نیوز سیتی!
05 دی 1402 - 13:05

زاکانی: پل حافظ برداشته می‌شود

شهردار تهران از برداشته شدن پل حافظ با توجه به شرایط‌ آن خبرداد و گفت: طرح جدید برای این بخش در حال نهایی شدن است.

به گزارش خبرنگار فارس، شهردار تهران علیرضا زاکانی امروز 5 دی 1402 در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر به سالروز زلزله بم اشاره کرد و گفت: علاج مقابله با بحران‌ها ایمن‌سازی است. در تهران چند دسته اقدام داریم که بخشی از آن مربوط به کالبد شهر است.

زاکانی با بیان اینکه 17 درصد مساحت شهر تهران بافت ناپایدار است گفت: بخشی از این مساحت در بافت فرسوده قرار دارد و قرار است بافت فرسوده با بافتی جایگزین شود که با چارچوب‌های درست ساخته و ایمنی و آسایش را به همراه داشته باشد.

شهردار تهران گفت: بازیابی شناخت درباره ساختمان‌ها با محوریت 16 هزار ساختمان در حال انجام است نزدیک به دو هزار ساختمان را بررسی و مشخص شد که هر یک در چه وضعیتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه رفع خطر در دستور کار است و تمهیدات جدی صورت گرفته است گفت: شناسایی نقاط حادثه‌خیز و بحران‌زا توسط سازمان مدیریت بحران در حال انجام است.

زاکانی آموزش برای بحران را مهم دانست و گفت: امروز تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری، شورا و هلال‌احمر منعقد شد تا آموزش‌ها در بهترین سطح انجام شود.

شهردار تهران به کالبد شهر اشاره کرد و گفت:‌ بهره‌مندی از لرزه‌نگارها برای پیش‌بینی حوادث زودتر از زمان وقوع را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم. در سازمان مدیریت بحران گلوگاه‌هایی داشتیم و سوله‌ها درگیر اموری غیر از بحران بود پیگیری صورت گرفت تا سوله‌ها به کارکرد اصلی خود بازگردند.

وی به نامه‌نگاری‌های صورت گرفته بین شهرداری با ارتش اشاره کرد و گفت:‌انتظار داریم فارغ از سلایق آنچه در شهرداری می‌گذرد را علمی دنبال کنیم در دوشان‌تپه ده‌ها سال ورود هواپیما به دلیل ساختمان‌های پیرامونی انجام نمی‌شد و این مجموعه از حیز انتفاع خارج شده بود.

شهردار تهران با بیان اینکه باید تغییراتی در دوشان‌تپه صورت می‌گرفت گفت: با ارتش تفاهم‌نامه‌هایی برای احیای بافت‌ها بسته شده که باند برای پرنده‌های بال متحرک امکان بهره‌برداری داشته باشد و کمافی‌سابق امکان ورود پرنده‌های بال ثابت وجود ندارد.

زاکانی تأکید کرد: ایمنی در دستور کار ما است و در کمیسیون ماده 5 توجه به حفظ باند داشتیم و هیچ تغییری در آن انجام نخواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنانش به تصویب طرح جامع ترافیک در شورا اشاره کرد و گفت: طرح جامع روال خاصی دارد توسط شهرداری تنظیم و تأیید و به شورای ترافیک استان می‌رود و در شورای عالی به تصویب می‌رسد این قاعده کار در تمام کشور است و با طرح تفصیلی و تنظیم حدود شهر متفاوت است.

به اعتقاد زاکانی در طرح جامع ترافیک هیچ الزامی دیده نشده، همه موارد مشخص و در دفاعات پیشین نیز همین روند عمل می‌شده است. در برنامه چهارم الزام در جهت اجرای این طرح به شورا ایجاد شده و ما عین قاعده را اجرا می‌کنیم و 5 مرتبه در کمیسیون‌های مربوطه مراتب طی شده است و آنچه که رئیس شورا بر آن تأکید داشت را عمل کردیم.

زاکانی تأکید کرد: ما مر قانون عمل کردیم برخی مصاحبه‌ها از اساس غلط است و خوب است از قانون تمکین کنیم.

وی همچنین در خصوص نرخ‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی گفت: اختلاف نظرهایی وجود دارد و این اختلاف ناظر بر صدور مجوزها است که از وزارت صمت مجوز بگیرند و یا بر اساس قانون از شهرداری‌ها مجوز دریافت کنند.

به اعتقاد وی نظر ما این است که مجوز را از شهرداری بگیرند اما از این موضوع سوء استفاده می‌شود بنده موضوع را در هیأت دولت مطرح و قرار شد کمیته‌ای شکل بگیرد که بنده هم عضو آن هستم.

وی همچنین به موضوع زباله‌گردی در تهران اشاره کرد و گفت: در حوزه پسماند نیز اختلاف نظر وجود دارد و  منجر به  استثمار کودکان شده است ما در کمیته مربوطه عضو شده‌ایم تا این امور را دنبال کنیم.

زاکانی به تغییر قراردادها در حوزه پسماند اشاره کرد و گفت: در گذشته 154 قرارداد داشتیم که در آن تعرضاتی وجود داشت اما امروز در نهایت به 14 قرارداد رسیده‌ایم و در 10 منطقه عملیاتی شده است و الباقی در آینده عملیاتی می‌شوند.

وی به فروش ضایعات تپسی‌ها اشاره کرد و گفت: در برخی محلات ضایعات خریداری می‌شد این امر غیرقانونی بود و طی بررسی‌ها مشخص شد که افراد مجوزها را تحت عنوان دیگری می‌گیرند و قرار بر این شد که جلوی مراکزی که منشأ سوء استفاده و استعمار کودکان با بهای اندک هستند گرفته شود.به دنبال این هستیم که دیگر شاهد حضور کودکان کار در سطح شهر نباشیم.

زاکانی همچنین در خصوص پله‌برقی‌های عابر پیاده  گفت: پله‌برقی‌های سطح شهر عموما خراب هستند چون از 29 نوع پله استفاده شده که این در حالی است که مبدأ ورود آن وجود ندارد مناقصه‌ای برگزار شده و در نهایت 60 دستگاه پله‌برقی از یک شرکت خریداری شد و به سرعت جایگزینی پله‌ها آغاز می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: در حال حاضر 1507 واگن داریم خرید واگن هم شرایط خود را دارد و این طور نیست که دست ما باز باشد و کالایی باشد که در سطح شهر وجود داشته و ما بتوانیم آن را سریعا خریداری کنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: در دو دهه فعالیت قطارها برخی لکوموتیوها از مدار خارج شدند و عملا از ظرفیت خارج و اورهال صورت نگرفته است البته قرارداد 791  واگن صادر و قرارداد بسته شده است.

زاکانی همچنین در خصوص برداشته شدن پل حافظ هم گفت: برداشته شدن این پل در دستور کار است و به زودی جایگزین نهایی مشخص می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616503

مهمترین اخبار ایران و جهان: