نیوز سیتی!
07 آذر 1402 - 23:14

مانور زلزله در ۱۱۰۰ مدرسه سمنان برگزار می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان از برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در یک هزار و 100 مدرسه این استان خبر داد.

علی‌اکبر عرب‌خراسانی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، از اجرای بیست‌وپنجمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه، هشتم آذر ۱۴۰۲ در یک هزار و 100 مدرسه این استان خبر داد.

وی گفت: این مانور هم‌زمان با سراسر کشور پس از نواختن زنگ زلزله از رادیو در راستای شعار مدارس ایمن، جامعه تاب‌آور برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان هدف از اجرای این مانور سراسری را افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در برابر مخاطره زلزله، عنوان و اظهار کرد: با توجه به افق چشم‌انداز برنامه مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور، مانور نمادین زلزله و ایمنی با مشارکت مردم و با رویکرد جامعه‌محور در مدرسه آیت‌الله کاشانی مهدی‌شهر اجرا می‌شود.

وی با اشاره به تحصیل بیش از 130 هزار دانش‌آموز در مدارس استان افزود: برگزاری مانورها و آموزش‌ها می‌تواند نقش بسزایی در افزایش آمادگی دانش‌آموزان و هم‌چنین والدین آن‌ها داشته باشد؛ چراکه دانش‌آموزان، آینده‌سازان این کشور هستند و توجه به این قشر باید در اولویت قرار گیرد و از طرفی دانش‌آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل، ازجمله گروه‌های جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند، به همین دلیل باید به‌صورت تخصصی و به‌عنوان یک نیاز روز، مانور زلزله برگزار شود.

عرب‌خراسانی یادآور شد: مانور سراسری زلزله و ایمنی از سال ۱۳۸۱ تاکنون در تمام مدارس کشور و استان برگزار شده و این سازمان ضمن برنامه‌ریزی عملیاتی به‌منظور استفاده از ظرفیت مدارس ایمن برای ایفای نقش پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران محلی و مشارکت در ارتقای سطح آمادگی عمومی به‌ویژه در دانش‌آموزان و معلمان، مسؤولیت اجرای مانور زلزله در سطح مدارس را با همکاری سایر دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی مانور زلزله ازجمله اداره کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جمعیت هلال‌احمر، سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، فرمانداری، فرماندهی نیروی انتظامی، صداوسیما، شرکت آب برق و گاز و سایر دستگاه‌های اجرایی بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله به‌وسیله ارتقای فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی، ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع برابر زلزله، افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در مورد زلزله و سایر پدیده‌های طبیعی و... از دیگر اهداف مهم اجرای این مانور است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه مانور سراسری زلزله دارای 2 بخش مانور مدرسه‌محور و مانور محله‌محور است، خاطرنشان کرد: در استان سمنان برای اجرای مانور مدرسه‌محور در هرکدام از 11 شهرستان یا منطقه آموزشی آموزش و پرورش، 10 مدرسه منتخب و یک مدرسه به‌صورت نمادین به‌عنوان مدرسه پایلوت، تعیین شده و در مرکز استان نیز 20 مدرسه طبق معیارهای کارشناسی دستگاه‌های ذی‌ربط، انتخاب و به‌عنوان مدرسه پایلوت اجرای مانور زلزله مشخص شدند.

وی تصریح کرد: در زمان اجرای مانور، تمرین مهارت‌های چادرزنی، حمل مصدوم، پیدا کردن افراد مفقودشده در زیر آوار، اطفاء حریق احتمالی و کمک‌های اولیه پزشکی به دانش‌آموزان، آموزش و تمرین داده می‌شود و در بخش مانور محله‌محور نیز والدین دانش‌آموزان به‌عنوان افراد محلی ساکن در اطراف مدارس پایلوت توسط دستگاه‌های مرتبط در زمینه‌های پیشگیری از حوادث غیرمترقبه و پناه‌گیری صحیح هنگام زلزله آموزش می‌بینند.

پایان پیام/74002/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1587903

مهمترین اخبار ایران و جهان: