نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 10:05

هوای اصفهان برای عموم شهروندان ناسالم است/ شاخص هوا ۱۵۱

اصفهان- شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان صبح امروز پنجم تیرماه براساس داده‌های ۱۱ ایستگاه پایش فعال با میانگین ۱۵۱ وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین شاخص هوای کلان‌شهر اصفهان امروز دوشنبه پنجم تیرماه بر اساس داده‌های دریافتی ۱۱ ایستگاه پایش فعال با شاخص ۱۵۱ در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد.

جمشید لقایی خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اصفهان، امروز آلاینده غالب هوای این کلان‌شهر ذرات معلق ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون (ریزگرد) بوده که شاخص آن برابر ۱۷۳ و در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

وی اضافه کرد: امروز شاخص هوا در ایستگاه سنجش هوای سپاهان شهر و بولوار کاوه با ۱۵۱، کردآباد و خیابان فیض با ۱۵۲، دانشگاه صنعتی با ۱۵۳، رهنان با ۱۵۷، زینبیه با ۱۵۸، پارک زمزم با ۱۷۰ و محله ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۷۲ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

مسئول کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: امروز شاخص کیفی هوا در ایستگاه سنجش میدان انقلاب با ۱۲۴ و خیابان میرزا طاهر با ۱۲۶ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

لقایی تاکید کرد: با توجه به افزایش شاخص آلودگی هوا به همه شهروندان بویژه سالمندان، افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی، زنان باردار و کودکان توصیه می‌شود که از تردد غیر ضرور و فعالیت در فضای باز طی امروز بپرهیزند.

قطعی سامانه برخط کنترل کیفیت هوای محیط‌زیست 

به گزارش مهر سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه اصفهان)، در ساعت انتشار این خبر قطع بوده و اطلاعی از وضعیت هوا در پنج ایستگاه سنجش در خیابان‌های احمدآباد، استانداری، رودکی، پروین و بزرگراه خرازی در دست نیست.

پیش از این اداره کل هواشناسی استان اصفهان نسبت به بالا رفتن شاخص آلودگی هوا طی روز دوشنبه بدلیل خیزش گردوخاک در مناطق مرکز، شرق و شمال شرق و جنوب استان هشدار داده بود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1309832

مهمترین اخبار ایران و جهان: