نیوز سیتی!
21 اسفند 1401 - 12:39

آغاز معاملات گواهی سپرده نفت‌ خام و میعانات گازی/ وزیر نفت: خریداران از خرید گواهی سپرده نفت متصرر نمی‌شوند

معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران با رونمایی از طرح جدید دولت توسط وزرای نفت و اقتصاد آغاز شد.

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز و با حضور وزرای اقتصاد و نفت همچنین رئیس سازمان بورس، طرح معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران ‌رونمایی شد.

‌* اوجی: هیچ خریداری از خرید گواهی سپرده نفت متصرر نمی‌شود

به گزارش‌ فارس، وزیر نفت، در آیین رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی، اظهار داشت: در حوزه صادرات گاز رشد 15 درصدی نسبت به سال گذشته داشته ایم و در صادرات LPG نیز رقم 6.5 میلیون دلاری را وصل کرده ایم که رشد 21 درصدی نسبت به سال 1400 داشته است.

جواد اوجی ادامه داد: با افتتاح پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی، سالانه یک میلیون بشکه گاز LPG و یک میلیون بشکه اتان تولید افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت تاکید کرد: روزی که وزارتخانه را تحویل گرفتیم در همه مخازن زمینی و دریایی خود 87 میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره داشتیم و روزانه نیز 850 هزار بشکه میعانات در حال تولید بودیم، هیچ یک از مخازن کشور جای خالی نداشت تا ما هم به ذخیره سازی اقدام کنیم.

اوجی تصریح کرد: در حال حاضر 20 میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره داریم، شیرین سازی میعانات گازی در فاز 2 و 3 پارس جنوبی را آغاز کردیم که خریدار زیادی در دنیا دارد.

وی درباره فروش گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی ادامه داد: تلاش زیادی برای رفع نقص این شیوه تامین مالی انجام شده است و افراد با سرمایه خرد می توانند این گواهی را خریداری کنند.

وزیر نفت تاکید کرد: هیچ خریداری با خرید این گواهی ها متضرر نخواهد شد و هر زمانی بخواهد می تواند گواهی خود را نقد کند.

اوجی گفت: ‌در ۱۱ ماه گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارز فروش نفت و میعانات در سامانه نیما و اکنون در مرکز مبادله ایران عرضه شده است؛ هم اکنون ۱۹۰ میلیون بشکه نفت و میعانات بیشتر از سال ۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه هم بیشتر از سال ۱۴۰۰ می‌فروشیم و همه پول آن را هم دریافت می‌کنیم.

بنابراین گزارش گواهی سپرده نفت خام یک ابزار استاندارد برای معاملات این حامل انرژی به‌شمار می‌رود. این گواهی نوعی اوراق بهادار و نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از نفت خام موجود در مخازن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود. این گواهی یک طبقه جدید دارایی برای مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در معاملات حامل‌های انرژی در بستر شفاف بورس است.

به‌منظور تشویق متقاضیان نفت خام و میعانات گازی به ورود به معاملات گواهی سپرده، تخفیفاتی از سوی شرکت ملی نفت ایران در زمان تحویل فیزیکی و معافیت از پرداخت هزینه انبارداری تا 18 ماه و اولویت در تحویل نسبت ‌به خریداران خارج از بورس در نظر گرفته شده است.

پس از خرید، همه دارندگان این گواهی‌ها که طبق شرایط اعلامی شرکت ملی نفت در اطلاعیه گشایش انبار استاندارد تحویل را دارند می‌توانند درخواست تحویل نفت خام و میعانات گازی را ارائه کنند و محموله خود را تحویل بگیرند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1088232

مهمترین اخبار ایران و جهان: