نیوز سیتی!
06 دی 1401 - 10:08

لزوم بازسازی بافت‌های فرسوده شهری

کرمانشاه- مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه با اشاره به وقوع زلزله‌های متعدد طی سال‌های گذشته گفت: بافت های فرسوده شهری و روستایی نیازمند بازسازی هستند.

افشین یگانه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پنجم دی ماه را پس از وقوع زلزله شهر بم به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شد تا اهمیت و توجه بیشتری نسبت به حوادث طبیعی صورت گیرد.

وی با اشاره به زلزله استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۶، افزود: این زلزله با قدرت ۷.۲ ریشتر که شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی را بیشتر متأثر کرده بود صدمات و خسارات جانی و مالی فراوانی برای این استان به بار آورد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین تخریب زلزله سال ۹۶ در بافت روستایی صورت گرفت پس از آن به منظور مقاوم‌سازی و بازسازی بر اساس قوانین مربوط به ساخت و ساز مسکن اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

وی مطرح کرد: از ۱۱۹ هزار واحد مسکونی روستایی کل منازل روستایی تعداد حدود ۸۵ هزار واحد معادل ۷۲ درصد مقاوم سازی و بازسازی شده و در حال حاضر تنها ۳۴ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود داد که نیازمند بازسازی و مقاوم سازی است.

یگانه به تاکید بر اینکه مقام سازی منازل روستایی در سایر شهرستان‌ها در حال پیگیری است، گفت: علاوه بر این برنامه‌ریزی برای مقام سازی روستاهای واقع در شهرستان‌های شرقی در حال انجام است تا به مرحله عملیاتی برسد.

وی با اشاره به اینکه بافت فرسوده و حاشیه نشینی در شهر کرمانشاه نیازمند توجه بیشتری است، خاطرنشان کرد: با وجود جمعیت بیش از یک میلیونی کرمانشاه اما بافت فرسوده در این شهر میزان قابل توجهی را به خود اختصاص داده است و ۲ هزار و ۸۶ هکتار که معادل ۱۳ درصد مساحت شهرستان‌های استان است را شامل می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه ادامه داد: بافت‌های فرسوده استان کرمانشاه شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی، بافت ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی است در چنین شرایطی نیازمند توجه بیشتر باز سازی و نوسازی هستیم.

یگانه با تاکید بر اینکه مالکان واحدهای فرسوده و حاشیه‌ای در شهر کرمانشاه را باید برای مقاوم سازی منازل باید تحریک کرد، گفت: از طریق دستگاه‌های مرتبط شامل شهرداری، راه شهرسازی و … طرح‌های تشویقی برای بازسازی را می‌توان اجرایی کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت بالای بازسازی بخش فرسوده دولت می‌تواند از طریق ارائه وام‌های قرض‌الحسنه و وام‌های کم بهره مالکان این بخش‌ها را برای بازسازی و مقاوم‌سازی کمک کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه شهر کرمانشاه یک هزار و ۲۲۸ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی دارد، گفت: وجود این میزان واحد فرسوده همت بیشتری می‌طلبد تا در حوزه ساخت مسکن ملی در این استان فعالیت کرد و به جای ساخت شهرک‌های جدید طی اقدامات راهبردی واحدهای فرسوده درون شهر را برای سکونت تقویت کنند.

یگانه در ادامه به اجرای طرحی با عنوان ساعت صفر اشاره کرد و افزود: این طرح برای دستگاه‌های عضو ستاد بحران انجام می‌گیرد که در این طرح به منظور سنجش آمادگی آنها در بحران‌ها مورد فراخوان قرار می‌گیرند.

وی در پایان نیز به اجرای یک مانور استانی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های برای آمادگی مردم کرمانشاه در برابر زلزله به صدا درآوردن آژیر زلزله است که آمادگی عامه مردم و دستگاه‌های ستاد بحران سنجیده شده و در صدد رفع نقاط ضعف برآیند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 937791

مهمترین اخبار ایران و جهان: