نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 05:35

جشن بزرگ کره شمالی برای هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس

کره شمالی هفتاد و پنجمین سالگرد روز تأسیس جمهوری را جشن می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، مردم و مقامات کره شمالی هفتاد و پنجمین سالگرد روز تأسیس جمهوری (روز استقلال) را در ۹ سپتامبر جشن خواهند گرفت.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رژه نظامیان در نیمه شب روز شنبه (۱۸:۰۰ به وقت مسکو) آغاز شده است. در این رژه احتمالاً جنگجویان ارتش سرخ کارگران و دهقانان که یک سازمان غیرنظامی دفاع شخصی است و همچنین نیروهای امنیت عمومی و پلیس کره شمالی حضور دارند.

به گفته این خبرگزاری، بعید است که تسلیحات استراتژیک مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در معرض دید عموم قرار گیرند. اکثر جنگنده‌ها نیز به سلاح‌های سبک و سلاح‌های ضد تانک از برد نزدیک مسلح هستند که به نمایش خواهند گذاشت.

همچنین در حال حاضر مشخص نیست که کیم جونگ اون در این مراسم خواهد بود یا خیر؟ خبرگزاری یونهاپ می‌گوید ممکن است یک هیئت چینی در این مراسم شرکت کند و به احتمال زیاد «لیو گوژونگ»، معاون شورای دولتی چین، ریاست این هیئت را بر عهده خواهد داشت.

همچنین دو روز پیش یعنی در ۷ سپتامبر، گروه آواز و رقص الکساندروف ارتش روسیه با دو هواپیمای ویژه وارد پیونگ یانگ شد. به گفته سفارت روسیه، این گروه توسط وزارت دفاع ملی کره شمالی دعوت شده است و هنرمندان قصد دارند برنامه جدیدی را که برای ماه گذشته آماده کرده‌اند، اجرا کنند.

از چند روز قبل از این مراسم، رهبر کره شمالی پیام‌های زیادی از همکاران خارجی خود از مناطق مختلف جهان دریافت کرد. رؤسای جمهور مصر، زیمبابوه، اندونزی، ایران، لائوس، نیکاراگوئه، پاکستان، سوریه، اوگاندا و رئیس جمهور موقت مالی پیام‌های تبریک ارسال کردند.

رئیس جمهور مغولستان و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز سبدی از گل فرستادند.

کره شمالی همواره هر پنج سال سالگرد سیاسی تأسیس خود را با جشن‌های بزرگ برگزار می‌کند.

در دوران حاکمیت «کیم جونگ اون»، کره شمالی ۱۲ رژه نظامی بزرگ برای جشن‌های ملی برگزار کرده است.

دو روز پیش نیز، رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، ژنرال ارشد ارتش را برکنار کرد و خواستار آمادگی بیشتر برای احتمال وقوع جنگ، افزایش تولید تسلیحات و گسترش رزمایش‌های نظامی شد.

کیم این فرمان و دستور را در هفتمین نشست بزرگ هشتمین کمیسیون مرکزی نظامی حزب کارگران کره (WPK) صادر کرد. به گفته رسانه دولتی کره شمالی، کیم همچنین ژنرال ارشد ارتش، پاک سو ایل که ریاست ستاد کل ارتش را هم بر عهده داشت از سمت خود برکنار کرد.

ژنرال ری یونگ گیل به سمت خالی منصوب شد، اگرچه مشخص نیست که آیا وی نقش خود را به عنوان وزیر دفاع حفظ خواهد کرد یا خیر.

اظهارات رهبر کره شمالی پس از بازدید از کارخانه‌های اسلحه سازی بیان شد که در آنجا خواستار ساخت موتورهای موشکی، توپخانه و سایر سلاح‌های بیشتر شد.

در این گزارش آمده است که وی همچنین خواستار برگزاری رزمایش‌های جنگی برای بهره برداری کارآمد از جدیدترین تسلیحات و تجهیزات کشور برای حفظ وضعیت بسیج آن برای نبرد در هر زمان شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1490447

مهمترین اخبار ایران و جهان: