نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 11:23

دیدار مقامات ارشد شانگهای و قرقیزستان؛ اقتصاد و امنیت محور رایزنی

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه قرقیزستان در خصوص اولویت‌های همکاری‌های اقتصادی و امنیت سایبری گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای دیدار کرد.

مینگ برای شرکت در ماراتن بین‌المللی «ایسیک کول  2023» سازمان همکاری‌ شانگهای که 13 می سال جاری در چلپون آتا برگزار می‌شود، به قرقیزستان سفر کرده است.

طرفین در خصوص اولویت‌های همکاری در سازمان همکاری شانگهای، توسعه بیشتر همکاری‌ها بین کشورهای عضو این سازمان در زمینه تامین امنیت منطقه‌ای، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه تبادل نظر کردند.

جباراف با قدردانی از دبیرخانه سازمان شاگهای به دلیل حمایت و مشارکت در ماراتن بین المللی «ایسیک کول 2023» تاکید کرد که برگزاری چنین رویدادهای ورزشی سهم بسزایی در تعمیق دوستی و درک متقابل بین مردم دارد.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد: بیشکک برای مشارکت خود در این سازمان اهمیت زیادی قائل است و آمادگی خود را برای تعمیق بیشتر همکاری با کشورهای عضو سازمان در همه زمینه‌های تعامل تایید می‌کند.

وی گفت: ضرورت تقویت اقدامات مشترک برای تضمین امنیت سایبری و همچنین اجرای عملی اسناد اتخاذ شده در زمینه امنیت اطلاعات بین المللی را اولویت‌های اصلی همکاری در چارچوب این سازمان و اجرای عملی کلیه توافقات انجام شده و همچنین اسناد امضا شده می‌داند.

علاوه بر این، طرف قرقیزستانی اهمیت تداوم روند ایجاد سازوکارهای مالی موثر به ویژه ایجاد بانک توسعه و صندوق توسعه سازمان همکاری شانگهای به منظور اجرای پروژه‌های اقتصادی را یادآور شد.

جباراف گفت: ما همچنین باید به همکاری برای بهبود کیفیت حمل و نقل از هر طریق ادامه دهیم. در این راستا، اجرای عملی سریع پروژه ساخت راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان بسیار مهم تلقی می‌شود.

مینگ به نوبه خود از طرف قرقیزستان برای استقبال گرم و فرصت شرکت در ماراتن بین المللی «ایسیک کول 2023» سازمان همکاری شانگهای که در عرصه ورزش بین المللی بسیار محبوب است، تشکر کرد.

وی همچنین به طور جامع در مورد فعالیت‌های جاری دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای و تعاملات درون سازمانی در همه زمینه‌ها اطلاع داد.

دبیرکل سازمان شانگهای خاطرنشان کرد: قرقیزستان فعالانه در برنامه‌های مختلف شرکت و کمک بزرگی به ارتقای توسعه سازمان می‌کند.

طرفین برای تقویت بیشتر همکاری‌های مثمر ثمر در چارچوب سازمان همکاری شانگهای در تمامی جنبه‌های کلیدی فعالیت‌های سازمان و زمینه‌های امیدوارکننده آن ابراز امیدواری کردند.

 همچنین مینگ با «جین بیک کولوبایف» وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان دیدار کرد.

کولوبایف به اهمیت تقویت بیشتر همکاری در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد.

وی همچنین بر موضوعات اولویت‌دار برای طرف قرقیزستان در این سازمان به ویژه ایجاد مکانیسم‌های مالی موثر برای اجرای پروژه‌های اقتصادی به ویژه بانک توسعه، ایجاد مرکز سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با جرایم سازمان یافته بین المللی تاکید کرد.

دبیرکل سازمان شانگهای آمادگی این سازمان را برای حمایت همه جانبه در اجرای وظایف و توافقات سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تایید کرد.

13 می 2023، چهارمین ماراتن بین المللی ایسیک کول سازمان همکاری شانگهای در سواحل این دریاچه در چولپون آتا (قرقیزستان) برگزار می‌شود و حدود 3 هزار دونده حرفه‌ای ماراتن و علاقه مندان به ورزش از 22 کشور جهان را گرد هم می‌آمدند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1208247

مهمترین اخبار ایران و جهان: