نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 12:26

«تاریخ معاصر گیلان» منتشر شد

رشت- کتاب «تاریخ معاصر گیلان» یادداشت‌های شادروان «جهانگیر سرتیپ‌پور» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تاریخ پنجره‌ای است که آدمی را به تماشای گذشته و اندیشیدن به امروز و فردا، فرا می‌خواند. و اما اینک تاریخ معاصر گیلان، یادداشت‌های شادروان جهانگیر سرتیپ‌پور به همت نشر گیلکان انتشار یافته است. این کتاب دربرگیرنده وقایع تاریخی گیلان در دوران حکومت احمد شاه قاجار، رضاشاه و اوایل سلطنت محمدرضا شاه پهلوی است.

ناشر مقدمه کتاب را این گونه آغاز کرده است: «مولف کتاب، زنده یاد جهانگیر سرتیپ پور متولد ۱۲۸۲ خورشیدی و در گذشته آذر ۱۳۷۱ است. او در طول عمر بلند و پرثمر خود در جبهه‌های مختلف زندگی تلاش کرده است. در اوان جوانی به نهضت جنگل پیوست و وارد مبارزه و آزادی خواهی شد. به دنیای تئاتر و موسیقی و ادبیات گام نهاد. به کارهای عمرانی و شهرداری و امور اجتماعی و خیریه مشغول شد. به وکالت و نمایندگی مجلس رسید و در نهایت همزمان با بروز انقلاب اسلامی از سیاست کنار کشید و صرفاً به تحقیق و تألیف پرداخت و آن را تا پایان زندگی خود ادامه داد.»

لازم به ذکر است که نشر گیلکان پیش از این ۴ کتاب دیگر شاملِ «ویژگی‌های دستوری و فرهنگ واژه‌های گیلکی»، «نامها و نامدارهای گیلان»، «ریشه‌یابی واژه‌های گیلکی و وجه تسمیه شهرها و روستاهای گیلان» و «آئین‌ها و باورهای مردم گیلان» را از زنده‌یاد سرتیپ‌پور منتشر کرده و هم‌اکنون نیز «تاریخ معاصر گیلان / یادداشت‌های شادروان جهانگیر سرتیپ‌پور» در ۴۹۰ صفحه و با بهای ۳۳۰ هزار تومان از سوی این نشر، به چاپ رسیده است.

علاقمندان به تهیه این اثر در سراسر کشور می‌توانند، سفارش خویش را به شماره تلفن ۳۳۳۳۳۲۲۲ - ۰۱۳ و یا ۰۹۱۱۱۳۹۵۶۶۹ اعلام کنند تا این کتاب از طریق خدمات پستی برایشان ارسال شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1279932

مهمترین اخبار ایران و جهان: