نیوز سیتی!
08 مهر 1402 - 15:06

بانک‌دار روسی: وقت کنار گذاشتن سوئیفت است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه اعلام کرد که مسکو باید در معاملات تجاری خود به سمت استفاده هر چه بیشتر از ارزهای ملی برود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، آندری کاستین، مدیرعامل بانک VTB روسیه که دومین بانک بزرگ این کشور به‌شمار می‌رود می‌گوید:‌ این کشور باید استفاده از شبکه پیام‌رسان بین بانکی سوئیفت که تحت کنترل غرب است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار بگذارد.

وی مؤکداً خواستار افزایش استفاده از ارزهای ملی توسط روسیه و شرکای تجاری این کشور شده و می‌گوید: این یک نیاز مبتنی بر تحریم‌هاست.

کاستین در حاشیه برگزاری یک نشست بین‌الملل بانکی در سوچی روسیه گفت: ما باید در تراکنش های خود به‌طور کامل سوئیفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار بگذاریم و این مسئله هم ساده است، اما به اقداماتی جدی به خصوص از سوی دیگر کشورها نیاز دارد.

وی گفت: بیشتر تراکنش‌های روسیه با چین، اندونزی، هند و برخی کشورهای عربی و آفریقایی به ارزهای ملی انجام می‌شود.

کاستین تأکید کرد: در حقیقت چنین تغییری در تعاملات مالی به ارزهای ملی در کشورهای نیمه کره جنوبی زمین در سطوح گسترده در حال انجام است.

به گفته این بانکدار روس، این روند غیر قابل بازگشت است زیرا روز به روز بر تعداد کشورهایی که بر این باورند که ممکن است آنها هدف بعدی استفاده غرب از دلار و یورو به عنوان ابزار سیاسی باشند، اضافه می‌شود.

وی چند روز پیش هم خواستار ایجاد یک نظام مالی جدید بر اساس ارزهای ملی کشورها شده بود تا تبعات مخاطرات ایجادشده از سوی غرب به حداقل برسد.

کاستین تأکید کرد که دلار و به‌طور کلی نظام مالی غرب که حول آن بنا شده، با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به لرزه افتاده است، هدف این نیست که ما با نظام مالی غرب بجنگیم، بلکه هدف ایجاد یک نظام موازی به نفع دیگر کشورها است.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1520347

مهمترین اخبار ایران و جهان: