نیوز سیتی!
16 بهمن 1401 - 10:59

آموزش مصرف بهینه آب به کشاورزان و بهره‌برداران چهارمحال و بختیاری

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور آموزش کشاورزان و بهره‌برداران از منابع‌ آبی استان دوره‌های آموزشی مصرف بهینه آب و انتخاب نوع کشت مناسب در شهرهای مختلف برگزار شد.

مسلم صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: به منظور آموزش کشاورزان و بهره‌برداران از منابع‌ آبی چهارمحال و بختیاری دوره‌های آموزشی مصرف بهینه آب و انتخاب نوع کشت مناسب در شهرهای مختلف استان برگزار شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این نشست‌های آموزشی که به صورت دوره‌ای در شهرهای مختلف استان برگزار می‌شود کشاورزان و بهره‌برداران با الگوهای کشت مناسب با بهره‌وری بالا و مصرف بهینه آب آشنا می‌شوند.

وی افزود: در این نشست‌های آموزشی کارشناسانی از ادارات‌کل هواشناسی، جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای حضور دارند تا شیوه‌های صحیح کشت، میزان بارش‌ها و نحوه استفاده بهینه از منابع آبی را به کشاورزان و بهره‌برداران آموزش دهند.

صادقی اضافه کرد: استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای، نشایی، اقلامی با نیاز آبی کم بهترین گزینه برای استفاده کشاورزان و بهره‌برداران است.

وی گفت: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری مانند قطره‌ای، تیب و بارانی از جمله راه‌حل‌هایی است که سبب استفاده کم و بهینه از منابع آبی می‌شود و از سوی دیگر بهره‌وری را بالا می‌برد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین ترغیب کشاورزان به کشت گیاهانی با نیاز آبی کم از جمله راهکارهایی است که در استفاده بهینه از منابع آبی استان نقش بسزایی دارد.

وی افزود: استفاده از سموم کشاورزی در مزارع سبب ایجاد مشکل برای آبخوان‌ها و همچنین برداشت بیش از حد آب از منابع باعث تغییر طعم و کیفیت آب می‌شود.

صادقی عنوان کرد: استفاده از کنتورهای هوشمند در مزارع کشاورزی سبب می‌شود تا کشاورز و بهره‌بردار متوجه میزان آب مصرفی شود و آن را با میزان محصول برداشتی مقایسه کند.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم کشاورزی پایداری داشته باشیم باید آبخوان‌های پایداری نیز داشته باشیم.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1019603

مهمترین اخبار ایران و جهان: