نیوز سیتی!
23 اسفند 1401 - 14:25

آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس / تولید مشترک خودرو با روسیه

معاون وزیر صمت از حذف عرضه خودرو در بورس خبر داد و گفت: سال آینده عرضه خودرو به صورت نوبت دهی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر منطقی امروز در نشست خبری در مورد تولید مشترک خودرو با کشور روسیه، اظهار کرد: در نمایشگاهی که در روسیه برگزار شد ۷۰۰ میلیون دلار تفاهمنامه مربوط به قطعات امضا شد و ۵۰ میلیون دلار تبدیل به قطعات شد. البته کار در روسیه یک مقدار کند پیش می رود.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افطود: در حوزه تولید مشترک هم مانند تولید خودروی تندر ۹۰ با طرف روسی صحبت شد که نمونه اولیه این خودرو نیز در شرکت پارس خودرو کامل شد و فروردین ماه رونمایی می شود و همزمان در روسیه نیز تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: قوای محرکه این خودرو ای‌سی‌فایو است.

منطقی تصریح کرد: مالکیت فکری خودروی تندر ۹۰ مربوط به شرکت سایپا است و با توجه به تغییرات انجام شده، تندر ۹۰ پیشرفته محسوب می شود.

وی با بیام اینکه صادرات یکی از ارکان برنامه ریزی صنعت خودرو در ۱۴۰۲ است، گفت: بحث تولید تارا هم در روسیه مطرح شده و در حال انجام مذاکرات هستیم تا سال آینده قطعی شود.

منطقی در پاسخ به سوال مهر در مورد وضعیت عرضه خودرو در ۱۴۰۲ تصریح کرد: دو عامل داریم برای سال اینده که یکی واردات است و بحشی از نیاز از این طریق پاسخ خواهد داده شد که پیش بینی می شود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو واردات خواهیم داشت.

وی افزود: بر اساس پیش بینی‌ها، تولید خودرو توسط تمام خودروسازان کشور نیز در سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو خواهد بود. بنابراین عرضه خودرو (هم تولید داخل و هم واردات خودرو) یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد بود.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: عرضه خودرو از طریق نوبت دهی خواهد بود و اگر ظرفیت در سال ۱۴۰۲ پر شد، به سال ۱۴۰۳ موکول می شود.

وی در ماسخ به این سوال مهر که یعنی عرضه خودرو از طریق بورس منتفی شد؟ گفت: ابتدا عرضه خودرو در بورس از طریق مجلس منتفی شد و شورای رقابت هم حذف عرضه در بورس را اعلام کرد بنابراین فعلاً بحث عرضه خودرو در بورس مطرح نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1092432

مهمترین اخبار ایران و جهان: