نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 16:43

خدمات پزشک خانواده کشوری می‌شود/ رفع کمبودهای پزشک خانواده در مازندران

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امیدواریم در سال آینده بتوانیم این خدمات را به تمامی شهرها و جمعیت شهری منتفل کنیم، گفت: رفع کمبودهای موجود در حوزه پزشکی خانواده در استان مازندران به‌ویژه در بخش تامین زیرساخت‌ها در اولویت قرار دارد.

  به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حسین فرشیدی معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعدازظهر امروز در حاشیه همایش کشوری پزشکی خانواده در نشست مطبوعاتی که در حاشیه این همایش در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) ساری برگزار شد، با اشاره به اهمیت بحث تحقق عدالت در سلامت در دولت سیزدهم، اظهار کرد: برنامه ارتقای وضعیت موجود در حوزه علوم پزشکی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در مازندران و استان فارس داریم. 

وی افزود: امیدواریم در سال آینده بتوانیم این خدمات را به تمامی شهرها و جمعیت شهری منتفل کنیم، وزیر بهداشت سه موضوع را به‌عنوان اهداف وزراتخانه در نظر گرفتند که شامل؛ اولویت روستا به شهر، اولویت مناطق محروم و همچنین اولویت پیشگیری بر درمان است. 

فرشیدی با اشاره به اهمیت این همایش، گفت: در اجلاس روسای دانشگاه که اخیر در مشهد مقدس برگزار شد محوریت بحث با پزشکی خانواده بود، انعطاف‌پذیری اجرای پزشک خانواده و توزیع عدالت در حوزه سلامت برای‌مان مهم است، همچنین انتظار داریم بحث‌های کارشناسی خروجی از این همایش به متن جامعه برده شود. 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: بسیار  مهم است که افرادی که از طریق پزشکی خانواده ارجاع داده می‌شوند در مراکز درمانی خیلی معطل نشوند. 

  وی با بیان اینکه رفع کمبودهای موجود در استان مازندران به‌ویژه در بخش تامین زیرساخت‌ها در اولویت قرار دارد، اعلام کرد: استان مازندران از نظر تعداد پزشک کمترین کمبود را دارد ولی در بحث در تامین محتوای بسته ارائه خدمات موفق است. 

فرشیدی با بیان اینکه کمبود پزشک در کشور یکی از مشکلات ماست، خاطرنشان کرد: تامین و پایداری پزشک، در حوزه درمان مهم است، بحث بعدی جزئیات برنامه آموزشی است که باید تغییر کند و به سمت تربیت پزشک خانواده حرکت کنیم و امیدواریم که مشکلات الکترونیکی و زیرساختی ارجاع الکترونیک برطرف شود. 

*ضرورت همه‌گیری دریافت خدمات سلامت از پزشک خانواده 

همچنین مصطفی رضایی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، اظهار کرد: بحث برآورد نیروی انسانی بسیار مهم است، طبق آمار از تعداد پزشکان عمومی در کشور می‌توانیم با داشته‌های موجود در بخش عمومی و تخصصی بحث را پیش ببریم‌.

 

  وی با بیان اینکه پراکندی پزشکان در برخی از استان‌ها یکسان نیست، عنوان کرد: ممکن است در برخی مناطق چالش‌هایی داشته باشیم اما می‌توانیم به پوشش حداکثری برسیم. 

رضایی از بررسی چالش‌های اجرایی پزشکی خانداده در استان‌های فارس و مازندران خبر داد و خاطرنشان کرد: در نشست‌های مختلف کارشناسی مطرح شد، یک سری الزاماتی وجود دارد که اگر فراهم شود مشکلی نداریم، نکته بعدی همراهی سه قوه در اجرای این برنامه است اینکه همه باید بپذیرند که در مسیر برنامه پزشکی خانواده برنامه سلامت را پیگیری کنند.

  رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: باید هر ۲هزار و ۵۰۰ نفر بدانند که با یک پزشک سروکار دارند و خدمات سلامت را دریافت کنند، همچنین اینکه منابع مالی پایدار باشد. 

*مازندران نقش خودش را در بحث پزشکی خانواده به‌خوبی ایفا کرده است  

 

سیمین بابایی اظهار کرد: برای اینکه هر فعالیتی موفق شود پیوست رسانه‌ای مهم است، اگر در اطلاع‌رسانی و فعالیت‌هایی که در حوزه درمان و بهداشت که جزو مهمترین مسئله اجتماعی و خانوادگی همه مردم است موفق باشیم قطعا در بحث سلامت موفق خواهیم بود.

  وی با بیان اینکه در بحث پزشکی خانواده رسانه نقش بسیار مهم است، گفت: رسانه‌ها می‌توانند در نمایش چالش‌ها و مزایای این فرایند نقش بسزایی داشته باشند‌، بحث پزشکی خانواده اگر درست اجرا شود می‌تواند در حفظ سلامت جامعه بسیار مفید باشد و مردم به اهمیت آن پی می‌برند. 

بابایی خاطرنشان کرد: استان‌های فارس و مازندران دو استان پایلوت از ابتدای طرح پزشک خانواده بودند که مازندران کارش را به خوبی انجام داده است، البته به نقطه ایده‌آل نرسیدیم که مستلزم فرصت و منابع خاص خودش است. 

گفتنی است؛ همایش کشوری پزشکی خانواده در محورهای پزشکی خانواده و ارتقای سلامت، پزشکی خانواده و اثربخشی اقدامات، پزشکی خانواده و اجتماعی سازی سلامت ، پزشکی خانواده و سلامت الکترونیک امروز و فردا در سالن اجتماعات مصباح  دانشگاه پیامبر اعظم ساری در حال برگزاری است. 

پایان پیام/۸۶۰۴۸/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1066676

مهمترین اخبار ایران و جهان: