نیوز سیتی!
27 آبان 1402 - 18:56

پاشینیان: اخبار خوب و بد درباره روند صلح با جمهوری آذربایجان داریم

نخست وزیر ارمنستان روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت، پیشرفت‌هایی در مذاکرات با باکو بر سر معاهده صلح حاصل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست وزیر ارمنستان روز شنبه در نشست خبری در شهر «ایروان» گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات بر سر یک معاهده صلح با باکو حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» به نقل از خبرگزاری «تاس»، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز شنبه گفت، ارمنستان و جمهوری آذربایجان توانسته‌اند بر سر اصول اساسی معاهده صلح به توافق برسند.

بر اساس این گزارش، این دو کشور دهه‌هاست که با هم اختلاف دارند، به ویژه بر سر منطقه جداشده قره‌باغ کوهستانی که نیروهای جمهوری آذربایجان آن را در ماه سپتامبر بازپس گرفتند و باعث مهاجرت دسته‌جمعی ارامنه از آن منطقه شد.

پاشینیان گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات بر سر یک معاهده صلح حاصل شده است.

پاشینیان گفت: «اخبار خوب و بد درباره روند صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان داریم. خبر خوب این است که اصول اساسی صلح با جمهوری آذربایجان توافق شده است.»

پاشینیان گفت: «این اتفاق با وساطت شارل میشل، رئیس شورای اروپا و در نتیجه دیدارهای من با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در بروکسل رخ داد.»

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور با هم روابط دیپلماتیک ندارند و مرز مشترکشان به شدت مستحکم است.  ماه سپتامبر جمهوری آذربایجان عملیات برق‌آسایی را برای پس گرفتن این منطقه که در سطح بین‌المللی متعلق به باکو شناخته می‌شود اما از دهه ۱۹۹۰ توسط ارامنه تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شد، انجام داد. این عملیات به کوچ دسته‌جمعی اغلب ۱۲۰ هزار ارمنی قره‌باغ به ارمنستان منجر شد. دو کشور از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند پیشرفت ملموسی حاصل نشده است.

پاشینیان در ادامه گفت: «مهم ترین خبر بد این است که ما هنوز به زبان‌های مختلف دیپلماتیک صحبت می کنیم و اغلب همدیگر را درک نمی کنیم.»

نخست وزیر ارمنستان گفت که ارمنستان همچنین پیشنهاد مبادله تمامی اسرای این کشور را با تمام اسیران جمهوری آذربایجان داده است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1576791

مهمترین اخبار ایران و جهان: