نیوز سیتی!
05 مهر 1402 - 23:39

وزارت خارجه آمریکا: ارمنستان و جمهوری آذربایجان به مذاکرات بازگردند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به ارمنستان و جمهوری آذربایجان توصیه کرد مذاکرات را از سرگیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست مذاکرات صلح را از سرگیرند.

به گزارش خبرگزاری «ترند»، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران در نشست خبری گفت که ایالات متحده از جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌خواهد به میز مذاکره بازگردند.

میلر گفت: «وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگوهای مستقیمی با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان داشته است. شماری از مقامات آمریکایی از منطقه بازدید کرده اند. ما تمام تلاش خود را برای اطمینان از ادامه تلاش ‌ای دیپلماتیک انجام داده‌ایم. اما باید به خاطر داشت که در نهایت این به دو طرف بستگی دارد.»

همزمان با تشدید تنش بین باکو و ایروان، آمریکا تحرکات دیپلماتیک خود را در قفقاز جنوبی افزایش داده است.  در روزهای اخیر، «سامانتا پاور» رئیس آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا که به «ایروان» سفر کرده، از جمهوری آذربایجان خواست آتش‌بس را حفظ کرده و گام‌های مشخصی برای حفاظت از حقوق غیرنظامیان در قره‌باغ کوهستانی بردارد.

پاور که پیش از این نامه حمایت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را به «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان داده بود، گفت که استفاده از زور توسط جمهوری آذربایجان غیرقابل قبول است و واشنگتن به دنبال پاسخ مناسب است.

در روزهای گذشته، وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت قره‌باغ، از کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و آواره شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در پی عملیات جمهوری آذربایجان خبر داد.

یک قانونگذار ارشد آمریکایی نیز روز چهارشنبه  پس از انجام دیدار با نخست‌وزیر ارمنستان و بازدید از استان «سیونیک» و گذرگاه لاچین، خواستار افزایش نقش آفرینی واشنگتن در قبال تحولات قره باغ شد.

 «گری پیترز» سناتور هم حزبی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، در صدر هیاتی  به ارمنستان رفت و ضمن دیدار با نخست‌وزیر این کشور، از برخی مناطق ارمنستان شامل «سیونیک» (استان هم مرز با ایران) دیدن کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518291

مهمترین اخبار ایران و جهان: