نیوز سیتی!
18 اسفند 1401 - 10:19

آخرین وضعیت اماکن تاریخی برای نوروز/آمادگی استقبال از گردشگران

بیرجند- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از فراهم شدن زمینه حضور گردشگران نوروزی در استان و نمایش جلوه‌هایی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری خبر داد.

هادی شاهوردی در آستانه نوروز ۱۴۰۲ در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا در قالب ستاد خدمات تسهیل سفر نوروز، برنامه‌های متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در این ایام با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان اجرا شود، اظهار کرد: یکی از اقدامات مورد نظر آماده کردن آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان برای نوروز ۱۴۰۲ است تا گردشگران با حضور در آنها شاهد جلوهای از ظرفیت‌های خراسان جنوبی در این زمینه باشند.

وی ادامه داد: هر چند بناهای تاریخی خراسان جنوبی یکی از جاذبه‌های گردشگری استان است اما شرایط لازم برای حضور گردشگران نوروزی در ۱۴ بنای تاریخی به دلیل اینکه در اختیار دیگر دستگاه‌ها هستند، تاکنون فراهم نشده است.

۹ بنای تاریخی در دست مستأجر

وی افزود: از این تعداد ۹ بنا شامل مدرسه شوکتیه، آرامگاه حسام الدوله، باغ امیرآباد، آرامگاه حکیم نزاری، باغ سید آباد بهلگرد، باغ بهلگرد، باغ شوکت آباد، باغ شوکت الملک (درشکه خانه) در مرکز استان و دو بنای مدرسه علیا و حبیبیه در فردوس و دو بنای مدرسه میان ده و خانه مستوفی بشرویه در اختیار دستگاه‌های اجرایی یا مستأجر است.

شاهوردی بیان کرد: به دلیل شرایط و امکاناتی که دستگاه‌های اجرایی مورد نظر دارند، در ایام نوروز امکان باز گشایی آنها وجود ندارد تا گردشگران از آنها بازدید کنند که خواستار دستور استاندار برای همکاری دستگاه‌های مربوط شده‌ایم.

وی تصریح کرد: اگر مشکل دستگاه‌های اجرایی مربوط اوقاف، دانشگاه بیرجند، بنیاد شهید و امور ایثارگران و دیگر دستگاه‌های مربوط تأمین نیروی انسانی باشد، از راهنمایان گردشگری برای این منظور در نوروز می‌توانیم استفاده کنیم تا با هماهنگی آنها در ساعت‌های مشخصی این بناهای تاریخی برای بازدید گردشگران باز باشد.

نبود اهتمام برای بازگشایی خانه مستوفی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان داشت: خانه مستوفی بشرویه را صندوق توسعه، حفظ و احیای اماکن تاریخی کشور به بخش خصوصی به شکل اجاره واگذار کرده است تا با مرمت این بنا از آن بهره برداری کند.

وی تصریح کرد: با گذشت بیش از یک سال اهتمامی برای بازگشایی آن وجود ندارد که این موضوع را در قالب وظیفه خود در خصوص نظارت بر اماکن تاریخی به شکل مکتوب در چند نوبت به این صندوق اطلاع داده‌ایم.

شاه ورد افزود: اگر سرمایه گذار نتواند نسبت به ارائه خدمات مناسب در این بنا اقدام نکند با باز پس‌گیری آن در خواست واگذاری خانه مستوفی بشرویه را به میراث فرهنگی داده‌ایم.

خانه شریف آماده بازگشایی

وی با اعلام اینکه خانه شریف بیرجند به گفته سرمایه گذار بخش خصوصی بعد از مرمت و بهسازی برای بازگشایی در امسال آماده شده است، گفت: در بازدیدی هم که چندی پیش از باغ شوکت آباد به همراه فرماندار بیرجند، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، مدیر دفتر فنی استانداری داشتیم، قرار شد این باغ برای نوروز بازگشایی شود.

وی تصریح کرد: سرمایه گذار فضای این باغ و چند بنای اقامتی را بهسازی کرده و ما هم سرویس بهداشتی مجاور این باغ را برای استفاده عموم بهسازی کرده‌ایم تا با تحویل آن به دهیاری زمینه استفاده از آن در طول سال فراهم شود.

ارگ کلاه فرنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: جدا سازی ارگ کلاه فرهنگی بیرجند انجام شده و منتظر استانداری هستیم تا این بنا در اختیار ما قرار گیرد.

شاه وردی ادامه داد: بعد از انجام این کار، نیروها و امکانات مورد نیاز در آن مستقر می‌شود تا بازگشایی آن برای نوروز انجام شود و گردشگران بتوانند از درب کوچه مجاور فرمانداری بیرجند از آن بازدید کنند.

به گفته وی برای کاربری این بنا، پیش بینی گرفتن مجوز موزه تاریخ سیاسی استان شده که در صورت رسیدن به حد نصاب اسناد، اقدام لازم انجام خواهد شد و اگر اسناد مورد نظر به حد نصاب نرسد مجموعه با نمایشگاه تاریخ سیاسی استان در این بنا بازگشایی خواهد شد.

وی ادامه داد: با وزارت امور خارجه مکاتبه و نماینده‌ای هم معرفی کرده‌ایم تا مستنداتی که دارند را در اختیار ما قرار دهند تا با اسنادی که در اختیار داریم، در نوروز در ارگ کلاه فرهنگی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گیرد و اگر افرادی هم اسنادی را در اختیار دارند، آمادگی داریم که به اسم خودشان آنها را در این بنا به نمایش بگذاریم.

بهسازی ارگ بهارستان بیرجند

وی درباره ارگ بهارستان بیرجند هم گفت: در حال حاضر این بنا در اختیار شرکت آب منطقه‌ای استان است و شنیده‌ایم که شهرداری بیرجند هم تمایل به خرید آن دارد.

به گفته وی در املاک تاریخی که مالکیت غیر میراثی دارند ما فقط در بهسازی آنها مشارکت می‌کنیم و چون این بنا مالک دارد قانون به ما اجازه نمی‌دهد که آن را به طور کامل مرمت و بهسازی کنیم و احداث سر درب این بنا به شکل مشارکتی انجام شده است و در بهسازی برج اصلی آن هم مشارکت خواهیم کرد.

شاه وردی با اشاره به اینکه در صورت آغاز مرمت این برج از محل منابع استانی و شهرستانی در این زمینه کمک خواهیم کرد، افزود: در این برج تاکنون هیچ اقدامی برای بهسازی آن نشده است و انجام این کار تأثیر زیادی در مشخص شدن قدمت این بنا خواهد داشت.

به گفته وی ارگ بهارستان اولین ارک حکومتی بیرجند بوده است که مرمت آن بسیار بر پیشینه گردشگری استان تأثیر گذار خواهد بود و در کنار بناهای تاریخی خانه هادوی، پست خانه، خواجه خضر، آب انبار محسن زاده، موزه‌های خصوصی یکی از مسیرهای گردشگری بیرجند است.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند همه ساله برای نوروز برنامه‌های خاصی در این معبر برای معرفی و فروش صنایع دستی و معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری دارد.

راه اندازی اولین بازارچه صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه بنای فاخر کاروانسرای امینی بیرجند با مشارکت میراث فرهنگی از خطر تخریب نجات پیدا کرده است، گفت: در گذشته با سرمایه گذار این بنا تفاهم شده بود که این بنا به مجموعه صنایع دستی تبدیل شود و تعدادی از غرفه‌های آن در اختیار میراث و بقیه آن در اختیار مالک آن باشد.

شاه وردی با اشاره به اینکه با انجام این کار اولین بازارچه خصوصی صنایع دستی در بیرجند راه اندازی می‌شود، بیان داشت: اسامی صنعتگران مورد نظر احصا شده که امیدواریم در ایام نوروز ۱۴۰۲ افتتاح شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1082576

مهمترین اخبار ایران و جهان: