نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 16:44

ترکیه: وارد دوران روابط مثبت با یونان شده‌ایم

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای یونانی خود گفت که دو کشور وارد دوره روابط مثبت شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه گفت، آنکارا آماده ادامه گفت‌وگوی بدون پیش شرط با یونان  است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» فیدان در نشست خبری با «جورج گراپتریتیس» همتای یونانی خود در «آنکارا» گفت: «آماده هستیم بدون پیش شرط به گفت وگو با یونان ادامه و روابط خود را بر اساس منافع مشترک در همه زمینه‌ها توسعه دهیم.»

وی افزود: «ما می‌توانیم مشکلات خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و رعایت حقوق و منافع متقابل حل کنیم.»

ترکیه و یونان مدت‌هاست در مورد مرزهای دریایی در دریای اژه و مدیترانه شرقی باهم اختلاف دارند. مشکل قبرس و دیگر مسائل منطقه‌ای به ویژه جنگ روسیه با اوکراین نیز در دستور کار آنها خواهد بود.رئیس جمهور ترکیه سال گذشته مذاکرات دوجانبه را به دلیل اختلاف بر سر نقض حریم هوایی از سوی یونان متوقف کرد. روابط  این دو کشور همسایه زمانی بهبود یافت که یونان یکی از اولین کشورهایی بود که نیروهای امدادی خود را برای  کمک به زلزله وزدگان ترکیه به این کشور اعزام کرد. 

فیدان با بیان اینکه آنکارا و آتن در مورد دریای اژه و مدیترانه اختلاف نظر دارند، گفت: «ما توافق کردیم رویکردهای جدیدی برای حل مشکلات ارائه دهیم.»

او گفت که ترکیه وارد دوران مثبت جدید در روابط خود با یونان شده است.

گراپتریتیس نیز به نوبه خود گفت که اقدامات اعتمادسازی و مذاکرات بین ترکیه و یونان به زودی آغاز خواهد شد. وی افزود: «دو کشور قبل از پایان سال ۲۰۲۳ یک جلسه شورای همکاری در سطح عالی برگزار می‌کنند.»

 ترکیه در حالی که در تلاش برای حل تنش با یونان، همسایه خود است در عین حال نیم نگاهی به آمادگی رزمی این کشور دارد. ارتش ترکیه در حال حاضر با تروریست‌های «پ‌ک‌ک» نیز در حال نبرد است و با بهانه مقابله با این تروریست‌ها عملیاتی در سوریه نیز انجام می‌دهد.

پایان پیام/‌م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1486932

مهمترین اخبار ایران و جهان: