرفی کنند. 

هاشمی بیان کرد: جایزه ویژه ما در این جشنواره حمایت حداقل پنج میلیاردی از ساخت اثر در حوزه ترویج فرهنگ ایثار،شهادت و مقاومت برای تولید اثر بعدی برگزیده خواهد بود.‌ البته ۳۶ جایزه داریم که این رقم جایزه بزرگ ما خواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته به واسطه اینکه ریاست بنیاد شهید معرفی قهرمان‌های استانها را به عنوان یک دغدغه معرفی کردند، اعتباری در نظر گرفتیم ولی فیلمنامه‌های خوبی دست ما نرسید و از همین‌جا از هنرمندان دغدغه‌مند در استانها خواهش می‌کنم که در این زمینه فعالیت کنند.

به گفته وی مشارکت در فیلمنامه «اتاقک گلی» و سریال «بچه زرنگ» از پروژه‌های پیشین این بنیاد بوده و سریال «خواهر طاهره»، همراه با فیلم شهید هادی از پروژه‌های جدید است.

هاشمی گفت: ما برنامه دیگری برای شهید اصغر وصالی داریم و یکی از دغدغه‌های من این است که درباره شهید نادر مهدوی و شهدایی که مستقیم با استکبار در دریا مبارزه کردند، کار کنیم. متاسفانه این اطلاعات در اختیار هنرمندان نیست و شاید این سوال باشد که وقتی ما در خلیج فارس تهدید می‌کنیم آیا توان عملیاتی هم داریم؟ این‌ها دغدغه‌هایی است برای اهمیت پرداختن به این مسئله و یک فیلمنامه نویس در این زمینه در حال نگارش متن است و تهیه‌کننده و کارگردان فیلم هم مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه زنان هم دغدغه داشتیم که مشغول کار هستیم و نیز پروژه «دست‌های ناپیدا» که پیگیری می‌شوند.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده مدیرکل بنیاد شهید در استان خراسان رضوی نیز در بخشی دیگر از این نشست سخنانی را درباره ظرفیت استان خراسان رضوی برای گفتمان فرهنگی مطرح و تاکید کرد که باید از ابزار فرهنگ برای ترویج امید در میان مردم بهره برد. باید برای افزایش کمی و کیفی جشنواره هم در آینده خیز برداریم تا حضور پررنگ‌تر هنرمندان جبهه مقاومت را داشته باشیم. 

وی گفت: در استان خراسان رضوی ساخت سریال شهید نواب صفوی هم کلید زده شده و اطمینان دارم اگر به درستی ساخته شود از سریال «مختار» جذاب‌تر می‌شود، در آن صورت یک فیلم سینمایی هم از آن تولید می‌کنیم.‌

مختاری دبیر جشنواره در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص موازی‌کاری و برگزاری جشنواره‌های متعدد با یک موضوع و همچنین تداخل با جشنواره مقاومت گفت: نباید از تعدد جشنواره‌ها هراسید. هر چقدر بستر برای تولید آثار با موضوع مقاومت و ایثار فراهم شود خوب است. هدف ما ایجاد خط رسانه‌ای مشترک بین کشورهای حوزه مقاومت و برگزاری دوره‌های آینده در کشورهای مقاومت است. اگر ما به صورت فصلی هم جشنواره ایثار و مقاومت داشته باشیم، زیاد نیست.

هاشمی نیز در ادامه این سخنان یادآور شد: وظیفه ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است ولی ما از جشنواره‌های دیگری هم که توسط نهادهای دیگر برگزار می‌شود، حمایت می‌کنیم. به منظور هم‌افزایی حتی برای ساخت فیلم سینمایی نیز با دیگر نهادها کار مشترک می‌کنیم ولی در جایی که وظیفه‌مان است محکم ایستاده‌ایم. هر چقدر تعداد جشنواره در این خصوص زیاد باشد بهتر است زیرا تعداد هنرمندانی که در حوزه ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حوزه معرفی قهرمان‌های ارتش نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا به تولید فیلم بپردازیم. ما برای ساخت فیلم نیاز به فیلمنامه خوب داریم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید در پاسخ به پرسشی مبنی بر خروجی دوره‌های گذشته جشنواره فیلم ایثار، گفت: در گذشته آثار قابل توجهی در این جشنواره تولید شد اما چند سالی به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده وقفه‌ای در برگزاری جشنواره ایجاد شد که خوشبختانه مجدداً از سر گرفته شد.

مختاری دبیر جشنواره نیز به ارائه آمار این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره دارای بخش ویژه حجاب و عفاف، سینمایی و مستند کوتاه تولید شده توسط خانواده شاهد و بخش تولیدات با موضوع امام رضا (ع) است. جشنواره ۲۹ اردیبهشت تا ۳ خرداد برگزار می‌شود و کلاً حدود ۱۳۶۷ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند.

باکیده دبیر اجرایی جشنواره نیز به ارائه آماری درباره بخش‌های مختلف پرداخت و یادآور شد: در بخش فیلمنامه ۴۰ اثر پذیرفته شده و در بخش رقابت حضور دارند. علیرضا سربخش، محمد کریمی صارمی، حسین خورشیدی نیز هیأت داوران این بخش هستند. در بخش بین‌الملل ۳۰ کشور متقاضی حضور در جشنواره بودند. در جشنواره بخش نمایش‌های ویژه با بخش «چشم‌انداز فیلم‌های خراسان رضوی»، «چشم‌انداز فیلمسازان کشورهای اسلامی» و «چشم‌انداز فیلمسازان کشورهای حوزه مقاومت» و چند چشم‌انداز دیگر مد نظر است.

مختاری در بخش پایانی سخنان خود گفت: افتتاحیه در مزار شهدای گمنام کوه سنگی و اختتامیه در سالن‌های همایش‌های باب‌الجواد حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. نمایش فیلم‌ها نیز در مجموعه مهر کوه‌سنگی شهر مشهد انجام خواهد شد.

در بخش پایانی نشست نیز با حضور زینب شیری جعفرزاده فرزند شهید مدافع حرم حبیب‌الله شیری جعفرزاده پوستر جشنواره رونمایی شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1200347

مهمترین اخبار ایران و جهان: