نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 12:55

میلی ساعت شنی فصل پیشروی اوکراین را برعکس کرد؛ «۳۰ روز یا بیشتر!»

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا می‌گوید پیش از آنکه شرایط آب و هوایی، ضدحملات اوکراین را با مانع روبه‌رو کند، ارتش این کشور کمی بیش از یک ماه فرصت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با اشاره به اینکه شرایط سرد آب و هوایی، مانور و پیشروی ارتش اوکراین را دشوارتر خواهد کرد، گفت که کی‌یف تا پیش از آنکه زمستان مانع ضدحملاتش علیه مسکو شود، اندکی بیشتر از ۳۰ روز زمان دارد.

میلی با اذعان به اینکه حملات ارتش اوکراین بیش از حد انتظار کُند پیش رفته است، مدعی شد: هنوز نبرد سختی جریان دارد. اوکراینی‌ها هنوز با روندی یکنواخت به پیشروی ادامه می‌هند.

به ادعای وی هنوز خیلی زود است که ضدحملات اوکراین را شکست‌خورده بخوانیم اما «اوکراین با سرعتی بسیار یکنواخت در خطوط مقدم روسیه در حال پیشروی است.»

وی مدعی شد: هنوز فرصت معقولی وجود دارد؛ شاید حدود ۳۰ تا ۴۵ روز از فصل نبرد باقی مانده باشد و بنابراین هنوز کار اوکراینی‌ها تمام نشده و نبردهایی اتفاق نیفتاده است و آنها هنوز آن جنگی را تمام نکرده‌اند که بخشی از هدف‌شان است.

ضدحملات کی‌یف که در تابستان آغاز شد و هدف آن آزادسازی قلمروهای تحت کنترل روسیه در خاک اوکراین بود، تاکنون دستاورد چندان قابل توجهی نداشته است اما فرماندهان اوکراینی مدعی هستند که موفق شده‌اند نخستین لایه مستحکم دفاعی روسیه در جنوب را بشکنند.

میلی گفت: در ابتدای این جنگ گفتم که نبردی طولانی، کُند، دشوار و با تلفات زیاد در پیش است و این دقیقا همان اتفاقی بود که افتاد.

تونی راداکین، رئیس ستاد ارتش انگلیس در همین مصاحبه با بی‌بی‌سی مدعی شد که «اوکراین در حال پیروزی و روسیه در حال شکست است!»

وی مدعی شد: دلیل آن هم این است که هدف روسیه فرمانبردار کردن اوکراین و تحت کنترل گرفتن این کشور بود. این اتفاق نیفتاده است و نخواهد افتاد و به همین دلیل اوکراین در حال پیروزی است.

راداکین همچنین در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد که اوکراین در نبرد برای پس گرفتن اراضی خود، پیشرفت زیادی داشته و ۵۰درصد از قلمرو تحت کنترل روسیه را بازیابی کرده است!

وی همچنین مدعی شد که بخشی از پیشروی اوکراین به «اعمال فشار اقتصادی و دیپلماتیک جامعه بین‌الملل علیه روسیه مربوط بوده و مسکو از این تحریم‌ها متضرر شده است.»

رادکین در حالی این ادعا را مطرح کرده است که اسپوتنیک اردیبهشت‌ماه سال جاری در گزارشی با اشاره به داده‌های بانک جهانی نوشت که روسیه در سال ۲۰۲۲ با تولید کالا و خدمات به ارزش ۲.۳ تریلیون دلار، علاوه بر بازگشت به جمع ۱۰ اقتصاد برتر جهان، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به رتبه هشتم این رده‌بندی نیز رسیده است.

راداکین در ادامه نیز مدعی شد که اتحاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با کره شمالی نشان می‌دهد که «رئیس جمهور روسیه به استیصال رسیده است»!

به ادعای وی روابط بین این دو کشور نشان داد که شرکای اندکی در کنار روسیه باقی مانده‌اند! گفته می‌شود که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی قصد دارد تا در ماه جاری به روسیه سفر و برای تامین سلاح با پوتین مذاکره کند.

این گمانه‌زنی‌ها هم در واشنگتن و هم در سئول نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است؛ نگرانی که بخش عمده آن به این موضوع مربوط می‌شود که پیونگ‌یانگ در ازای تسلیح مسکو، چه چیزی دریافت خواهد کرد؛ مساله‌ای که به افزایش همکاری نظامی بین آمریکا و کره جنوبی در منطقه آسیا منجر خواهد شد.

راداکین همچنین با اشاره به روابط ادعایی روسیه و کره شمالی، مدعی شد: این اتحاد بازتاب اشتباهی فاجعه‌بار بود که روسیه با حمله به اوکراین مرتکب شد. و همچنین انعکاس شرایط داخلی روسیه است. باید به این واقعیت بنگرید که اقتصاد روسیه تحت فشار است و تحریم‌ها تاثیرگذاری بیشتری داشته‌اند.

وی در ادامه در اظهاراتی عجیب مدعی شد: مسکو دیگر شرکای زیادی ندارد. آنها نیمی از مردم کشورشان را از دست داده‌اند؛ همان‌هایی که از کشور گریخته‌اند و دست کم یک میلیون نفر هم دوست دارند از این کشور بروند. روسیه برای حمایت داخلی از جنگ، در مضیقه جمعیتی قرار دارد!

میلی در بخشی از این مصاحبه، درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که با اتهامات کیفری مختلفی مواجه شده و ممکن است به زندان برود نیز صحبت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تحت ریاست جمهوریِ فردی با سابقه زندان خدمت خواهد کرد یا نه، گفت: ما به یک سند که همان قانون اساسی ایالات متحده آمریکاست، سوگند وفاداری یاد می‌کنیم. بنابراین همیشه به این سند وفاداریم و مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید باشد. ارتش از تمام دستورات قانونی رئیس جمهوری که مطابق قانون اساسی برگزیده شده است، پیروی خواهد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492776

مهمترین اخبار ایران و جهان: