نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 22:38

فارن افرز: آیت‌الله خامنه‌ای ایران را قدرت برتر خاورمیانه کرد

پژوهشگر ارشد اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» و مأمور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مقاله‌ای تأکید کردند: آیت‌الله خامنه‌ای ایران را قدرت برتر خاورمیانه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ری تکیه» (Ray Takeyh) پژوهشگر ارشد اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» و «رئول مارک گرشت» (Reuel Marc Gerecht) مأمور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مقاله ای در نشریه «فارن افرز» نوشتند: آیت‌ الله خمینی (ره) ایالات متحده را «شیطان بزرگ» می‌ دانست- قدرت امپریالیستی برجسته و فاسدی که از مستبدان غرب‌ گرا در جهان اسلام حمایت می‌ کرد. ... جمهوری اسلامی با رد شرکای غربی پیشین ایران نشان داد که کشوری معمولی نخواهد بود که با ایجاد اتحاد به دنبال به حداکثر رساندن امتیازات خود باشد. در عوض، دولت انقلابی خود را به عنوان پیش‌آهنگی می دید که مسئول هدایت توده های مردمی تحت سلطه جهان به سوی آزادی و عدالت است.

مقاله مذکور در ادامه با تأکید بر «اشتیاق چین و روسیه برای تجارت با ایران» اضافه می کند: با کاهش قدرت و نفوذ واشنگتن، پکن و مسکو تصمیم گرفته اند که می توانند نظم بین المللی آزادی لیبرال را به چالش بکشند. آنها به طور معمول از مقامات ایرانی استقبال کرده و به تهران حمایت اقتصادی و نظامی گسترده تری ارائه کرده اند... چین تجارت مقاوم در برابر تحریم‌ های آمریکا و دسترسی آسان‌ تر به فناوری پیشرفته را برای ایران فراهم می‌ کند. در همین حال، روسیه به مدرن سازی ارتش ایران کمک کرده است. از نظر دیپلماتیک، پکن، مسکو و تهران به یک محور تغییرطلب تبدیل شده‌ اند و عملاً به انزوای جمهوری اسلامی پایان داده‌ شده است. بدین شکل، تهران قدرتمندتر و امن تر از همیشه شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: توافق هسته‌ ای سال ۲۰۱۵ (برجام؛ برنامه جامع اقدام مشترک) نه تنها به غنی‌ سازی بومی اورانیوم جمهوری اسلامی ایران چراغ سبز نشان داد، بلکه تصریح کرد که پس از ۱۵ سال، تهران برای توسعه غنی‌ سازی در مقیاس صنعتی آزاد خواهد بود. در زمانی که اقتصاد ایران با مشکلات دست و پنجه نرم می کرد، توافق هسته ای هم خزانه این کشور را پُر کرد و هم به آرزوهای هسته ای آن مشروعیت بخشید.

مقاله مذکور می افزاید: در سال ۲۰۲۱، چین و جمهوری اسلامی قراردادی ۲۵ ساله ای را امضا کردند که به چینی ها اجازه می دهد تقریباً در تمام بخش های اقتصاد ایران همکاری کنند. پکن قصد دارد در زیرساخت‌ ها و مخابرات ایران سرمایه‌ گذاری کند و قول داده است که به توسعه بخش انرژی و صنعت هسته‌ ای غیرنظامی جمهوری اسلامی کمک کند.

این گزارش خاطرنشان می کند: تولید ناخالص داخلی ایران که بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به نصف کاهش یافته بود، اکنون در حال رشد است. در فوریه سال ۲۰۲۳، «شی جین پینگ» رئیس‌ جمهور چین به ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور ایران اطمینان داد که پکن از ایران در حفاظت از حاکمیت ملی اش حمایت کرده و نیز حامی تلاش‌ های تهران در «مقاومت علیه یکجانبه‌ گرایی و قلدری» است.

نشریه «فارن افرز» در ادامه افزود: جمهوری اسلامی یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای است و در ماه آگوست از ایران برای پیوستن به «بریکس»- بلوکی از اقتصادهای بزرگ در حال توسعه- دعوت شد. دولت های متوالی ایالات متحده امیدوار بودند که فشارهای مالی و دیپلماتیک تهران را مجبور به واگذاری داشته های هسته ای خود کند، اما اقدامات چین چنین سناریویی را غیرقابل تصور کرده است. پکن بخش اعظم تحریم های آمریکا را از بین برده است. روسیه نیز سهم خود را برای کمک به تهران انجام می دهد.... دو کشور یادداشت تفاهمی امضا کرده اند که مسکو را متعهد به سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در پروژه های گازی ایران می کند.

این گزارش چنین نتیجه گیری می کند: امروز، حال و هوای جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با همین یک سال پیش، پیروزمندانه است. تهران از تحریم ها جان سالم به در برده است. این کشور با کمک متحدان قدرتمند خود، اقتصادش را تثبیت کرده و شروع به تقویت نیروهای دفاعی خود کرده است. ... پس (حضرت آیت الله) «خامنه ای» بقای انقلاب را در برابر دشمن اصلی آن، ایالات متحده تضمین خواهد کرد. او خاورمیانه (غرب آسیا) را به منطقه ای تبدیل خواهد کرد که ایران پس از ۴۴ سال تلاش، قدرت برتر آن است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491891

مهمترین اخبار ایران و جهان: