نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 14:51

در آیین بزرگداشت روز خبرنگار چه گذشت

در آیین بزرگداشت روز خبرنگار در سال 1402 با حضور 700 نفر از خبرنگاران استان کرمانشاه در محوطه استانداری کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه؛ این روزها انتظار می‌رود نظام، دولت و تمامی مدیران و مسئولان حضور پررنگ و دائمی خبرنگاران را فرصت مناسبی تلقی کرده و در جهت کاهش دغدغه‌های شغلی آنان حداکثر مساعدت و همدلی را به عمل‌آورده و موانع فعالیت حرفه‌ای و آزاد را از پیش پای آنان بردارند.

خبرنگاران، امین جامعه و ملت و ناظر بر قدرت هستند، آنچه امروز از جامعه خبرنگاری انتظار می‌رود شفافیت، روشنگری، مردم‌گرایی، حقیقت‌جویی و حق‌طلبی، دفاع از حقوق ملت در سایه ایمان، انصاف و اخلاق محوری و عدالت نگری است.

به مناسبت 17 مردادماه سالروز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی و روز خبرنگار آیین بزرگداشتی البته با تأخیر با حضور جمعی از مسئولان استان کرمانشاه ازجمله استاندار در استانداری کرمانشاه برگزار شد.

در این برنامه که از سوی خانه مطبوعات استان کرمانشاه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با همکاری نهادهای دیگر برگزارشده بود جمع زیادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه همراه با خانواده‌هایشان حضور داشتند.

آیین بزرگداشت روز خبرنگار سال 1402 حاشیه‌هایی داشت که برخی از آن‌ها کام خبرنگاران دلسوز و زحمتکش استان کرمانشاه را تلخ کرد که جای صحبت ندارند.

در این مراسم استاندار کرمانشاه ضمن تبریک روز خبرنگار و قدردانی از این قشر زحمتکش و فعال، عنوان کرد: مجموع‌هایی از سلایق مختلف در استان داریم، شخصاً چه به‌عنوان یک شهروند کرمانشاهی چه به‌عنوان یک مسئول صداقتی که در حرف‌های خبرنگاران هست را با گوش جان می‌شنوم، در تعابیر و آموزه‌های اسلامی داریم که دوست تو کسی است که به تو راست بگوید نه به هر شکل و درهرحال تو را تصدیق کند.

صحرایی ادامه داد: هر حرف خوشایند و روشنی دلیل بر تملق نیست و هر حرف تلخی حق نیست، دولت‌ها را ما می‌آوریم چه دولت‌های قبل، حال و آینده منتخب مردم ایران بوده و هستند و این ثمره استقلال و آزادی انقلاب اسلامی است.

وی تأکید کرد: ساختن این کشور به‌وسیله خود ما نیاز به همت، اراده و عزم دارد، ما امروز با ۴۴ سال سابقه انقلاب و تغییر با ترازهای جهانی در حال رقابت هستیم، هیچ کشوری در صدسال اخیر در غرب و شرق عالم بعد از انقلاب خودش، بعد از تغییر خودش اصل حکومت را به رأی مردم نگذاشته است و با ۴۴ سال سابقه این تعداد انتخابات را تجربه نکرده است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: این‌ها همگی پیام‌های درونی دارد، زحمات تمامی مسئولین از اوایل انقلاب تا به هم‌اکنون در کرمانشاه احترام می‌گذارم و از خدا می‌خواهم به احسن وجه از آنان بپذیرد، اما نکته اینجاست آمارهای تلخی که وجود دارد و همان بیکاری رده یک کرمانشاه که عنوان شد، محصول کار بنده نیست، میراثی است که به بنده و شما رسیده است، اگر خط‌کشی کار می‌کرده و سال‌ها کرمانشاه در رتبه یک، دو و سه بیکاری بوده است بنابراین همان خط کش در سه‌ماهه اول امسال اعلام می‌کند که کرمانشاه رده اول بیکاری را تحویل داده و به رده 7 کشوری رسیده است.

صحرایی با اشاره به اینکه حتماً این موارد ثمره تلاش تنها شخص بنده نبوده است، ادامه داد: تلاش کردیم زحمت قبلی‌ها را هدر ندهیم و رده جدید را بپذیریم، اگر ما میراث تجربه کردن گذشتگان خود بودیم راه اصلاح، ترقی، رشد و تعالی دیدن صدمات و آسیب‌ها فقط نیست باید این موارد را دقیق ببینیم و از بین آن‌ها راه‌حل پیدا کنیم، تأسف‌داریم که کرمانشاه در بیکاری و خیلی آمارها وضع خوبی ندارد، اما راه‌حل آن دویدن و تلاش کردن است و تلاش کنیم از ما میراث بهتری بماند.

قطار جمع‌آوری ۴ هزار معتاد متجاهر در کرمانشاه به صدا درآمده است

بهزاد شهبازی در ادامه آیین بزرگداشت مقام خبرنگار، بابیان اینکه در راستای تدوین برنامه استراتژیک اعتیاد در استان کرمانشاه گام‌های جدی برداشته‌شده، اظهار داشت: با فراهم‌آوری زیرساخت‌های لازم آمار جمع‌آوری معتادان متجاهر از ۷۵۰ نفر به یک هزار و ۵۰۰ نفر در استان کرمانشاه رسید.

وی افزود: ۴ هزار معتاد متجاهر در استان کرمانشاه وجود دارد که اگر به آن‌ها نپردازیم در سال‌های آینده شمار این افراد افزایش خواهد یافت، یک هزار و ۴۵۰ معتاد متجاهر در سطح استان کرمانشاه جمع‌آوری و به خانواده‌های این معتادان خدمات لازم ارائه‌شده و نسبت به پرداخت مستمری کمک‌معیشت توسط کمیته امداد اقداماتی انجام‌شده است‌.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بااینکه اردوگاه چشمه سفید باید تنها به افراد بی‌خانمان، کارتن‌خواب و متکدی اختصاص می‌یافت با خالی شدن این فضا شهرداری می‌تواند اردوگاه چشمه سفید را در اختیار این افراد قرار دهد‌.

شهبازی اذعان کرد: در مرحله نخست درصدد ساماندهی یک هزار و ۴۵۰ معتاد متجاهر هستیم و در مرحله بعد دو هزار و ۵۵۰ معتاد متجاهر با کمک شرکای اجتماعی، فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف ساماندهی خواهند شد.

تسهیلات اشتغال‌زایی به یک‌صد خبرنگار کرمانشاهی پرداخت شد

علی صفدری در این مراسم ضمن بیان دلیل به تعویق افتادن برگزاری مراسم گرامیداشت مقام خبرنگار را عدم تأمین اعتبار خواند و اظهار داشت: گاهی عدم گفتگو میان مردم جامعه نخبگان و رسانه‌ای سبب بروز مشکلاتی می‌شود بر همین اساس برنامه‌های گفتگو محور به ارتقای این موضوع کمک می‌کند.

علی صفدری گفت: این مراسم در چندین استان بزرگ کشور هم برگزار شد که ازنظر جمعیت نیمی از این تعداد هم در مراسم روز خبرنگار حضور نداشتند، در ایام اغتشاشات هفت برنامه تحت عنوان گفتگو بین رسانه‌های با سلایق مختلف برگزار شد و اهالی رسانه آن را پسندیدند.

وی همچنین از پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی از محل تبصره ۱۶ به یک‌صد خبرنگار خبر داد و افزود: ۲۵۰ نفر از خبرنگاران که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام در سامانه مسکن ملی نشدند با همکاری اداره راه و شهرسازی ثبت‌نام کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به آمار نشریات استان کرمانشاه شامل سه روزنامه، ۳۸ هفته‌نامه، چهار دوهفته‌نامه، دو ماه‌‌نامه، پنج فصل‌نامه، ۶۹ نشریه محلی و ۷۵ پایگاه خبری و...اشاره کرد.

صفدری از عضویت ۳۵۶ نفر از اهالی رسانه در صندوق هنر خبر داد و تصریح کرد: شمار خبرنگاران عضو سامانه جامع در استان کرمانشاه از ۱۲۷ نفر به ۱۸۹ نفر رسیده است.

و اما در پایان تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کرمانشاه به بیان نظرات و مشکلات جامعه خبرنگاران پرداخته و درنهایت طی مراسمی به نمایندگی از جامعه خبرنگاران از تعدادی از خبرنگاران استان کرمانشاه تقدیر و تشکر گردید.

 

نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکن که یکی از نیازهای قطعی و ضروری استان در حال پیشرفت است

محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در حاشیه مراسم روز خبرنگار در گفتگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، عنوان کرد: در مدت چندماهه خدمت بنده اولین نکته و تلاش که به آن پایبند بودیم این است که در عین دیدن نقاط ضعف، نقاط قوت را خوب بشناسیم، ما در کرمانشاه نقاط ضعف و تهدیدهای تلخی داریم اما بارها هم بیان‌شده است که فرصت‌های بزرگی داریم، فرصت‌ها را به‌خوبی بشناسیم و از آن‌ها آینده بسیار زیباتر برای کرمانشاه بسازیم.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: یکی از پیشران‌های ایجاد اشتغال صنایعی است که در مقوله مسکن باهم زنجیر می‌شوند، در زمان تحویل پست به بنده استان کرمانشاه در ساخت‌وساز مسکن در رده 27 کشور جا داشت و اکنون طبق آمار و بررسی‌ها می‌توانید ببینید استان کرمانشاه در بحث مسکن به رده‌های خوبی رسیده است و در تلاشیم به رده‌های زیر ده برسیم.

وی با ایجاد این سؤال که چگونه ارتقا پیدا کنیم؟ ادامه داد: زمینی که جز مقدمات ساخت مسکن است، در آن زمان ده درصد تخصیص پیداکرده بود و در حال حاضر بالای صد درصد تخصیص پیداکرده است، یعنی برای فازهای بعد نیز زمین شناسایی و آماده ساخت‌وساز شده است، ۱۹ هزار و پانصد واحد مسکن با سرعت قابل‌قبول بالاتر از میانگین کشوری در حال ساخت‌وساز در کرمانشاه است.

این مقام مسئول کرمانشاه تأکید کرد: برای تقویت این ظرفیت یک توافق بسیار مفید با بانک مسکن داشته‌ایم که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان تزریق منابع به نهضت ملی استان کرمانشاه اتفاق افتاده است و پیشنهاد فنی ما که آن‌هم فقط توسط استان کرمانشاه به کشور ارائه‌شده است، این بود؛ با شرایطی که مردم دارند الآن امکان ارائه اقساط را ندارند و پیشنهاد شد بانک مسکن بیاید بعد از ثبت‌نام وام کلان کمکی را قبل به مردم پرداخت کند، ساختمان‌ها به مرحله تحویل برساند و به مردم چیزی در حدود 8 ماه تنفس دهد و بعدازآن مردم شروع به پرداخت اقساط کنند.

صحرایی بیان کرد: بنیاد مستضعفان پروژه ۵ هزار ۴۰۰ واحدی دولت‌آباد را که بعد از دو سال نیم توقف باکارها و گره‌گشایی‌هایی، دوباره با سرعت خوبی راه‌اندازی کرد، ۳ هزار میلیارد تومان در طی این توافق مجدد تزریق‌شده و جمع این‌ها درنهایت نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکن که یکی از نیازهای قطعی و ضروری استان است با سرعت خوبی پیش رفت و مسکن ثمره یک زنجیره اشتغال‌زا است.

وی افزود: در مقوله صنعت در هفته دولت نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان افتتاح پروژه داریم، از ذوب‌آهن، صنایع پتروشیمی، صنایع خرد و کلان، راه‌اندازی کارخانه‌های راکد و غیره را در برنامه داریم، ما در صنایع و کارها طیفی داریم یکسر طیف صنایع خرد است که با همکاری و هم‌افزایی استانی شکل‌گرفته است، نزدیک به ۷۰ پروژه راکد در پهنه استان شناسایی‌شده است که جمع این‌ها با تکمیل بالای 65 درصد، چیزی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داشته است.

استاندار گفت: در شرق و غرب استان، با پیگیری‌های مفصلی که انجام‌شده است تا پایان امسال اگر اتفاق دیگری نیفتد، بیش از نیمی از این پروژه‌ها به اتمام می‌رسند و این یعنی شناسایی فرصت‌ها و استفاده از آن‌ها است، ما در پهنه استان تلاش داریم که حدود ۷۰ پروژه را که در شهرستان‌های مختلف استان هستند به نتیجه برسانیم.

 استاندار کرمانشاه همچنین افزود: اولین تراکم مشاغل ما صنعت و کشاورزی نیست، خدمات است و می‌تواند این خدمات جهش‌یافته اشتغال ایجاد کند.

مرز سومار ۲۴ ساعته شد، کرمانشاه بهشت گردشگری است

استاندار کرمانشاه در ادامه گفتگو بیان کرد: دو روز قبل از عید قربان به تعبیر حاج ملاقادر قادری آرزوی ۴۰ الی ۵۰ ساله اورامانات برای بازگشایی مرز شوشمی اتفاق افتاد، طی دو هفته قبل ۶۰ درصد مسافرین که از اقلیم کردستان وارد کرمانشاه می‌شوند برای تروریسم بهداشت و درمان وارد کرمانشاه می‌گردند اگر ما می‌خواهیم اشتغال‌زایی و گردش پول در استان داشته باشیم که با شعار نمی‌شود.

صحرایی تأکید کرد: ۴ روز قبل طی مذاکره با استاندار دیالی عراق مرز سومار ما هم 24 ساعته شد، مرز سومار مرز تجاری استان کرمانشاه است و در حال حاضر روزانه ۲۵۰ کامیون عبور و مرور دارند، کرمانشاه می‌تواند بهشت گردشگری، کامیون داران کشور، ترانزیت کالا، مشاغل خدماتی و فنی باشد.

وی گفت: شوشمی مرز بسته‌ایی بوده است که حال بازگردیده است، سومار مرز متروک‌هایی بوده که حال حاضر راه آن آسفالت و گردشگری آن فعال‌شده است.

وی بابیان اینکه اگر ما کرمانشاه را از بن‌بست خارج نکنیم در درون خودمان ظرفیت ایجاد شغل نداریم، اولین تراکم مشاغل ما صنعت و کشاورزی نیست، خدمات است و می‌تواند این خدمات جهش‌یافته اشتغال ایجاد کند.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1466347

مهمترین اخبار ایران و جهان: