نیوز سیتی!
15 آذر 1402 - 17:52

آمریکا: به ترغیب باکو برای صلح پایدار با ارمنستان ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه از سفر یک دیپلمات این کشور به جمهوری آذربایجان و ترغیب باکو به صلح بادوام با ارمنستان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده به تعامل با جمهوری آذربایجان برای ترغیب این کشور به صلح پایدار با ارمنستان ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس» «متیو میلر» در نشستی خبری گفت که سفر آتی «جیمز اوبراین» دستیار وزارت امور خارجه آمریکا به جمهوری آذربایجان به این معنا نیست که ایالات متحده از سیاست خود عقب نشینی می‌کند.

بر اساس این گزارش،  ۶۰ سناتور آمریکایی از دیگر قانونگذاران این کشور از سران کنگره خواستند کمک‌های امنیتی به ارمنستان ارسال کنند. این کمک برای آوارگان لحاظ خواهد شد و قرار است روزهای آینده بررسی شود.

میلر در ادامه  گفت:«بر این باوریم که کنار گذاشتن همه تعاملات دیپلماتیک با  جمهوری آذربایجان، برخلاف منافع صلح و امنیت در منطقه است. ما به تعامل مستقیم با جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه می‌دهیم.»

این دو کشورهمسایه در روزهای گذشته نشسست بی ثمری در باره تعیین حدود مرزی برگزار کردند. ارمنستان و جمهوری آذربایجان به گفت‌وگو درباره تحدید حدود مرزهای خود به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای گسترده‌تر معاهده صلح ادامه دادند.

در تحولی دیگر،رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اظهار داشت، باید از سوی ارمنستان  تضمین داشته باشیم که دیگر جنگی بین دو کشور رخ نخواهد داد.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان  در سخنرانی در مجمعی با عنوان «قره باغ» گفت: «قره باغ پس از ۳۰ سال به خانه بازگشت. ما به ضمانت‌های محکم و تایید شده نیاز داریم که هیچ تلاشی برای تلافی‌جویی ازسوی  ارمنستان صورت نخواهد گرفت.»

علی‌اف ادامه داد: «از آنجایی که می‌دانیم در ارمنستان چه اتفاقی می‌افتد و همچنین می‌دانیم که ارمنستان مشاوران بسیار بدی در برخی از پایتخت‌های اروپایی دارد به این تضمین نیاز داریم.»

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد:«باید تضمین داشته باشیم که دیگر جنگی بین دو کشور رخ نخواهد داد.»

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1596291

مهمترین اخبار ایران و جهان: