نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 17:29

مشاوران املاک باید حق کمیسیون قانونی را دریافت کنند

اردستان-کارشناس حوزه مسکن و ساختمان اداره کل راه‌ و شهرسازی استان اصفهان گفت: دریافت حق کمیسیون‌های غیرقانونی تخلف است و مشاوران املاک باید حق کمیسیون قانونی خود را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی حق‌شناس ظهر سه‌شنبه در کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات شهرستان اردستان، اظهار داشت: حوزه املاک و مستغلات در کشور متأسفانه طی سال‌های اخیر از جمله رهاشده ترین بازارها بوده و نظارت فنی و دقیق بر املاک نیز صورت نگرفته است.

وی افزود: امروزه دولت با تمام قوا به میدان آمده تا بحث قیمت املاک و مسکن در کشور سازماندهی شود چرا که متأسفانه با وجود ساخت مسکن در کشور، کاهش نرخ مسکن صورت نگرفته و قیمت مسکن جهشی در حال افزایش است.

کارشناس حوزه مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مشاوران املاک تحت عنوان قانون نظام صنفی کشور پروانه کسب گرفته و مشغول به کار می‌شوند بنابراین رعایت قوانین و مقررات ضروری است.

حق‌شناس تصریح کرد: مشاوران املاک مطابق قانون حق هیچ‌گونه قیمت‌گذاری بر روی ملک ندارند و تنها شخص فروشنده باید قیمت ملک را اعلام کند و در صورت وجود اختلاف بین فروشنده و خریدار، کارشناس رسمی دادگستری تنها مرجع دارای صلاحیت قیمت‌گذاری املاک است.

وی ادامه داد: اتحادیه‌های املاک و مسکن نیز هیچ‌گونه صلاحیت قیمت‌گذاری برای املاک را ندارند همچنین مشاوران املاک باید صورتحساب پرداخت حق کمیسیون را صادر کنند و تنظیم پیش‌قرارداد توسط مشاوران املاک باید جدی گرفته شود.

کارشناس حوزه مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان یادآور شد: نداشتن پروانه کسب توسط مشاوران املاک یک اشتباهی بود که در گذشته انجام می‌شد و طبق قانون نظام صنفی، اشتغال به فعالیت صنفی منوط به داشتن پروانه کسب است و افراد نباید بدون پروانه کسب و با بهانه‌های مختلف، نسبت به این کار مشغول شوند.

حق‌شناس بیان کرد: دریافت حق کمیسیون‌های غیرقانونی متأسفانه در برخی موارد توسط برخی از مشاوران املاک انجام می‌شود و این موارد تخلف است همچنین مشاوران املاک باید حق کمیسیون قانونی خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مشاوران املاک خوب و منصفی در اردستان وجود دارند، یادآور شد: طرح‌های نظارتی و فعالیت‌های زیرساختی جهت بازدید و بررسی فعالیت‌های مشاوران املاک تشدید شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1496776

مهمترین اخبار ایران و جهان: