نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 11:09

خرید گندم در کرمانشاه از مرز ۸۰۶ هزار تن گذشت

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه گفت: از ابتدای فصل خرید تضمینی تاکنون بیش از ۸۰۶ هزار و ۱۷۲ تن گندم از کشاورزان استان کرمانشاه با نرخ مصوب هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان خریداری شده است.

علی ملکشاهی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: با ادامه روند خرید تضمینی گندم در مناطق معتدل و سردسیر استان کرمانشاه، خرید تضمینی این محصول ارزشمند از مرز ۸۰۶ هزار تن گذشت.

وی افزود: از ابتدای فصل خرید تضمینی تاکنون بیش از ۸۰۶ هزار و ۱۷۲ تن گندم از کشاورزان استان کرمانشاه با نرخ مصوب هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه تعداد کل مراکز خرید تضمینی سطح استان را ۵۷ مرکز شامل ۷ مرکز دولتی، ۳۷ سیلوی بخش خصوصی و ۱۳ مرکز مباشرین تعاونی روستایی اعلام و بیان کرد: این مراکز از دهه سوم اردیبهشت‌ماه فعالیت خود را آغاز کردند و برخی مراکز منتخب ما در شهرستان های کرمانشاه و سنقروکلیایی تا پایان شهریورماه و تا پایان برداشت خوشه‌های طلایی گندم در این مناطق به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی افزود: با تلاش دولت خدمتگزار، پیگیری‌های استاندار  و به مساعدت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران تاکنون بیش از ۸ هزار و ۹۸۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از مطالبات کشاورزان کرمانشاهی یعنی بالغ بر ۷۴ درصد از کل مطالبات ثبت شده در سامانه بانک کشاورزی، پرداخت شده و امیدواریم بزودی شاهد تسویه حساب کامل مطالبات گندمکاران کرمانشاهی باشیم چرا که پرداخت‌ها بصورت متمرکز توسط دولت صورت می‌پذیرد و استان هیچ دخالتی در پرداخت این مطالبات ندارد.

ملکشاهی درخصوص پیش بینی خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه، گفت: در ابتدا ما پیش بینی رقم ۶۰۰ هزار تن را در سطح استان کرمانشاه داشتیم، اما خوشبختانه امسال با توجه به شرایط خوب جوی در استان و مدیریت خوب سازمان جهاد کشاورزی شاهد رشد ۵۲ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه میزان گندم مورد نیاز استان کرمانشاه را درسال در حدود ۲۵۰ هزار تن اعلام و افزود: در استان کرمانشاه با توجه به جمعیت کل استان سالیانه در حدود ۲۵۰ هزار تن آرد گندم توسط ۱۴ کارخانه آردسازی فعال استان تولید می‌شود و مازاد گندم ذخیره‌سازی استان با توجه به برنامه حمل اعلامی از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به سایر استان‌های کشور از جمله تهران، البرز، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد، نوار شمالی کشور و... صادر می‌شود.

ملکشاهی میزان ظرفیت سیلوهای ذخیره سازی سطح استان را بیش یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن در ۲ بخش دولتی و خصوصی اعلام و اظهار کرد: خوشبختانه در استان کرمانشاه شاهد پیشرفت صنعت سیلوسازی نسبت به میانگین کل کشور هستیم و با توجه راه‌اندازی پایانه حمل و نقل ریلی گندم در شهرستان کرمانشاه توانستیم گامی بلند در راه تجلی اقتصاد مقاومتی برداریم.

وی کاهش بارترافیکی جاده‌ها و در نتیجه کاهش تصافات جاده‌ای، هزینه پایین‌تر جابجایی کالا، آلایندگی کمتر و کاهش هزینه‌های سوخت را از مهمترین مزایای حمل و نقل ریلی دانست و اعلام کرد: از ابتدای راه‌اندازی پایانه حمل و نقل ریلی در استان کرمانشاه تا کنون بیش از ۱۹ هزار تن گندم از مبدا استان کرمانشاه به مقصد چند استان از جمله سیستان بلوچستان، خراسان رضوی، کرمان و تهران حمل شده است.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1494303

مهمترین اخبار ایران و جهان: