نیوز سیتی!
08 اسفند 1401 - 08:18

خواسته بوشهری‌ها تکراری است/ از راه‌آهن و ته‌لنجی تا تکمیل سدها

بوشهر- تکمیل راه‌آهن بوشهر- شیراز، توسعه زیرساخت‌های بندری، ساماندهی ته‌لنجی، تکمیل سدها، توسعه زیرساخت‌های درمانی و ... خواسته‌های تکراری مردم بوشهر از دولت‌های مختلف در سفرهای استانی است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: دولت‌ها سفرهای متعددی را به استان بوشهر داشته‌اند و این استان به خاطر شرایط خاص اقتصادی و حوزه انرژی یکی از پرترددترین استان‌ها برای رؤسای دولت‌های طی دهه‌های اخیر بوده است.

با وجود اینکه سفرهای رؤسای جمهور دولت‌های مختلف همراه هیئت دولت به استان بوشهر مصوبه‌های متعددی را داشته است ولی بسیاری از این مصوبات روی کاغذ باقی ماندند و دردی را از این مردم دوا نکردند.

از مهمترین مطالبات مردم از رؤسای جمهور در قالب سفرهای استانی می‌توان به تحقق سهم مردم این استان در اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی اشاره کرد که علی‌رغم مصوبه سهم ۵۰ درصدی، هنوز جوانان بیکار این استان به حق خود نرسیده‌اند و آمار ۳۰ درصدی بومی‌ها هم قابل پذیرش نیست.

اتصال استان بوشهر به راه‌آهن سراسری اگرچه یکی از مطالبات جدی مردم این استان بوده است، ولی قطعاً سود و منفعت این خط ریلی برای همه نقاط کشور خواهد بود چرا که به بوشهر به عنوان دروازه خلیج فارس متصل می‌شوند.

۱۵ سال از آغاز ساخت راه‌آهن بوشهر می‌گذرد ولی پیشرفت آن کمتر از ۱۰ درصد است و اعتبارات تخصیص یافته، کفاف هزینه‌های نگهداری کارگاه را هم نمی‌دهد حدود ۱۵ سال از زمان آغاز ساخت راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌گذرد ولی میزان پیشرفت این پروژه کمتر از ۱۰ درصد است و اعتبارات تخصیص یافته در سال‌های اخیر، کفاف هزینه‌های نگهداری کارگاه را هم نمی‌دهد.

آب طی سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های اساسی در استان بوشهر تبدیل شده است؛ چه آب شرب و چه آب کشاورزی در این استان به سختی تأمین می‌شود و در برخی از روزهای سال فریاد تشنگی مردم در شهرها و روستاها بلند می‌شود.

استان بوشهر در کنار خلیج فارس فرصت خوبی برای تأمین آب از طریق شیرین‌سازی آب دریا دارد و هرچند پروژه‌های متعدد در این استان آغاز شده است ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب، فاصله بسیار است.

یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه‌های عمرانی استان بوشهر سد دالکی است که انتظار می‌رود دولت نگاه بهتری به این پروژه داشته باشد و روند تکمیل این پروژه تسریع شود.

در حوزه زیرساخت‌های درمانی کمبودهای جدی در استان وجود دارد؛ دشتستان به عنوان پهناورترین شهرستان این استان از نظر درمانی کمبودهای جدی دارد و پروژه بیمارستان ۱۷ شهریور علی‌رغم وعده‌های دولت‌ها، هنوز نیمه‌کاره است و روند کندی دارد.

سال‌ها است که مسئولان وعده می‌دهند که قرار است راه ورود کشتی‌های ۵۰ هزار تنی به بوشهر باز شود ولی هنوز خبری از تحقق این وعده نیست و این موضوع هم به خواسته‌ای تکراری تبدیل شده است.

معیشت تعداد زیادی از ساحل‌نشینان ته‌لنجی بستگی دارد و تصویب یک قانون به نفع ساحل‌نشینان بارها و بارها مطالبه شده است از دیگر مطالبات مردم استان بوشهر می‌توان به موضوع ته‌لنجی اشاره کرد که معیشت تعداد زیادی از ساحل‌نشینان این استان به همین موضوع بستگی دارد و تصویب یک قانون به نفع ساحل‌نشینان بارها و بارها مطالبه شده است.

البته مطالبه و خواسته بوشهری‌ها به همین موارد خلاصه نمی‌شود و مسائل و موضوعات دیگری همچون بهبود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، اختصاص اعتبارات ویژه به حوزه کشاورزی، تقویت زیرساخت‌های ورزشی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی و.... از دیگر مطالبات است.

ششمین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت سیزدهم به استان بوشهر، مهرماه ۱۴۰۰ انجام شد که ۹۳ مصوبه و ۱۷ تفاهم‌نامه را در پی داشت و به‌زودی بار دیگر مردم استان بوشهر میزبان سفر دوم دولت سیزدهم به این استان خواهد بود.

خواسته بوشهری‌ها تکراری است/ از راه‌آهن و ته‌لنجی تا تکمیل سدها

یک‌سوم اعتبارات سفر اول اختصاص یافت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سفر نخست رئیس جمهور به استان بوشهر ۹۳ مصوبه و ۱۷ تفاهم‌نامه به صورت متمم داشت.

از هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مصوبات سفر اول تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است محسن پاپری زارعی اعتبارات ۹۳ مصوبه را چهار هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز به خاطر ۱۷ تفاهم‌نامه متممی به اعتبارات سفر اضافه شد.

وی مجموع اعتبارات مصوب این سفر را هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب اختصاص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر به زودی بخش دیگری از اعتبارات مصوب سفر اختصاص خواهد یافت و تا پایان سال جاری شاهد افزایش میزان تخصیص اعتبارات خواهیم بود.

اجرای راه‌آهن با تهاتر نفت

راه‌آهن به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم استان بوشهر محسوب می‌شود که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر از شیوه تهاتر برای تأمین اعتبارات این پروژه استفاده می‌شود.

پاپری زارعی بیان کرد: برای ادامه ساخت راه آهن بوشهر- شیراز، قرار شد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت اختصاص یابد که سازوکار آن در حال انجام است.

تأمین اعتبارات نوسازی ناوگان دریایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر بیان کرد: یکی دیگر از مصوبات و تفاهم‌نامه‌های مهم سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر، نوسازی ناوگان دریایی بود.

وی بیان کرد: اختصاص ۷۵۰ میلیون دلار برای نوسازی ناوگان دریایی از موارد مهم تفاهم‌نامه‌های سفر مهر ۱۴۰۰ هیئت دولت به استان بوشهر بوده است.

پاپری زارعی با بیان اینکه این مبلغ از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است، افزود: بانک عامل هم مشخص شده و کار در حال انجام است.

انتظار می‌رود دولت ضمن عمل به تعهدات سفر قبلی خود به استان بوشهر، مصوباتی برای تحقق مطالبات قدیمی مردم این استان داشته باشد.

عمر بسیاری از این مطالبات و وعده‌ها به ده‌ها سال می‌رسد که انتظار می‌رود یک بار برای همیشه محقق شوند تا انشاالله در سفرهای آینده دولت نام و نشانی از این مطالبات نباشد و تبدیل به یک دستاورد شده باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1060076

مهمترین اخبار ایران و جهان: