نیوز سیتی!
07 آبان 1402 - 14:33

عوارض مرزی، قیمت کالاهای صادراتی ایران را افزایش می دهد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در خراسان رضوی گفت: دریافت عوارض متقابل مرزی از تجار در مرز دوغارون، قیمت تمام شده کالاهای صادراتی و ترانزیتی را افزایش می دهد.

محمود سیادت در گفت و گو با خبرنگار فارس در تایباد اظهار کرد: عوامل مختلفی در مرزهای ایران و افغانستان، از جمله مرز دوغارون، در افزایش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی و ترانزیتی نقش دارند که یکی از آنها دریافت عوارض متقابل مرزی از تجار است.

وی افزود: این عوارض متقابل توسط هر دو طرف ایرانی و افغانستانی از تجار دریافت می شود و می طلبد که دو کشور به صورت همزمان این فرایند را لغو کرده تا روابط تجاری و اقتصادی تهران-کابل بیش از پیش رشد پیدا کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در خراسان رضوی ادامه داد: این عوارض مرزی حدود ۱۰ سال پیش از سوی ایران حذف شد، اما افغانستان آن را حذف نکرد و سپس ایران نیز مجدد این فرایند را وضع کرد.

سیادت بیان کرد: توقف های طولانی ناوگان حمل‌ونقلی در پارکینگ ها نیز هزینه های اضافی را بر تجار تحمیل می کند و این خود باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها می شود.

مشکلات رانندگان و تجار به زودی حل و فصل خواهد شد

این مقام مسئول گفت: این گونه مشکلات که تاثیر منفی بر مراودات مرزی دارد و باعث نارضایتی رانندگان و تجار شده است، به زودی توسط مسئولان ایران و افغانستان حل و فصل خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در خراسان رضوی تصریح کرد: سرپرست وزارت حمل و نقل (ترانسپورت) افغانستان در روزهای آتی به ایران سفر خواهد کرد و مطالبات تجار و همچنین موضوع دریافت عوارض متقابل مرزی مورد بررسی قرار می گیرد.

سیادت اضافه کرد: ایران برای افغانستان یکی از مسیرهای دسترسی به آب های آزاد و نیز کشورهای اروپایی است و فرایندها و تشریفات مرزی در گذرگاه های زمینی دو کشور نیاز به بازبینی اساسی دارند.

وی اذعان کرد: پایانه های مرزی دوغارون در خراسان رضوی، ماهیرود در خراسان جنوبی و میلک در سیستان و بلوچستان نیازمند یک مدیریت واحد مرزی با اختیارات کامل هستند که سبب تسریع در تشریفات گمرکی خواهند شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در خراسان رضوی ادامه داد: این بازبینی ها باید در حوزه های سخت افزاری مانند جاده دسترسی، تحویل به موقع سوخت به کشنده ها و تفکیک مسیر تجاری و مسافری و همچنین نرم افزاری مانند استقرار سازمان های مرتبط، تامین نیروی انسانی، ساعات کاری و تجهیزات نظارتی صورت گیرد.

سیادت خاطرنشان کرد: افزایش هزینه های تحمیلی بر کالاهای صادراتی سبب کاهش قدرت رقابت ایران در بازارهای جهانی می شود و تجار مجبور به انتخاب راه های دیگر برای تامین کالاهای مورد نیاز خواهند شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1554203

مهمترین اخبار ایران و جهان: