نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 16:49

ولخرجی برای نیروهای نور چشمی شهرداری کرج از جیب مردم!

روایت تبعیض میان کارمندان شهرداری کرج، موضوعی است که بارها از سوی مراجع و افراد مختلف مورد تأکید و تذکر قرار گرفته است؛ حالا این موضوع برای چندمین بار از سوی اعضای شورای شهر بیان می‌شود؛ در این میان سعی داریم به وضعیت نیروهای شهرداری کرج بپردازیم.

خبرگزاری فارس-طیبه جواهری: صبح یک شنبه بود که برای هماهنگی یک مصاحبه راهی شهرداری کرج شدم، بعد از حدود یک ساعت انتظار برای سوار شدن آسانسور و رسیدن به طبقه مورد نظر متوجه حضور کارمندانی شدم که اغلب بدون هیچ دلیل موجهی در طبقات جا به جا می‌شدند. دیدن مسؤول مورد نظر و انجام مصاحبه چند ساعتی به طول انجامید و موقع برگشت به خانه عقربه‌های ساعت عدد ۱ را نشان می‌داد؛ بله تقریبا ۹۰ دقیقه دیگر ساعت کاری تمام می‌شد اما در کمال ناباوری برخی از کارمندان در حال احوالپرسی بودند! به نظر می‌رسید کمی دیر به سرکار آمدند! برخی دیگر هم بدون انگشت زدن در حال خروج بودند. به نظر می‌رسید تقریبا هیچ چیز سرجای خودش نبود!

سعی کردم قضاوت نکنم، حتما مرخصی گروهی بودند شاید هم ماموریت خارج از اداره داشتند، اما هرچه بود اتفاق عادی نبود و من هم سرم برای این کارها درد می‌کند؛ البته پس از گذشت بیش از هفتاد سال از ایجاد شهرداری کرج و چالش‌هایی که در تمام این سال‌ها سر راه مدیران و مسؤولان شهرداری بود، در یک دهه اخیر مسئله نیروهای مازاد شهرداری، انگشت طلایی‌ها، مشاوران سرگردان و حقوق‌های نجومی و... مسائلی است که بارها توسط آقایان مطرح شده و پس از یک گرد و خاک خبری و مطرح شدن نام مصاحبه شوند و سخنران، در همان جای قبلی رها شدند.

سال ۹۸ شهرداری کرج ۳ هزار نیروی مازاد داشت

حدود چهارسال گذشته بود که محمد حسین خلیلی اردکانی، یکی از اعضای شورای شهر کرج در سال ۱۳۹۸، به نیروهای مازاد مدیریت شهری کرج اشاره کرده و گفته است: «در حال حاضر حدود سه هزار نیروی مازاد در بدنه شهرداری وجود دارد که لغو قراردادهای آنها امکان پذیر نیست.»

سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد از نیروهای شهرداری کرج مازاد بودند

شهردار وقت «مصطفی سعیدی سیرایی» طی سخنانی به نیروهای مازاد شهرداری کرج اشاره کرده بود-در متن صحبت‌های شهردار وقت آمده است؛

(شهرداری کرج هم مانند بسیاری از شهرداری‌های بزرگ کشور با مشکل مازاد نیرو مواجه است، گفت: در بهترین حالت، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نیروهای شهرداری مازاد هستند که ماهیانه مبلغ زیادی برای پرداخت حقوق و مزایای آنها هزینه می‌شود.

وی توضیح داد: تمرکز شهرداری باید به سمت افزایش کارآیی و اثربخشی نیروهای خود باشد و آموزش مستمر در تحقق این هدف نقش به سزایی دارد.)

۱۳ هزار نیروی مازاد در شهرداری کرج حضور دارند که شرح وظیفه ندارند!

فاطمه منعمی، عضو شورای شهر کرج نیز در این خصوص اظهار نظر داشته است و تعداد نیروهای مازاد شهرداری کرج را ۱۳ هزار نفر اعلام کرده، در متن صحبت‌های عضو شورای شهر کرج آمده است؛

آیا شهرداری نیاز به نیرو داشته است؟! بالاخره ۱۳ هزار نیرو در شهرداری مشغول کار هستند که تکلیفشان هم مشخص نیست و شرح وظایف مشخص هم ندارند تا سطح رئیس اداره شرح وظایف تعریف شده و اگر نیاز به نیرو نیست چرا طرح تشویقی بازنشستگی گذاشتید ؟که به نظر می‌رسد با قانون منافات دارد.

-از طرفی طبق لیستی که ما (شورای شهر کرج) بررسی کردیم تعداد ۲۸۳ نفر از ۸۱۶ نفر دارای مدرک تحصیلی سیکل، زیر دیپلم و دیپلم هستند که به لحاظ قانونی پست سازمانی به آنها اختصاص داده نخواهد شد و باید از این لیست حذف شوند، تعداد ۱۷ نفر از ۸۱۶ نفر در سال ۱۴۰۰ به کارگیری شده‌اند که اصلاً غیر قانونی است ولی در لیست تبدیل وضعیت‌ها قرار گرفتند، تعداد ۱۱۳ نفر از کل ۸۱۶ نفر سابقه رزمندگی کمتر از ۶ ماه دارند یا برادر و خواهر رزمنده بودند و یا همسر مدافع حرم که در قید حیات می‌باشد، یعنی مدافع حرم در قید حیات است و همسر وی در لیست ایثارگری قرار گرفته است.

با یک حساب سرانگشتی، با احتساب پرداخت حقوق وزارت کاری به ۱۳ هزار نیروی مازاد شهرداری که هیچ شرح وظیفه ای نیز ندارند، از بیت المال به رقمی عجیب و غریب خواهیم رسید که بدون شک هدررفت این میزان اعتبارات ضربه محکمی به کلانشهر کرج خواهد زد.

صرف هزینه این اعتبار در ارائه خدمات به شهروندان، تسریع روند اجرایی پروژه‌های عمرانی عظیم و حتی آسفالت و رنگامیزی جداول رضایت بیشتری در میان شهروندان به جای خواهد گذاشت.

انگشت طلایی‌ها و تبعیض رفتاری

این تعدد نیرو موجب شده است تا تبعیض رفتاری میان کارمندان و نیروهای شهرداری کرج به وضوح دیده شود، کار تا جایی پیش رفت که برخی از این عزیزکرده‌ها «انگشت طلایی» لقب گرفتند و هر موقع که صلاح می‌دانستند در محل کار حضور می‌یافتند.

این لقب از طرف یکی از شورای شهر باب شد و با گذشت حدود ۲ سال از عنوان آن همچنان هستند افرادی که طبق قانون کار در محل فعالیت خود حاضر نمی‌شوند.

علیرضا رحیمی، عضو شورای شهر کرج، طی اظهار نظری در این خصوص آمار نیروهای تحت قرارداد رسمی را ۴۴۸۱ نفر عنوان کرد.

وی یکی از آسیب‌های شهرداری در گذشته و امروز را پاطلایی‌ها و انگشت طلایی‌ها عنوان کرد و افزود: در گذشته افرادی بودند که پا طلایی لقب می‌گرفتند و در محل کار خود حضور پیدا نمی‌کردند. امروز این افراد به انگشت طلایی تبدیل شده‌اند.

نایب رئیس شورای شهر کرج تصریح کرد: عده‌ای از نیروهای شهرداری دارای انگشت‌های طلایی هستند؛ صبح ساعت می‌زنند، می‌روند و بعد از ظهر بر می‌گردند. اینها باید شناسایی و اقدام قانونی شوند.

وی متذکر شد: از همه پرسنل شهرداری کرج خواست در صورتی که این افراد را می‌شناسند نسبت به معرفی شأن اقدام کنند.

در این میان دیگر اعضا نیز در خصوص تبعیض رفتاری میان کارکنان شهرداری شهر اظهار نظر و در برخی موارد شاهد تذکرهایی بوده ایم که در ادامه آخرین تذکر یکی از اعضای شورای شهر کرج را از نظر می‌گذرانیم؛

آقای شهردار چگونه برخی بدون حضور در محل کار، حقوق و مزایای کامل دریافت می‌کنند؟

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر کرج گفت: امروز کارکنان بسیاری از عدم عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد متناسب با نوع وظیفه، امضاهای تعهد آور و سختی کار گلایه دارند.

حسین مهاجری، در نطق پیش از دستور جلسه رسمی شورا با بیان اینکه در حوزه منابع انسانی چالش‌های جدی وجود دارد که بخش اعظم آن از گذشته و برخی هم ریشه در اشتباهات زیر مجموعه شهرداری دارد، اظهار کرد: آقای شهردار، روش و مدل انگیزه بخشی و ارتقای شاخص‌های کیفی منابع انسانی شما مبهم و نا مشخص است!!! زیرمجموعه مدیریتی شما چه اقدامات مرتبطی را در این خصوص انجام داده اند؟

مهاجری با بیان اینکه این بی عدالتی در بخش‌های مختلف قابل مشاهده است، افزود: آقای شهردار علت بی انگیزگی، بهم ریختگی و نا منظمی در حضور و غیاب، تقسیم و تعریف وظیفه در مدیریت شهری چیست و برای این مسئله چه چاره ای اندیشیدید؟

وی تاکید کرد: این موارد مصداق بازر تضییع بیت المال است؛ هم باید افراد در محل کار حاضر باشند و هم باید معاونت‌ها و مدیریت‌های مربوطه شما، برای آنان وظیفه تعریف کنند! و مطالبه انجام کار داشته باشند.

شایان ذکر است؛ نیروهای مازاد در شهرداری کرج و ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به برخی از این افراد در حالی شکل گرفته است که در بسیاری از ادارات و نهادهای دولتی استان البرز با کمبود نیروانسانی مواجه هستیم، یکی از راه‌حل‌های ساماندهی این نیروهای مازاد می‌تواند معرفی نیروهای یاد شده به ادارات دیگر و ارائه خدمات به شهروندان همین استان است؛ با این شرایط می‌توان گفت بیت المال نیز هدر نمی‌رود و خدمات مثبت به مردم ارائه خواهد شد.

بررسی این سر نخ و پیگیری آن نیاز به نگارش گزارش‌های متعدد و پیگیری‌های مستمری دارد که خبرگزاری فارس البرز بدون شک در این مسیر گام محکمی برداشته است و به گزارش جدیدی از پیگیری خبرنگار حوزه مدیریت شهری خبرگزاری فارس در این خصوص خواهیم دید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1209347

مهمترین اخبار ایران و جهان: