نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 13:15

مجرمان حرفه ای سابقه دار و خطرناک هرلحظه رصد و کنترل می‌شوند

همدان-دادستان همدان گفت: به منظور ایجاد امنیت و آرامش عمومی، مجرمان حرفه ای، سابقه دار و خطرناک پس از شناسایی، توسط دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی هر لحظه رصد و کنترل می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن خانجانی موقر ظهر سه‌شنبه در ستاد استانی کنترل مجرمان حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک، اظهار کرد: به همت این ستاد اقدامات مؤثر و در خور توجهی به منظور شناسایی و احصای اراذل و اوباش سه گروه مجرمان حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک انجام شده است.

وی افزود: با توجه به وجود اراذل نوظهور، شناسایی این افراد و بروز رسانی بانک اطلاعاتی ضرورتی است که نباید نادیده گرفته شود.

دادستان همدان با بیان اینکه لیست مجرمان در سه سطح مطرح شده پس از شناسایی به منظور پایش، رصد و کنترل در اختیار ضابطین قضائی و نیروهای امنیتی و انتظامی قرار می‌گیرد، گفت: سیاست گذاری ها در ستاد استانی برنامه‌ریزی می‌شود و ستادهای شهرستانی پس از تعیین مصادیق مجرمان هر گروه موظف هستند لیست مورد نظر را به طور مرتب و مستمر مورد بررسی و یا بازنگری قرار دهند.

خانجانی موقر خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک به اشتراک نیروهای امنیتی و انتظامی گذاشته می‌شود و به منظور ایجاد امنیت و آرامش عمومی، این افراد پس از شناسایی، توسط دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضائی هر لحظه رصد و کنترل می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی از مجرمان پس از گذراندن دوران محکومیت خود با با بهره‌مندی از شیوه‌های تربیتی و آموزشی اصلاح می‌شوند، بیان کرد: زمینه بازگشت به اجتماع برایشان فراهم است، بنابراین برای این افراد امکان بازنگری برای خروج از لیست مجرمان حرفه‌ای، سابقه دار و خطرناک مهیا است.

دادستان همدان عنوان کرد: با توجه به دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و با هدف برقراری امنیت روانی و اجتماعی، سارقان از هیچ گونه ارفاقات قانونی از جمله مرخصی از زندان برخوردار نمی‌شوند، همچنین درباره مجرمان مرتبط با جرایم خشن و حرفه‌ای، اعطای مرخصی منوط به بررسی وضعیت آنان در ستاد شهرستانی کنترل مجرمان حرفه‌ای و خطرناک خواهد بود که شایسته مرخصی رفتن هستند یا نه.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان همدان نیز در این جلسه گفت: پیشنهاد می‌شود آموزش‌های لازم درباره نحوه تشکیل پرونده مختص به این مجرمان هم به قضات و کارکنان شعب دستگاه قضائی و هم به ضابطین قضائی و نیروهای امنیتی و انتظامی برای ایجاد یک وحدت رویه ارائه شود.
حجت‌الاسلام پیرمحمد احمدوند افزود: بی تردید، تکمیل جامع‌تر پرونده‌های مربوط به مجرمان مذکور با اطلاعات کافی و مناسب، دست قاضی را برای صدور رأی نهایی استوارتر باز می‌گذارد، چرا که تمام زوایای جرم و سابقه مجرم نیز در نوع تصمیم گیری‌ها مؤثر است.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان نیز عنوان کرد: ایجاد بستری مناسب برای تعامل و هم افزایی دستگاه‌های قضائی، امنیتی و انتظامی و به کار گرفتن ظرفیت این دستگاه‌ها آن هم به طور منسجم برای برخورد با مجرمان حرفه‌ای از اهداف اصلی تشکیل ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای، سابقه دار و خطرناک است.

عباس نجفی افزود: در این صورت دادستان‌ها در شهرستان‌ها نیز برای کمک به ضابطین قضائی از وظایف قانونی خود بهتر بهره می‌گیرند و حساسیت موضوع نسبت به پرونده‌های مجرمان حرفه‌ای و خطرناک بالاتر می‌رود.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خاطرنشان کرد: هرچه این حساسیت‌ها برای کنترل مجرمان افزایش یابد به همان اندازه اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع جرم نیز ارتقا می‌یابد و فرد مجرم می‌داند که هر لحظه مورد رصد و پایش قرار دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1486147

مهمترین اخبار ایران و جهان: