نیوز سیتی!
22 دی 1401 - 10:55

تحولات اوکراین| نگرانی آمریکا از سرنوشت تانک‌های غربی در صورت شکست کی‌یف

انتصاب فرمانده جدید نیروهای روسی در اوکراین و گسترش وظایف محوله، هشدار درباره کاهش تولید صنایع نظامی آمریکا، عدم امکان اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید ضدروسی و کشته شدن ۵۰۰ نظامی اوکراینی در شهر سوله‌دار، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  آمریکا هنوز  درباره تامین تانک‌های مورد نیاز ارتش اوکراین، با الگوبرداری از متحدان اروپایی خود تصمیم قطعی نگرفته است. 

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته، چهارشنبه، اعلام کرد که ایالات متحده متعهد به ادامه حمایت از اوکراین در صورت نیاز است، در حالی که موضوع تمایل واشنگتن برای ارسال تانک به کی‌یف، آنطور که برخی کشورهای اروپایی انجام دادند، همچنان باز است. 

وی در نشست خبری مرتب خود در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره امکان ارسال تانک به اوکراین، افزود: «ما در خصوص رفع نیازهای ارتش اوکراین بسیار شفاف عمل کرده و در این موضوع ثابت قدم هستیم. ما به سرعت در حال فعالیت بوده و تجهیزات مورد نیاز اوکراین برای پیروزی در این جنگ را فراهم می کنیم. و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. ما تا زمانی که طول بکشد در کنار آنها خواهیم بود.»

وی افزود که  ایالات متحده همین چند روز پیش از تخصیص بسته کمک نظامی دیگری به کیف به ارزش حدود 3 میلیارد دلار خبر داده بود.

این در حالی است که سرهنگ آمریکایی داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون، یادآور شده است که ایالات متحده و آلمان از انتقال تانک‌های مدرن آبرامز و لئوپارد 2 به کی‌یف از ترس افتادن آنها به دست نیروهای مسلح روسیه در نبرد با ارتش در حال فروپاشی اوکراین می ترسند.

این نظامی آمریکایی شب گذشته گفت: «من موضع آلمان‌ها را درک می کنم. من فکر می کنم آنها به درستی حق دارند نگران آن باشند که تجهیزات آنها نه تنها در جریان درگیری در اوکراین از بین برود، بلکه در بسیاری از موارد بدست نظامیان روس بیفتد. نگرانی مشابهی نیز از سوی ایالات متحده وجود دارد. من فکر می کنم، همه ما آگاه هستیم که نیروهای مسلح اوکراین در حال فروپاشی هستند و امیدی به آنها نیست.»

این در حالی است که آندری دودا، رئیس‌ جمهوری لهستان، روز چهارشنبه پس از مذاکرات با همتای اوکراینی خود ولادیمیر زلنسکی، از انتقال تانک‌های لئوپارد برای رفع نیاز ارتش اوکراین خبر داد. دودا ابراز امیدواری کرد که به زودی کشورهای دیگر نیز به این اقدام ورشو بپیوندند.

به دنبال طرف لهستانی، گیتاناس نائوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی نیز ادامه کمک تالین به کی‌یف و  انتقال سیستم‌های دفاع هوایی و تأسیسات ضد هوایی به اوکراین را اعلام کرد.

در عین حال، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، هشدار داد که  تجهیزات غربی ارائه شده به نیروهای اوکراینی، به زودی به "آهن قراضه‌های زنگ زده" تبدیل خواهند شد. به عقیده وی، تحویل تانک‌های غربی لئوپارد و انواع T-72های مدرنیزه شده، کمکی به اوکراین برای حل و فصل مناقشه نخواهد کرد.

کارشناسان نظامی نیز یادآور شدند که انتقال یک گروه از تانک‌های لئوپارد (در ناتو، یک گروه تانک متشکل از 14 دستگاه از این خودروی جنگی است) به هیچ وجه بر وضعیت جبهه نبرد تأثیری نخواهد گذاشت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و بیست و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه، به عنوان فرمانده گروه مشترک نیروهای نظامی در منطقه عملیاتی اوکراین منصوب شد

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه  اعلام کرد: ژنرال "والری گراسیموف"، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور به عنوان فرمانده جدید گروه مشترک نیروهای نظامی روسی در منطقه عملیات ویژه نظامی در اوکراین منصوب شده است.

روز چهارشنبه 11 ژانویه سال 2023، ژنرال ارتش سرگئی شویگو، وزیر دفاع  روسیه، این انتصابات جدید را انجام داد.  همچنین بر اساس تغییرات جدید، سرگئی سوروویکین - فرمانده کل نیروهای هوا-فضای روسیه، آلیگ سالوکوف - فرمانده کل نیروهای زمینی ارتش و سرهنگ ژنرال آلکسی کیم - معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، نیز به عنوان معاونین گراسیموف منصوب شدند.

وزارت دفاع روسیه در عین حال از گسترش دامنه وظایفی که قرار است در جریان عملیات ویژه حل شود، خبر داد. در بیانیه مربوطه آمده است: افزایش سطح رهبری عملیات ویژه با توجه نیاز به سازماندهی تعامل نزدیکتر بین بخش‌ها و شاخه های نیروهای مسلح ارش روسیه و همچنین بهبود کیفیت انواع پشتیبانی لازم از نیروها و اثر بخشی  بهتر فرماندهی و کنترل گروه‌بندی‌های نیروهای مسلح مرتبط است. 

از ماه اکتبر گذشته، سرگئی سوروویکین فرماندهی گروه مشترک نیروهای نظامی روسیه در منطقه عملیات ویژه نظامی در اوکراین را برعهده داشت. در پایان سال 2022، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نشان افتخار "سنت جورج" را به وی اهدا کرد.

رئیس پنتاگون: کشورهای غربی در موضوع حمایت از  کی‌یف متحد هستند

کشورهای غربی در نشست آتی گروه تماس خود که برای هماهنگ کردن اقدامات برای تامین کمک های نظامی به اوکراین برگزار می شود، در خصوص نیازهای فعلی و آینده کیف بحث خواهند کرد. همانطور که لوید آستین، رئیس پنتاگون بامداد امروز اعلام کرد، ایالات متحده و متحدانش در رابطه با ادامه حمایت از اوکراین کاملاً متفق القول هستند و هیچ شکافی در این موضوع وجود ندارد.

آستین در نشست خبری پس از نشست روسای دستگاه سیاست خارجی و دفاعی آمریکا و ژاپن در واشنگتن گفت: ما قصد داریم هفته آینده جلسه دیگری از گروه تماس در مورد اوکراین را در آلمان برگزار کنیم تا در مورد نیازهای اوکراین در حال حاضر و آنچه برای موفقیت در آینده نیاز دارند گفتگو کنیم.

وی افزود: «شما بارها و بارها از ما شنیده اید که تاکید کردیم تا هر زمان که طول بکشد از اوکراین حمایت خواهیم کرد. با توجه به آنچه که از متحدان و شرکای خود می شنوم، به این نتیجه می رسم که همگی آنها نیز در این مورد هم عقیده هستند. بنابراین ما در این رابطه متحد باقی خواهیم ماند.» 

به گفته رئیس پنتاگون، غرب هر کاری که ممکن است انجام می دهد تا توان بالقوه موفقیت اوکراین در "تلاش برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت خود" را فراهم کند.

در عین حال آستین درگیری در منطقه سوله‌دار را "بسیار شدید" توصیف کرد. به گفته وی، صحبت در مورد کنترل نیروهای روسیه بر این منطقه هنوز زود است. آستین گفت: «در حال حاضر نمی‌توانیم این اطلاعات را تأیید کنیم.»

شهر سوله‌دار به طور کامل آزاد شد/ حدود 500 سرباز اوکراینی کشته شدند

  روسیه کنترل کامل شهر سوله‌دار در جمهوری مردمی دونتسک را به دست گرفت و آنجا را از دست نیروهای نظامی اوکراینی آزاد کرد. این موضوع شب گذشته، چهارشنبه،  توسط یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه نظامی "واگنر" و تاجر روس اعلام شد.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: «یک بار دیگر می‌خواهم آزادسازی و پاکسازی کامل قلمرو شهر سوله‌دار از وجود یگان‌های ارتش اوکراین را تأیید کنم. غیرنظامیان از شهر خارج شدند. و آن دسته از نظامیان اوکراینی که نمی خواستند تسلیم شوند، کشته شدند. حدود 500 نفر کشته شدند.»

به گفته وی، تنها نیروهای گروه واگنر مستقیماً در این عملیات شرکت داشتند.

در این پیام تاکید شده که نیروهای نظامی روسیه شروع به پاکسازی مناطق مین گذاری شده کرده اند و تنها پس از پاکسازی کامل شهر امکان پیشروی بیشتر نیروهای روسی وجود خواهد داشت.

روز گذشته برخی مقامات محلی گفتند که نیروهای مسلح اوکراین حدود 25 هزار نفر را در نبردهای شهر سوله‌دار در شمال شرقی جمهوری دونتسک از دست دادند و این تلفات غیرقابل جایگزین خواهد بود. 

سپهبد ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روز چهارشنبه در یک نشست خبری روز چهارشنبه به حمله موفقیت آمیز نیروهای روسی در جهت گیری دونتسک اشاره کرد و یادآور شد که اوایل آن روز، واحدهای نیروهای هوابرد شهر سوله‌دار را از سمت شمال و جنوب شهر در محاصره قرار داده اند. در همین حال، نیروهای هوافضای روسیه به استحکامات دشمن حمله کرده و  واحدهای تهاجمی در شهر می جنگند. تعدادی از رسانه ها گزارش داده بودند که تا حدود 500 نیروی نظامی اوکراینی ممکن است در محاصره باقی مانده باشند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز گفت که باید منتظر خبر آزاد سازی شهر سوله‌دار باشیم.

لندن از گزارش کشف جسد یکی از مزدوران انگلیسی مفقود شده در سوله‌دار مطلع است

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس شب گذشته، چهارشنبه اعلام کرد که مقامات لندن از گزارشاتی رسیده درباره کشف جسد یکی از دو تبعه بریتانیایی مفقود شده در منطقه سوله‌دار اوکراین مطلع است و با مقامات اوکراینی در این رابطه در تماس است.

رسانه‌های انگلیسی مدعی هستند که این دو تبعه این کشور به عنوان بخشی از یک سازمان غیردولتی و با هدف تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری نظامی در حال کمک بودند.

روز چهارشنبه، دفتر مطبوعاتی گروه نظامی "واگنر" گزارش داد که جسد یکی از شهروندان انگلیسی ناپدید شده در منطقه سوله‌دار پیدا شده است. پیش از این پلیس ملی اوکراین اعلام کرده بود که اندرو بگشا - 48 ساله و کریستوفر پری- 28 ساله در تاریخ 6 ژانویه ناپدید شدند. این دو مزدور انگلیسی منطقه کراماتورسک را ترک کرده و به سمت سوله‌دار حرکت کرده بودند که پس از مدتی ارتباط با آنها قطع شد.

زلنسکی از ناتو خواست گام‌های مشخصی برای پذیرش اوکراین در این ائتلاف بردارد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور از حمایت کافی ناتو در قالب بیانیه‌های بلند بالا درباره «درهای باز» برخوردار نیست. 

زلنسکی روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر لووف (در غرب اوکراین) در این باره گفت: «حمایت در قالب لفاظی در مورد "درهای باز ناتو" برای کشور ما کافی نیست.  ما مشتاقانه منتظر برداشتن گام‌های قدرتمند  و جدی در این خصوص هستیم، چیزی فراتر از اعلام درهای باز.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز به نوبه خود درباره اظهارات زلنسکی اظهار نظر کرده و یادآور شد که حمایت از کی‌یف همچنان وظیفه اصلی ائتلاف آتلانتیک شمالی است، اما در شرایط کنونی ناتو نمی تواند اوکراین را به عضویت بپذیرد.

زلنسکی خواستار سلب تابعیت اوکراینی‌های دارای پاسپورت روسی شد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر لووف اعلام کرد که آن دسته از شهروندان اوکراینی که دارای پاسپورت روسی هستند، باید از تابعیت کشور محروم شوند.

وی گفت: "وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که همه افرادی که امروز دارای تابعیت دوگانه، سه گانه، از جمله تابعیت فدراسیون روسیه هستند، برخی از این افراد نفوذ سیاسی یا معنوی بر کشور ما دارند، باید تنها یک تابعیت را انتخاب کنند." 

زلنسکی افزود که اگر کسی مایل است تابعیت روسی خود را حفظ کند، چنین افرادی باید در همان کشوری زندگی کنند که تابعیت آن را دارند. 

وی در عین حال یادآور شد که این مسئله بر "شهروندان وطن پرست اوکراینی" تأثیری نخواهد گذاشت.

پیش از این، روز دوشنبه، زلنسکی 4 نماینده پارلمان اعلای اوکراین را از داشتن تابعیت اوکراین، به دلیل مواضع آنها در قبال روسیه محروم کرد. در همان زمان، وی تاکید کرد که تصمیم مربوطه بر اساس گزارش تهیه شده توسط سرویس امنیتی اوکراین اتخاذ شده است.

وزیر نیروی دریایی آمریکا: ادامه درگیری در اوکراین تهدیدی برای مجتمع صنایع نظامی آمریکا خواهد بود

کارلوس دل تورو، وزیر نیروی دریایی ایالات متحده  شب گذشته اعتراف کرد که درگیری نظامی طولانی در اوکراین زنجیره های تأمین در مجتمع صنایع نظامی  ایالات متحده  را تهدید خواهد کرد.  این مقام نظامی آمریکایی در توییتر نوشت: «اگر جنگ برای شش ماه تا یک سال دیگر ادامه یابد، قطعاً تأثیری تهدید آمیز بر زنجیره تأمین تسلیحاتی کشور ما خواهد داشت.»

دل تورو از تولیدکنندگان تسلیحات نظامی در آمریکا خواست تا سرمایه گذاری در نیروی کار را افزایش دهند و روی افزایش میزان تولید مجتمع صنایع نظامی سرمایه گذاری کنند.

هشدار رئیس جمهوری مجارستان نسبت به کشاندن ناتو به درگیری در اوکراین 

کاتالین نواک، رئیس جمهوری مجارستان شب گذشته، چهارشنبه، اعلام کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی باید واقع بینانه عمل کرده، از درگیری در اوکراین دوری کرده و اجازه ندهد پایش به این مناقشه کشیده شود .

نواک گفت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باید از جنگ اوکراین دور بماند، نباید اجازه داد که تسلیم احساسات شد و به همین دلیل درگیر مناقشه نظامی در این کشور شد، باید به بقای اروپا فکر کرد. 

وی با بیان اینکه مردم مجارستان توانایی خوبی برای مقاومت در برابر بحران و مشکلات دارند، یادآور شد که سال گذشته یکی از سخت ترین سال ها برای این کشور بود.

این در حالی است که در اوایل همان روز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین از ائتلاف آتلانتیک شمالی خواست تا گام‌های «قدرت‌مند»تری برای عضویت اوکراین در این بلوک بردارد. او حمایت ناتو در قالب بیانیه "درهای باز" را ناکافی خواند.

وزیر دفاع ترکیه از اوکراین خواست فوراً آتش بس اعلام کند

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در جریان گفتگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود، آلکسی رزنیکوف، خواستار برقراری آتش بس فوری در اوکراین به منظور جلوگیری از افزایش تلفات انسانی شد. 

طبق گزارش منتشره در وب سایت رسمی وزارت دفاع ترکیه: «وی همچنین به طرف اوکراینی اطمینان داد که رئیس‌جمهور   اردوغان و کشور ترکیه به کمک خود به تضمین صلح در منطقه و ارائه کمک‌های بشردوستانه در همه سطوح ادامه خواهند داد، همانطور که تاکنون انجام داده‌اند.»

در این گفتگو همچنین یادآوری شد که به لطف فعالیت مرکز هماهنگی مشترک که در چارچوب ابتکارعمل صادرات غلات از طریق دریای سیاه ایجاد شده است، تاکنون 17 میلیون تن غله از بنادر اوکراین برای کشورهای نیازمند صادر شده است.

اردوغان از ایده باز شدن کریدور بشردوستانه برای مجروحان در اوکراین حمایت کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای انتقال افراد آسیب دیده غیرنظامی در جریان درگیری در اوکراین حمایت کرد و گفت که این کشور آماده ارائه کمکهای پزشکی و درمان این افراد است. 

اردوغان روز چهارشنبه در یک کنفرانس بین المللی حقوق بشر در آنکارا در این باره گفت: «شرف بیگ (بازرس ترکیه) در مورد اینکه آیا امکان باز کردن کریدوری برای مجروحان (به دلیل درگیری نظامی در اوکراین) وجود دارد یا خیر صحبت کرده است. ما از این نظریه حمایت می کنیم. مجروحان را از سوریه، آذربایجان و لیبی آورده و در بیمارستان‌های خود مداوا کردیم و دوباره به کشورشان فرستادیم. این وظیفه انسان دوستانه ماست. ما به کار در این راستا ادامه خواهیم داد.»

شرف مالکوچ، بازرس ترکیه روز گذشته گفته بود که آنکارا انتظار دارد با میانجیگری خود یک کریدور بشردوستانه بین روسیه و اوکراین برای کمک به کودکان، زنان و مجروحان درگیری نظامی ایجاد کند. وی این کریدور را "دالان اتحاد مجدد" نامید.

ترکیه گزارش های ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را رد کرد

یک مقام آگاه در دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که گزارش‌های مبنی بر تحویل ادعایی مهمات خوشه‌ای ساخت آمریکا از ترکیه به اوکراین، اطلاعات نادرستی است که هدف آن تضعیف تلاش‌های صلح آمیز آنکارا است. 

این مقام اداره ریاست جمهوری ترکیه به سوال مربوطه خبرنگاران چنین پاسخ داد: «شما از ما می خواهید که در مورد اطلاعات نادرست و یک ادعای بی اساس اظهار نظر کنیم. آیا نمی بینید که ترکیه تنها کشوری است که برای صلح تلاش می کند؟»

وی یادآور شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تنها رهبر جهانی است که هم می تواند با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین، صحبت کند. مقامات آنکارا همچنین معتقدند که هر دو رئیس جمهور به همتای ترک خود اعتماد دارند.

اتحادیه اروپا امکان حفظ سرعت اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را ندارد 

یک مقام آگاه در بروکسل در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی اعتراف کرد که اتحادیه اروپا در مورد امکان ادامه اعمال تحریم های جدید علیه روسیه با همان سرعتی که در ابتدای سال گذشته رخ داد، تردید دارد. 

وی گفت: اعمال تحریم های جدید علیه روسیه روز به روز دشوارتر می شود، برای اینکه فضای زیادی برای این کار وجود ندارد. اکثر ابزارها قبلاً استفاده شده اند. به جرات می توان گفت که حجم و سرعتی که اتحادیه اروپا با آن بسته های تحریمی علیه روسیه در طول سال 2022 تهیه و تصویب کرد، در سال جدید دیگر یکسان نخواهد بود.

این مقام آگاه اروپایی گفت که مقامات اتحادیه اروپا بروکسل در حال حاضر در مورد بسته جدیدی از تحریم های ضد روسیه بحث نمی کنند، اما افزود که دیر یا زود ممکن است محدودیت هایی در رابطه با صنعت الماس یا صنعت هسته‌ای روسیه اعمال شود.

در طول سال 2022، کشورهای غربی 9 بسته تحریمی را علیه تقریباً تمام بخش‌های اقتصاد روسیه و سازمان‌های اعتباری بزرگ روسیه اعمال کردند. علاوه بر این، اکثریت مقامات بلندپایه دولتی و نیروهای مسلح روسیه تحت تحریم شخصی غرب قرار گرفتند.

پس از آن در اتحادیه اروپا یادآور شدند که آنها بیشتر ابزارهای خود برای تأثیرگذاری بر روسیه را به پایان رسانده‌اند، بنابراین بسته دهم تحریم‌های ضد روسیه تنها ممکن است  «بستن روزنه‌های موجود» باشد.

به نوبه خود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اواخر ماه دسامبر تأکید کرد که اروپا، در تلاش برای وارد کردن آسیب اقتصادی به روسیه، قبل از هر چیز به خود آسیب رسانده، زیرا تحریم های ضد روسی باعث جهش تورم در اتحادیه اروپا شده است.

اتحادیه اروپا قصد بررسی بسته جدیدی از تحریم ها علیه روسیه را ندارد

یک مقام آگاه در بروکسل روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا هنوز بررسی بسته جدید تحریم ها علیه روسیه را آغاز نکرده است. به گفته وی، در حال حاضر هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهادی در این زمینه برای بحث ارائه نکرده است.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت: در حال حاضر هیچ بحثی در کمیسیون اروپا و یا در سطح سفرای اتحادیه اروپا درباره بسته دهم تحریم ها علیه روسیه وجود ندارد. هیچ پیشنهادی از سوی کشورهای عضو برای بحث در مورد ابعاد خاصی از بسته آینده وجود ندارد.

وی همچنین اعتراف کرد که به دلیل تعداد زیاد اقدامات محدودکننده ضد روسی که در حال حاضر اعمال شده، اعمال هرگونه تحریم جدید به طور فزاینده ای دشوار شده است.

کولبا و استولتنبرگ درباره وضعیت خط مقدم جبهه و درخواست تانک گفتگو کردند

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در تماسی تلفنی درباره اهمیت تحویل تانک های غربی به کیف تبادل نظر کردند. 

وزیر خارجه اوکراین روز چهارشنبه در توییتر خود این موضوع را اعلام کرد و یادآور شد که وی از استولتنبرگ برای حمایت اوکراین از سوی اتحاد آتلانتیک شمالی در سال 2022 تشکر کرد و همچنین برای حفظ آن ابراز امیدواری کرد.

وی نوشت: «من به دبیرکل ناتو در مورد وضعیت خط مقدم جبهه نبرد اطلاع دادم و بر اهمیت ارائه تانک‌های غربی به اوکراین تأکید کردم.»

به گزارش رسانه ها، کوله‌با و استولتنبرگ همچنین درباره فراهم سازی مقدمات نشست سران اتحاد که در ماه جولای سال جاری در ویلنیوس برگزار می‌شود، گفتگو کردند.

زلنسکی از غرب خواست تا تانک‌هارا از اوکراین دریغ نکند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از غرب خواست تا از انتقال تانک های مدرن برای کی‌یف دریغ نکنند. او همچنین تاکید کرد که اوکراین انتظار دارد تصمیمات مشترک جدیدی از سوی شرکای غربی اتخاذ شود.

او روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر لووف گفت: "ما منتظر یک تصمیم مشترک هستیم، یک کشور [با یک نوع تانک] لئوپارد نمی تواند به ما کمک کند."

در همان کنفرانس مطبوعاتی، آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان، تمایل خود برای انتقال یک گروه از تانک های لئوپارد ساخت آلمان به عنوان بخشی از حمایت ائتلاف بین المللی به اوکراین را اعلام کرد.

علاوه بر این، روز چهارشنبه، دولت انگلیس هم قصد خود برای انتقال تانک به طرف اوکراینی تایید کرد. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، به بن والاس وزیر دفاع دستور داده است تا در هفته های آینده با متحدین لندن درباره اقدامات بیشتر و ادامه کمک به اوکراین از جمله تامین تانک گفتگو کند.

زاخارووا: اقدام استونی در کاهش تعداد دیپلمات‌های روسی بی پاسخ نخواهد ماند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه، روز چهارشنبه به درخواست وزارت امور خارجه استونی برای کاهش تعداد دیپلمات‌های سفارت روسیه در تالین پاسخ داد. به گفته این دیپلمات، مقامات جمهوری استونی باید آگاه باشند که هر یک از اقدامات خصمانه آنها در برخورد با روسیه بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

پیش از این  روز چهارشنبه، وزارت امور خارجه استونی به سفیر روسیه اطلاع داد که باید  تعداد کارکنان شاغل در نمایندگی دیپلماتیک روسیه در تالین را تا اول ماه فوریه به هشت نفر کاهش دهد. این وزارتخانه تاکید کرد که این تصمیم به منظور یکسان سازی تعداد سمت ها در سفارتخانه های روسیه و استونی در پایتخت های دو کشور اتخاذ شده است.

 امیدواری رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دیدار با پوتین در آینده نزدیک

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که همچنان امیدوار است در آینده نزدیک بتواند با ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه دیدار کند. 

وی روز چهارشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی گفت: "من انتظار دارم و امیدوارم که بتوانم این کار را در آینده نزدیک انجام دهم."

گروسی توضیح داد، در دیدار پاییز خود با رهبر روسیه در سن پترزبورگ، دو طرف توافق کردند که به تماسهای خود در مورد نیروگاه زاپروژیا ادامه دهند. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین یادآور شد که انعقاد توافق در مورد تامین امنیت این نیروگاه غیرممکن نیست و باید به کار روی آن ادامه داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 972291

مهمترین اخبار ایران و جهان: