نیوز سیتی!
22 آذر 1402 - 20:18

امیرعبداللهیان: بحران جدید آوارگی به بدترین شکل ممکن در غزه و کرانه باختری در حال وقوع است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه یک بحران جدید آوارگی به بدترین شکل ممکن در غزه و کرانه باختری در حال وقوع است، گفت: هیچ فرد با وجدانی نمی‌تواند نسبت به فاجعه انسانی در غزه و کل فلسطین اشغالی ساکت بماند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز (چهارشنبه) 22 آذر ماه طی سخنانی در دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان در ژنو ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست با توجه به اینکه ایران بزرگ‌ترین پذیرای پناهندگان در جهان است، گفت: چرا تنها چند کشور معدود باید مسؤولیت میزبانی اکثریت آوارگان در جهان را برعهده داشته باشند.

وی با بیان اینکه مجمع جهانی پناهندگان برای مساعدت به میزبانان پناهندگان ایجاد شد.، خاطرنشان کرد: کمیساریای عالی پناهندگان و جامعه بین‌المللی باید کوشش مضاعفی برای تسریع در بازگشت پناهندگان به کشورهای خود انجام دهند. ایران بیش از 45 سال است که میزبان طولانی‌ترین وضعیت پناهندگی بوده و پس از تحولات افغانستان در سال 2021 ایران میزبان بزرگ‌ترین جمعیت آواره در سطح جهان است.

وزیر خارجه گفت: ده‌ها هزار آواره افغان از پوشش بیمه پزشکی و درمان رایگان در ایران برخوردارند. اینکه یک کشور به تنهایی بخواهد بار یک جمعیت آواره را به دوش بکشد نه عادلانه است و نه عملی. اقتضا می‌کند هزینه‌های آوارگان بین کشورها تقسیم و توزیع شود. ما فشار فزاینده‌ای برای میزبانی جمعیت بزرگ آوارگان بر منابع محدود خود احساس می‌کنیم. این چالش جدی برای حوزه‌های زیرساختی از جمله در زمینه بهداشت، درمان، انرژی، آب و برق است. 

امیرعبداللهیان ادامه داد: تنها حدود یک درصد از کل هزینه‌های ناشی از میزبانی جمعیت بیش از پنج میلیونی پناهندگان در ایران از محل کمک‌های بشردوستانه  تامین می‌شود. 

وی گفت: میزبانی سخاوتمندانه ما از آوارگان در حالی صورت می‌گیرد که ایران خود تحت شدیدترین تحریم‌های غیرقانونی از سوی آمریکا قرار دارد. 

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه به وضعیت غزه پرداخت و بیان کرد: هیچ فرد با وجدانی نمی‌تواند نسبت به فاجعه انسانی در غزه و کل فلسطین اشغالی ساکت بماند. رژیم اشغالگر در حال ایجاد موج جدید آوارگی و افزودن میلیون‌ها نفر به جمعیت هفت میلیونی آواره فلسطینی است. یک بحران جدید آوارگی به بدترین شکل ممکن در غزه و کرانه باختری در حال وقوع است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بیش از 20 هزار انسان بیگناه که اغلب زن و کودک هستند طی دو ماه گذشته در غزه به خاک و خون کشیده شده‌اند و وظیفه داریم برای بازگشایی مرز رفح و ارسال کمک‌های انسانی بدون هیچ توجیهی و ارسال دارو و غذا و سوخت برای غزه و کرانه باختری اقدام کنیم.

دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان از روز چهارشنبه ۲۲ آذر تا جمعه ۲۴ آذر با مشارکت کشورهای عضو به میزبانی دولت سوئیس و کمیساریای عالی پناهندگان برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۸ بعد از چند سال مذاکرات پیمان جهانی پناهندگان تهیه و تدوین و در قطعنامه به تصویب سازمان ملل رسید. براساس این سند قرار شد هر ۴ سال یک بار نشستی در این سطح برگزار و مباحث پناهندگان را بررسی کند. نخستین نشست در سال ۲۰۱۹ در ژنو برگزار و ایران مشارکت فعال داشت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1604203

مهمترین اخبار ایران و جهان: