مدیر کل پست استان اصفهان با اشاره به رشد ۷۰ درصدی صادرات مرسولات پستی گفت: هدف اول از ورود پست به رویداد تجارت الکترونیک فرهنگسازی است چرا که حدود ۲۵٠ هزار مرکز تجاری در استان داریم که تنها هزار و ۱۲۳ مورد از این تعداد به تجارت الکترونیک ورود پیدا کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کاظم آیتللهی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای استان اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: میزان تجارت الکترونیک رو به افزایش است اما سرانه الکترونیک استان اصفهان نسبت به داخل کشور کمتر است در حالی که شاهدیم در استان ظرفیتهای فراوانی وجود دارد.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد در سطح استان نیاز به اقدامی منسجم برای رشد تجارت الکترونیک داریم، تأکید کرد: شرکت پست و فعالان صنف فناوری اطلاعات اصفهان فعالیتهای خوبی داشته و دارند و در این راستا برای استفاده از فضای تجارت الکترونیک فرهنگسازی لازم انجام شده، در نتیجه در اتاق فکر دیجیتال استان کمیسیونی برای تجارت الکترونیک شکل گرفت و رویدادی برای این امر محقق شد.
رویداد هفته تجارت الکترونیک برگزار خواهد شد
رویداد هفته تجارت الکترونیک برگزار خواهد شدرویداد هفته تجارت الکترونیک برگزار خواهد شدآیتاللهی با بیان اینکه از اول تا هشتم مرداد رویداد هفته تجارت الکترونیک برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در روز اول رویداد مهرگان را داریم، که در این رویداد تمام افرادی که به رشد و فناوری کمک میکنند را کنار هم قرار خواهیم داد و سرمایهگذاران برای حمایت از میان آنها انتخاب میکنند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای استان اصفهان تصریح کرد: همچنین از یکشنبه تا پنجشنبه دورههایی را برای مخاطبان مختلف برگزار خواهیم کرد، روز آخر نیز در سالن همایشهای اتاق بازرگانی روز جمعبندی است که علاوه بر سخنرانی علمی، برگزیدگان را انتخاب میکنیم و برنامههای حرکت دبیرخانه دائمی رویداد را اعلام خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات مطرح در استان عدم یکپارچگی فعالیتها است، یادآور شد: در استان امکانات و ظرفیتهای خوبی در بحث تجارت الکترونیک داریم اما سرانهمان پایین است و در جایگاه واقعی خود قرار نداریم که امیدواریم در این رویداد یکپارچگی مذکور رقم بخورد.
آیتاللهی پیرامون بحث دولت الکترونیک اظهار کرد: از دیدگاه بخش خصوصی، در این سالها شاهد رشد دولت الکترونیک بودیم اما کفاف نمیدهد زیرا در فناوری اطلاعات سرعت تغییرات به حدی است که این حرکت منجر به تحول قطعی نخواهد شد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای استان اصفهان با یادآوری اینکه حاکمیت در فضای الکترونیک ۲ وظیفه ایجاد زیرساختها و ارائه منسجم خدمات را دارد، عنوان کرد:شاهدیم در فضای حاکمیت انسجام مطلوب برای ارائه خدمات الکترونیک وجود ندارد و از سمتی میدان کافی برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد نشده و نیاز است رسانهها در این بحث مطالبهگری داشته باشند.
سرانه مرسوله حوزه ارتباطات از شاخصهای توسعه یافتگی یک کشور است
سرانه مرسوله حوزه ارتباطات از شاخصهای توسعه یافتگی یک کشور استسرانه مرسوله حوزه ارتباطات از شاخصهای توسعه یافتگی یک کشور استدر ادامه این نشست حمید باقری، مدیر کل پست استان اصفهان پیرامون نقش پست در رویداد هفته تجارت الکترونیک اظهار داشت: یکی از شاخصهای توسعه یافتگی کشور سرانه مرسولات حوزه ارتباطات است و یکی از دلایل ورود به این رویداد ارتقا این شاخص و حمایت از کسب و کارها است.
وی تأکید کرد: معتقدیم با پیشرفت دنیای دیجیتال، سرانه مرسوله بهدلیل خرید و فروشهای آنلاین افزایش پیدا میکند و اگر امروز کسب و کارهای فیزیکی در دنیای مجازی ورود پیدا نکنند در آینده رو به افول خواهند بود.
باقری با یادآوری اینکه برخی از استارتاپها و کسبوکارها موفق نبودهاند، عنوان کرد: دلیل این عدم موفقیت به نبود شبکه توزیع، منابع مادی و سرمایه کافی باز میگردد و در این مسیر است که نقش پست پررنگ میشود.
مدیر کل پست استان اصفهان با بیان اینکه پست ظرفیتهای خود را در اختیار کسب و کارها قرار داده است، یادآور شد: ظرفیت اول پست زیرساختهای آن شامل نیروی انسانی متخصص و متعهد است و در این راستا تنها شرکتی هستیم که بهصورت دولتی توزیع مویرگی در کل کشور داریم و به ازای ۱۱۸ کیلومتر یک واحد پستی داریم همچنین ظرفیت دوم شبکههای IT است که علاوه بر سامانهها، اطلاعات بهصورت آنلاین ارسال میشود و نامهرسانها مجهز به دستگاههای ام پوز هستند.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت سوم پست سیستم حمل و نقل است، عنوان کرد: به جز ۴ استان با تمام استانها ارتباط زمینی مستقیم داریم و در این راستا در رتبه دوم کشور قرار داریم.
باقری گفت: از مرکز تجزیه مبادلات به تمام شهرستانها روزانه حداقل ۲ بار، از مرکز شهرستان به روستاهای تابعه نیز حداقل بین ۳ تا ۶ روز مبادله پستی داریم.
مدیر کل پست استان اصفهان با یادآوری اینکه ظرفیت بعدی بانک اطلاعاتیمان است، بیان داشت: در این راستا ۵ میلیون و ۲٠٠ هزار رکورد اطلاعات کد پستی را داریم که ده درصد رکوردهای کل کشور است که موضوعی بینظیر است و بسیاری از کسب و کارهای مکانمحور امکان استفاده از این ظرفیت را دارند و روزانه بهروز میشود.
وی خاطرنشان کرد: ترافیک وارده سال ۱۴٠٠ در استان ۷۹۵ هزار و ۵۵۶ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته و ترافیک صادره ۳۱۸ هزار و ۴۴۹ فقره بوده و علیرغم رشد ۵٠ درصدی نسبت به سال ۹۹، ۴٠ درصد واردات، صادرات داشتیم و این مورد نشاندهنده فعالیت ضعیف استان است.
رشد ۷۰ درصدی صادرات مرسولات پستی نسبت به سال قبل
رشد ۷۰ درصدی صادرات مرسولات پستی نسبت به سال قبلرشد ۷۰ درصدی صادرات مرسولات پستی نسبت به سال قبلباقری اظهار داشت: فروشگاههای خرید و فروش اینترنتیمان در سال ۱۴٠٠، هزار و ۱۲۳ مورد بوده که ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است و ترافیک واردهمان در سال جاری ۲۱۶ هزار و ۹۲۵ فقره محصول بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد رشد داشته و گردش مالی آن ۴۳ میلیارد تومان بوده و ترافیک صادره سه ماهه سال جاری ۷۹ هزار و ۴۲ فقره بوده که نسبت به سال قبل ۷٠ درصد رشد داشته و گردش مالی آن ۱۷ میلیارد بوده است.
مدیر کل پست استان اصفهان تأکید کرد: سهم خرده فروشی آنلاینمان ۴ درصد و متوسط دنیا ۱۹ درصد است.
وی پیرامون اهداف ورود پست به رویداد هفته تجارت الکترونیک توضیح داد: هدف اول فرهنگسازی استفاده از تجارت الکترونیک است، حدود ۲۵٠ هزار مرکز تجاری در استان داریم که تنها هزار و ۱۲۳ مورد از این تعداد به تجارت الکترونیک ورود پیدا کردند.
باقری با بیان اینکه هدف دوم معرفی ارزشهای ایجاد شده در کسب و کارها است، عنوان کرد: زمانی که خرید و فروش آنلاین ایجاد میشود دست واسطهها کوتاه میشود و خریدار کالا را بهصورت مستقیم دریافت میکند و این مورد باعث ایجاد ارزش افزوده برای فروشنده و خریدار خواهد شد.
مدیر کل پست استان اصفهان با یادآوری اینکه هدف سوم پشتیبانی از صاحبان ایده است، گفت: در این مسیر برای صاحبان ایده فضایی ایجاد کردیم و برای آنها تسهیلاتی قرار دادیم، همچنین هدف آخر ایجاد اکوسیستم منسجم است زیرا معتقدیم چنین فضایی هنوز شکل نگرفته است و در این راستا سامانه روستا-بازار را ایجاد کردیم تا روستائیان کالاهای خود را به فروش برسانند.
وی یادآور شد: این رویداد اولین رویداد کشور است و در پست استان قول هرگونه تعامل و همکاری را در جهت رشد تجارت الکترونیک استان خواهیم داد.
باقری در پاسخ به سوالی پیرامون برنامهریزی پست برای آینده با بیان اینکه پست تحولی در خود ایجاد کرده تا سکوی تجارت الکترونیک شود، مطرح کرد: در این راستا فرهنگسازی خرید و فروشهای آنلاین رقم خورد و نیاز است با توجه با این تغییر رویکرد ظرفیتهای خود را بهروز کنیم و در این راستا هوشمندسازی فرایندهای پستی از رویکردهای اصلیمان است.
مدیر کل پست استان اصفهان اعلام کرد: اگر افزایش خرید و فروش الکترونیک در استان رقم بخورد، ظرفیت افزایش خرید و فروش الکترونیک در پست استان وجود دارد و در این راستا استان اصفهان نقطه عطف تجارت الکترونیک بوده است.
وی با اشاره به موضوع دولت الکترونیک گفت: تحقق دولت الکترونیک بدون استفاده از ظرفیتهای پست ممکن نیست که در این راستا توفیقات خوبی در سطح استان داشتیم.
استفاده از ظرفیت جهانی پست، یکی از پتانسیلهای صادرات است
استفاده از ظرفیت جهانی پست، یکی از پتانسیلهای صادرات استاستفاده از ظرفیت جهانی پست، یکی از پتانسیلهای صادرات استدر پایان نیز مهدی گمرکی، دبیر رویداد هفته تجارت الکترونیک گفت: برای درست کار کردن یک اکوسیستم ۲ مورد نیاز است، اول مدیران دولتی توسعه طلب و دیگری بخش خصوصی توانمند و جسور، اگر یک اکوسیستم این دو مؤلفه را داشته باشد بخش عمدهای از مشکلات کسب و کار حل خواهد شد تجارت الکترونیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی پیرامون رویداد بیان داشت: مهمترین هدف از این رویداد ایجاد انسجام است تا تمامی نهادها را در کسب و کار اینترنتی کنار هم قرار دهیم و برخی مشکلات را از بین ببریم.
گمرکی خاطرنشان کرد: یکی از پتانسیلهای توسعه صادرت، استفاده از ظرفیتهای جهانی پستی است و شاهدیم که چین در این مورد از موفقترین نمونهها است.
دبیر رویداد هفته تجارت الکترونیک اظهار داشت: میتوانیم از طریق کشورهای همسایه توسعه خوبی داسته باشیم و اگر بخش خصوصی این ظرفیت را ایجاد کند، پست جمهوری اسلامی میتواند مرسولات را کمتر از ۱۵ روز به کشورهای همسایه برساند اما موانع زیادی از جمله قوانین گمرکی و سرمایهگذاری بخش خصوصی وجود دارد.
وی تأکید کرد: از موارد مهم ایجاد دبیرخانه دائمی رویداد است که مهمترین وظیفه آن رصد کردن و پیگیری مصوبات این هفته است تا به نتیجه برسد و بتوانیم برای سال آینده رویدادی بزرگتر داشته باشیم.
انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/
شناسه خبر: 442391