نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 22:01

ایران چهارمین کشور دنیا در ساخت یکی از تجهیزات مهم دندانپزشکی

یکی از دستاوردهای محققان دانش‌بنیان، ساخت یکی از تجهیزات پیشرفته‌ای است که در دندانپزشکی‌ها به کار گرفته می‌شود. این تجهیز تنها در ۴ کشور، از جمله ایران تولید می‌شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، به کمک یک شرکت دانش‌بنیان، چهارمین کشوری هستیم که یکی از تجهیزات پیشرفته، اما پر استفاده واحدهای دندانپزشکی را می‌سازد.

یکی از شیوه‌های نوین قالب‌گیری در واحدهای دندانپزشکی، قالب‌گیری به کمک لیزر است. در این روش که به نوعی جایگزینی مناسب برای روش‌های سنتی قالب‌گیری است، دستگاه‌های مخصوص از بافت‌های سخت و نرمی که در دهان وجود دارد، عکس‌برداری کرده و در نهایت قالب مناسب به کمک فناوری لیزر برش می‌خورد.

حال در کشور ما، متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید تجهیزات موردنیاز صنعت دندانپزشکی در کشو، ازجمله دستگاه برش لیزری قالب دندان و محصولی برای قالب‌گیری فک شدند. تجهیزاتی که ساخت آن در انحصار سه کشور ایتالیا، آلمان و چین بود و اکنون در جایگاه چهارم کشورهای تولیدکننده آن در دنیا هستیم. نکته جالب هم این است که متخصصان این شرکت دانش‌بنیان آن را با نصف قیمت به تولید رسانده‌اند.

 

گفتنی است دستگاه قالب‌گیری فک هم به دندان‌پزشکان کمک می‌کند تا یک قالب‌گیری کاملاً صحیح، بدون حباب هوا و خطا با یک‌سوم هزینه خارجی انجام شود و همچنین دستگاه دیگر که به کمک دندان‌سازان آمده تا با یک‌پنجم هزینه، حباب را از مخلوط آب و گچ خارج کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1591703

مهمترین اخبار ایران و جهان: