نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 18:58

از سرگیری مذاکرات آتش‌بس در یمن با بازگشت هیأت عمانی

منابع یمنی خبر دادند که هیأت عمانی به منظور ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس و دیدار با مقامات صنعاء وارد یمن شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ هیأت عمانی به عنوان میانجی مذاکرات ائتلاف سعودی-صنعاء، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، برای از سرگیری گفت‌و‌گوها درباره برقراری آتش‌بس در یمن وارد صنعاء شد.

شبکه «المسیره» به نقل از خبرنگار خود در صنعاء گزارش داد که هیأت عمانی در دومین سفر خود طی ۲۰ روز گذشته به صنعاء -پایتخت یمن- آمده است.

براساس گزارش‌ها، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده صنعاء اعضای این هیأت راه همراهی کرده است.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در ۳۰ آذرماه گذشته از ورود هیأتی عمانی به این کشور برای ارائه پیشنهادهای جدید در خصوص آتش‌بس خبر داده بود.

این هیأت پس از رایزنی با مقامات ارشد صنعاء از جمله «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی و انتقال مواضع ائتلاف سعودی به مقامات یمنی، صنعاء را ترک کرده بود.

سخنگوی انصارالله پیشتر در مصاحبه با شبکه المسیره درباره مواضع صنعاء توضیح داده بود: «کشورهای متجاوز اقتصاد [یمن] را هدف قرار دادند و شکاف اقتصادی را به طور چشمگیر از طریق هدف قرار دادن بانک و پول [کشور] تشدید کردند. اگر در پرنده مسائل انسانی که شامل پرداخت حقوق، بازگشایی فرودگاه و بندرهاست، پیشرفت کنیم، می‌توانیم در مسائل دیگر نیز پیشرفت داشته باشیم.»

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا و با جانبداری‌های سازمان ملل، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور، گسترش قحطی، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 968503

مهمترین اخبار ایران و جهان: