نیوز سیتی!
24 آبان 1402 - 13:36

فاز دوم پتروشیمی گلستان در سفر رئیس جمهور آغاز می‌شود

استاندار گلستان گفت: فاز دوم پتروشیمی گلستان با ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سفر دوم رئیس جمهور به استان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، علی‌محمد زنگانه ظهر امروز در مراسم جشن خودکفایی و توانمندسازی دو هزارو ۶۵۳ خانوار تحت پوشش کمیته امداد با حضور رئیس کمیته امداد گلستان اظهارکرد: بن‌بست شکنی‌های خوبی در راستا توسعه و پیشرفت استان در دولت سیزدهم انجام شده‌ که مهمترین آن بازگشایی مقدمات کانال عظیم و بزرگ ارتباطی بین خلیج‌گرگان و دریای خزراست.

استاندار گلستان تصریح کرد: این کانال دارای ۴۷ مترمربع عرض در کمترین حالت بوده و در عمق دریا با ۱.۶ مترمربع به صورت قیف در سمت دریا قرار دارد و به عنوان کانال حیاتی و کلیدی برای خلیج گرگان محسوب می‌شود که در بدو بازگشایی آب سطح خلیج‌گرگان تا ۷۰ سانتی‌متر افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ۱۶ اقدام در حوزه احیای خلیج‌گرگان بیان کرد: این اقدامات به صورت مرحله به مرحله انجام شده و سبب پمپاژ و بازگشایی کانال‌های بعدی در خلیج گرگان و ارتباط آن با دریای خزر می‌شود.

زنگانه بازشدن گره پتروشیمی را یکی دیگر از بن‌بست شکنی‌های استان گلستان دانست و ادامه داد: پتروشیمی گلستان با ۹۰ هزار سهام‌دار بیش از ۱۸ سال بلاتکلیف بود که در دولت سیزدهم در یک اقدام فراقوه‌ای با همکاری دستگاه قضایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستور ویژه رئیس‌جمهور تعیین تکلیف شد و تیم‌های کاری برای احیای آن مستقر شده و فاز دوم آن با اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سفر دوم انجام می‌شود.

استاندار گلستان با بیان اینکه استان گلستان در طول سال‌ها با عقب‌ماندگی شدید ۴۰ ساله در حوزه زیرساخت‌ها مواجه بود، گفت: برای توسعه استان و جبران این عقب‌ماندگی‌ها گام بلندی برداشته شد و با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از طریق سیکل ترکیبی نیروگاه توانستیم صنعت استان را توسعه دهیم.

وی افزود: با این اقدام خط انتقال سوخت به جای انتقال از طریق کامیون از طریق خط مستقیم اجرا می‌شود، در فاز جدید نیز با ایجاد توسعه زیرساخت‌های مناسب ۵۰۰ مگاوات برق تولید می‌شود.

استاندار گلستان بیان‌کرد: در دو سال دولت سیزدهم اعتبارات تملک و دارایی استان از چهار هزار میلیارد تومان در دو سال آخر دولت قبل به ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و توانستیم با این اعتبارات پروژه‌های نیمه‌تمام استان را از هزار و ۲۰۰ پروژه به کمتر از ۸۵۰ پروژه نیمه‌تمام برسانیم.

زنگانه ابرازکرد: همچنین رشد اقتصادی استان در رتبه سوم کشور در کنار استان سمنان و قم نیز در انتهای دولت قبل منفی پنج بود که در این مدت به مثبت سه رسیده‌ است و این رشد به صورت متوازن در همه حوزه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و معدن افزایش پیدا کرده‌ است.

وی یادآور شد: علیرغم عدم صنایع تکمیلی و تبدیلی در حوزه‌های صنعت به ویژه کشاورزی رشد صنعتی استان در دولت سیزدهم به ۷.۹ درصد رسیده‌ و میانگین سرانه درآمدی استان هم از ۴۷ درصد به ۵۰ درصد کشور رسیده‌ است.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1572847

مهمترین اخبار ایران و جهان: