نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 13:34

کاهش قیمت مرغ در راه است؟/ توزیع مرغ منجمد به اندازه نیاز مردم

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مرکزی گفت: مشکلی در توزیع مرغ منجمد در استان وجود ندارد و به میزان نیاز مردم مرغ منجمد توزیع خواهد شد.

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ افزایش قیمت مرغ طی روزهای اخیر قدرت خرید مردم را کاهش داده و منجر به افزایش تقاضای مرغ منجمد در اکثر شهرها از جمله استان مرکزی شده است.

استان مرکزی یکی از قطب‌های مهم تولید مرغ کشور به شمار می‌رود که علاوه بر تامین نیاز داخل، بخشی از مرغ تولیدی را به سایر استان‌ها صادر می‌کند، هرچند افزایش اخیر قیمت مرغ  این استان را نیز تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش در تولید این ماده پروتینی شده است.

بررسی وضعیت بازار مرغ در اراک حاکی از کمبود عرضه مرغ گرم و افزایش تقاضای مرغ منمجد از سوی مردم شده است، ضمن اینکه طی روزهای اخیر مرغ گرم به ازای هر کیلو 79 هزار تومان تا 90 هزار تومان عرضه شده است.

یکی از شهروندان اراکی می‌گوید: عرضه مرغ گرم در بازار کاهش یافته و ناچار به خرید مرغ منجمد شدم.

این اراکی بیان می‌کند: قبلا به هر میزان که نیاز داشتم، مرغ گرم خریداری می‌کردم  و هر زمان که به مغازه‌های عرضه مراجعه می‌کردم، مرغ فراوان بود، اما اخیرا مرغ گرم به سختی پیدا می‌شود و ناچار به خرید مرغ منجمد شدم.

وی اظهار می‌کند: برای خرید مرغ باید در ساعت‌های ابتدایی صبح مراجعه کنیم، چرا که عرضه کم است و زود به اتمام می‌رسد.

 مشکلی در توزیع مرغ منجمد در استان وجود ندارد 

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مرکزی به خبرنگار فارس می‌گوید: مشکلی در توزیع مرغ منجمد در استان وجود ندارد و به میزان نیاز مردم مردم توزیع خواهد شد. 

 روزانه بین 15 تا 20 تن مرغ منجمد به ازای هر کیلو 44 هزار تومان در سطح استان توزیع می‌شود

عباس صالحی می‌افزاید: روزانه بین 15 تا 20 تن مرغ منجمد به ازای هر کیلو 44 هزار تومان در سطح استان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی مرغ منجمد به میزان لازم انجام شده و مشکلی در تامین مرغ منجمد وجود ندارد، بیان می‌کند: شرکت پشتیبانی امور دام استان  با هدف تنظیم بازار کار عرضه مرغ منجمد را تا رسیدن بازار به نقطه تعادل ادامه می‌دهد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مرکزی می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار تن مرغ منجمد در سطح شهرهای مختلف استان توزیع شده و همچنان ادامه دارد.

کمبود مرغ گرم در بازار احساس می‌شود

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی استان مرکزی نیز با اشاره به کمبود مرغ گرم به خبرنگار فارس می‌گوید: کمبود مرغ گرم در بازار احساس می‌شود، اما به گفته رئیس اتحادیه دامداران با افزایش جوجه ریزی در روزهای گذشته، به زودی مشکل کمبود مرغ گرم و گرانی آن برطرف می‌شود.

 امروز مرغ با قیمت هر کیلو 85 هزار تومان در بازار عرضه شد که امیدواریم با عملی شدن وعده اتحادیه و افزایش جوجه‌ریزی شاهد کاهش قیمت طی روزهای آینده باشیم

عزت اله علی همتی بیان می‌کند: امروز مرغ با قیمت هر کیلو 85 هزار تومان در بازار عرضه شد که امیدواریم با عملی شدن وعده اتحادیه و افزایش جوجه‌ریزی شاهد کاهش قیمت طی روزهای آینده باشیم.

 وی تصریح می‌کند: میزان کشتار مرغ در کشتارگاه‌ها کاهش یافته، اما عرضه مرغ منجمد به میزان نیاز می‌تواند مرغ مورد نیاز سفره مردم را تامین کند.

 

استان مرکزی یکی از قطب‌های تولید مرغ کشور است

به گزارش فارس و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، این استان یکی از قطب‌های تولید مرغ کشور است که 20 تا 30 درصد مرغ تولیدی را در شرایط عادی بازار به سایر استان‌ها ارسال ‌می‌کند.

علی صفری می‌گوید: مصرف روزانه مرغ گرم در استان حدود 80 تن است که در فواصل زمانی مختلف متغیر بوده و میزان تولید مرغ از مصرف استان بیشتر است. 

وی با اشاره به توزیع روزانه به طور میانگین 10 تن مرغ منجمد بیان می‌کند: فرهنگ استفاده از مرغ منجمد هنوز در بین اکثر خانواده‌ها جا نیفتاده و مردم بیشتر تمایل به مصرف مرغ گرم دارند، این در حالی است که برای تنظیم بازار، عرضه مرغ منجمد در استان عملیاتی شده و مشکلی در توزیع آن نیست.

اگر مرغ گرم در بازار وجود داشته باشد متقاضی آن هم هست

 فلاحتی مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز می‌گوید: قیمت مرغ در چند وقت اخیر نوسان‌هایی داشته و عرضه مرغ گرم هم با مشکل مواجه بوده است.

وی تصریح می‌کند: اختلافی بین مرغداران و کشتارگاه وجود دارد و مرغداران مرغ خود را با قیمت مصوب تحویل نمی‌دهند و مرغ گرم در بازار با کمبود مواجه شده، البته سعی شده با توزیع مرغ منجمد در سطح استان این کسری را جبران کنیم.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار می‌کند: در شرایط فعلی و با وضعیتی که مرغ گرم با آن روبرو است و بالای 73 تا حتی 90 هزار تومان به فروش می‌رسد، ولی با این وجود اگر روزانه 40 تا 50 تن وارد بازار شود، مرغ استان تأمین می‌شود.

فلاحتی از توزیع روزانه بین 5 تا 10 تن مرغ منجمد نیز در سطح استان خبر داده و  می‌گوید: تقاضا برای خرید مرغ گرم با توجه به قیمت بالا کم است، اما با اینحال کمبود مرغ گرم در بازار وجود دارد و اگر مرغ گرم در بازار وجود داشته باشد متقاضی آن هم هست.

وی تصریح می‌کند: توزیع مرغ منجمد در استان در حال انجام است، تمام 12 شهرستان استان توزیع مرغ صورت می‌گیرد، هرچند مباشر با تأخیر برای دریافت حواله مرغ اقدام می‌کند، چرا که فرهنگ استفاده از مرغ منجمد در استان کم است و مردم بیشتر از مرغ گرم استقبال می‌کنند.

وی می‌گوید: با توجه به اختلافی که در بین مرغداران و کشتارگاه‌ها وجود دارد به میزان کافی مرغ توزیع نمی‌شود،‌ در سال‌های گذشته که قیمت مرغ حدود 30 هزار تومان بود بین 90 تا 110 تن مرغ گرم مصرف می‌شد ولی در حال حاضر مصرف مرغ در استان کاهش یافته است.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1227891

مهمترین اخبار ایران و جهان: