نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 09:42

جزئیات روان‌سازی ترخیص ده‌ها هزار کانتینر از گمرکات استان هرمزگان

نماینده دولت در حل مشکلات مربوط به رسوب کالا در بنادر گفت: پیرو دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای ترخیص کالا از گمرکات، روز گذشته هیات عالی اقتصادی دولت در استان هرمزگان تشکیل جلسه داد و برای روان‌سازی ترخیص کانتینرهای دپو شده از گمرکات تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

مهدی اسلام‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با تصمیمات هیات اقتصادی در خصوص حل مشکلات مربوط به ایستایی و رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، اظهار داشت: پیرو دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای حل مشکلات رسوب کالا، روز گذشته هیات عالی اقتصادی دولت به ریاست اینجانب در استان هرمزگان جلسه تشکیل داد و در راستای تسهیل و روان‌سازی ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات شهید رجایی و باهنر تصمیماتی را اتخاذ کرد. 

* جزئیات کانتینرهای موجود دپو شده در گمرکات شهید باهنر و رجایی

نماینده دولت در حل مشکلات مربوط به رسوب کالا در بنادر اظهار داشت: متوسط گردش حجمی کالا در استان هرمزگان در 3 سال گذشته سالانه حدود 2TU بوده است. در حال حاضر در بنادر این استان 114 هزار کانتینر پُر و 90 هزار کانتینر خالی موجود است که از این تعداد 10 هزار کانتینر به دلایل مختلف مهلت منقضی شده که سازمان اموال تملیکی باید آن ها را به مزایده بگذارد. 

این مقام مسئول با اشاره به احصا تعداد کانتینرهای موجود (مهلت منقضی) در بنادر استان هرمزگان گفت: تعداد زیادی از این کانتینرها مربوط به قبل از سال 1396 است و حتی تعداد از این کانتیترها به دهه 80 برمی‌گردد.  

* ارائه اختیارات به استاندار هرمزگان برای ترخیص فوری 15 هزار کانتینر از گمرک

وی با اشاره به اتخاذ تصمیمات میدانی و فوری برای رفع مشکل رسوب کالا در گمرکات گفت: برای ترخیص 15 هزار کانتینر اختیاراتی از جمله استفاده از فرمول ضمانت ارزی در مورد کالاهای غیراساسی را به استاندار دادیم. در واقع فرمول ضمانت ارزی قبلا برای کالاهای اساسی رعایت می شد اما به استاندار اختیار دادیم تا برای روان سازی ترخیص این فرمول را به کالاهای غیراساسی نیز تعمیم دهد تا بدین‌وسیله بخشی از این کالاها از گمرک خارج شود. 

رئیس سازمان استاندارد کشور با بیان اینکه برای ترخیص کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، چای و غیره نیز تصمیماتی در این جلسه اتخاذ شد، گفت: مشکلات ترخیص این کالا عمدتا مربوط به مشکلات ارزی - اسنادی است در واقع بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به ترخیص کالا از گمرکات مربوط به مشکلات ارزی - اسنادی است که باید مرتفع شود. 

برگزاری مزایده فوق العاده برای فروش 223 دستگاه ماشین آلات سنگین

وی با اشاره به دپو ماشین آلات سنگین در بندر شهید رجایی، گفت: با توجه به دپو 223 دستگاه ماشین آلات سنگین در این بندر دستور دادیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن مزایده فوق العاده‌ای برگزار شود و این ماشین آلات به فروش برسد. 

اسلام‌پناه اظهار داشت: همچنین 207 دستگاه خودرو قدیمی کره‌ای در بندر شهید رجایی موجود بود که به علت عدم اظهار این خودروها از گمرک ترخیص نشده بودند بنابراین دستور داده شد تا این خودروها تعیین تکلیف شود. 

* ارائه راهکار برای ترخیص 1217 دستگاه خودرو در بندر شهید باهنر

وی با اشاره به وجود 1217 دستگاه خودرو تجاری و سواری در بندر شهید باهنر بیان داشت: تعدادی از این خودروها از قدیم و تعدادی نیز اخیرا وارد گمرک شده و در گمرک دپو شده است که علت دپوی این خودروها اختلاف صاحب کالا با گمرک در خصوص ارزش گذاری است، بنابراین‌ در جسله روز گذشته مقرر شد در صورتی که صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزش‌گذاری این خودروها به توافق نرسیدند این خودروها به عنوان اموال متروکه اعلام شود و به مزایده گذاشته شود تا شرایط ترخیص آن از گمرکات فراهم شود. 

این مقام مسئول با بیان اینکه تعدادی از 1217 خودرو اخیرا وارد گمرک شده است، اظهار داشت: طبق قانون اگر کالایی 3 ماه در بنادر بماند متروکه اعلام می شود. 

وی اظهار داشت: براساس مصوبه امروز مقرر شد تا این خودروها ظرف 72 ساعت آینده تعیین تکلیف شود. 

نماینده دولت در حل مشکلات مربوط به رسوب کالا در بنادر بیان داشت: 75 خودروی دیگر نیز به علت مشکلات سامانه توسعه تجارت در گمرک مانده است که مقرر شد تا سازمان هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلات این سامانه اقدام کند و شرایط ترخیص این خودروها از گمرک نیز فراهم شود. 

* رفع مشکل ترخیص 43 دستگاه اتوبوس از گمرک

وی با اشاره به دپو 43 دستگاه اتوبوس متعلق به شهرداری تهران در گمرکات هرمزگان گفت: مقرر شد برای رفع مشکل ترخیص اتوبوس‌ها، این اتوبوس‌ها جزء اموال متروکه اعلام شود و در نتیجه با برگزاری مزایده و فروش آنها این اتوبوس ها به ناوگان اتوبوسرانی کشور اضافه شود. 

اسلام پناه بیان داشت: همچنین مقرر شد تا نمایندگان دستگاه‌ها در گمرکات مستقر شوند تا از نزدیک مشکلات واردکنندگان را ببینند و در خصوص رفع آن اقدام کنند به این منظور ساختمانی برای استقرار نمایندگان دستگاه ها در نظر گرفته شد. 

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات عدم ترخیص کالا از گمرکات مربوط به صاحب کالا است، گفت: متاسفانه برخی صاحبان کالا به دلایل مختلف از جمله عدم اظهار موجب کندی در ترخیص کالا از گمرک می شوند. علاوه بر این مشکل عدم اتصال سامانه به یکدیگر از جمله عدم اتصال سامانه بنادر به گمرکات نیز موجب به وجود آمدن مشکلاتی می شود. 

اسلام‌پناه با بیان اینکه اراده دولت تسریع و عادی‌سازی و روان‌سازی ترخیص کالا از گمرک است، اظهار داشت: اگرچه در خصوص واردات و دپو شدن کالا در گمرکات همه دستگاه ها نقش دارند و باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا مشکلاتی مانند دپو کالا ایجاد نشود اما همانطور که اشاره شد بخشی از این مشکلات مربوط به صاحب کالا است. 

وی افزود: در صورتی که صاحب کالا، کالای وارداتی را اظهار نکند در واقع پروسه ای برای ترخیص کالا نیز آغاز نمی‌شود و بسیاری از مشکلات دپو کالا به همین موضوع عدم اظهار مرتبط است. 

اسلام پناه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن مصوبات گفت: باید مراقب اجرایی شدن مصوبات باشیم ضمن اینکه با مراقب باشیم تا دوباره رسوب کالا در گمرکات ایجاد نشود. 

به گزارش فارس روز 18 شهریور بود که مخبر معاون اول رئیس جمهور برای تعیین تکلیف یک روزه کالاهای رسوی از گمرکات دستور داد. 

براین اساس، معاون اول رئیس‌جمهور به رئیس سازمان استاندارد و رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و رئیس سازمان توسعه و تجارت ماموریت داد ظرف یک روز برنامه‌ریزی لازم را برای ترخیص کالاهای رسوبی از گمرکات شهید باهنر و شهید رجایی انجام دهند.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1494076

مهمترین اخبار ایران و جهان: