نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 12:34

اوکراین: چین هیچ برنامه‌ای برای ارسال سلاح به روسیه ندارد

رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین با رد ادعاها درباره برنامه چین به منظور تامین تسلیحاتی روسیه، گفت که هیچ نشانه‌ای درباره این موضوع وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس۲۴، کایریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین گفت که تاکنون چین با ارسال سلاح به روسیه موافقت نکرده است.

مقامات آمریکایی یکشنبه هفته جاری مدعی شدند که «اطمینان دارند چین در نظر دارد تا برای مسکو تجهیزات غیرکشنده تامین کند» و واشنگتن نیز قصد دارد با اعمال فشار دیپلماتیک پکن را از این کار منع کند.

با این حال، بودانوف در مصاحبه تفصیلی با «صدای آمریکا» گفت که «چنین اعتقادی ندارد.»

وی افزود: تا این لحظه فکر نمی‌کنم که چین با انتقال سلاح به روسیه موافقت کرده باشد و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این موضوع حتی مطرح شده باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اوایل ماه جاری در ملاقات با همتای چینی خود، نگرانی‌های واشنگتن درباره انتقال احتمالی سلاح به روسیه را انتقال داد و مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سی‌آی‌اِی) هم روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که باور دارد پکن هنوز در حال سبک و سنگین کردن این موضوع است.

بودانوف درباره گزارش رسانه‎های آمریکایی درباره تصمیم چین برای ارسال پهپاد و برخی مهمات خاص به روسیه، گفت: من رئیس اطلاعات ارتش هستم و با نهایت احترام باید بگویم که به عقاید و نظرات افراد کاری ندارم و تنها به حقایق استناد می‌کنم و به چنین حقایق و مستنداتی برخورد نکرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که به باور او، روسیه همچنان از کجا قادر به تامین سلاح است، باردیگر با تکرار ادعاهای اوکراین و غرب درباره ارسال سلاح از ایران به روسیه گفت که «صرف‌نظر از گزارش‌ها درباره محموله‌های کره شمالی، تقریبا تنها کشوری که عملا سلاح‌های کمابیش خطرناک به (روسیه) ارسال می‌کند، ایران است!»

این ادعا در حالی مطرح شده که تهران و مسکو به دفعات هرگونه انتقال سلاح از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را قویا رد کرده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1063076

مهمترین اخبار ایران و جهان: