نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 11:48

زنگ حقوق در مدارس به صدا در می آید

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: به زودی زنگ حقوق در مدارس عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه در برنامه شبکه خبر به مناسبت هفته قوه قضائیه در خصوص سامانه مسیر اظهار کرد: مجموعه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه شامل سه بخش وکالت، کارشناسی و مشاوران خانواده است سامانه مسیر مربوط به مشاوران خانواده است و در راستای سند تحول قضائی و تکالیف الکترونیکی ساختن فرایندهای قوه قضائیه سامانه‌ای را در مرکز وکلا طراحی کرده‌ایم که مربوط به مشاوران خانواده است.

وی افزود: سامانه مسیر در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که دعاوی خانوادگی دارند پس از اینکه افراد در دعاوی خانوادگی به عنوان مثال طلاق می‌خواهند به محاکم خانواده رجوع کنند و دعوای خود را مطرح کنند ابتدا از طریق این سامانه به مشاوران خانواده هدایت می‌شوند و ۴ جلسه به صورت اجباری و ۲ جلسه به صورت اختیاری مورد مشاوره قرار می‌گیرند که عمدتاً تحصیلات آن‌ها حقوقی نیست و در زمینه خانواده و روانشناسی تحصیلات دارند مشاوره می‌دهند و اصلاح ذات البین می‌کنند.

وی اظهار کرد: امیدوارم قالب دعاوی خانواده منتهی به صلح و سازش شود و اگر دعاوی به صلح و سازش ختم شد دعاوی دیگر مطرح نمی‌شود، ولی اگر به صلح و سازش ختم نشود از طریق سامانه مسیر به محاکم خانواده ارجاع داده می‌شود.

عبدلیان پور بیان کرد: اگر دادخواست طلاق توافقی هم باشد این روند را باید طی کنند و این روند ابتدایی برای دعاوی خانواده است و در پرونده‌های طلاق حتماً باید طی شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه درباره اینکه در سایر حوزه‌ها چه نوع مشاوره‌هایی به هم وطنان ارائه می‌شود، گفت: در خصوص مباحث کارشناسی و وکالت کارهای بسیار خاصی در مرکز وکلا در حال انجام است و در حال حاضر یک کار ملی به عنوان زنگ حقوق در مدارس در حال آغاز است با توافقی که با وزارت آموزش و پرورش داشته ایم زنگی را متناسب با مقاطع تحصیلی و شرایط سنی دانش آموزان در مقاطعی که تحصیل می‌کنند در نظر گرفته‌ایم به این صورت که سرفصل‌هایی متناسب با سن و مقاطع تحصیلی آماده شده است و وکلا آموزش دیده شده اند در مدارس حاضر می‌شوند و در تمامی مقاطع در زنگ حقوق به صورت روش‌های نوین تدریس مباحث حقوقی را متناسب با سن فرزندان به آن‌ها آموزش می‌دهند. به زودی زنگ حقوق در مدارس عملیاتی و اجرایی خواهد شد کارهای مقدماتی انجام شده است.

وی درباره ارائه خدمات توسط نرم‌افزار حقوق عامه اظهار کرد: نرم افزار کاربردی حقوق عامه بسیار پیشرفته بوده و حدود یک سال بر روی این نرم‌افزار کار شده است. بر اساس دریافت‌هایی که از خواسته‌های مردم در طرح وکلا با مساجد و سامانه ۱۲۹ داشته ایم سوالات پرتکرار حقوقی مردم را دریافت کرده ایم و در حال حاضر حدود ۳۰۰ عنوان حقوقی احصا کرده ایم و در حال افزایش نیز هستیم.

عبدلیان پور عنوان کرد: مردم با نصب این نرم افزار سریع می‌توانند به اطلاعات حقوقی دسترسی داشته باشند و پس از ورود می‌توانند فهرست موضوعی را انتخاب کنند و مطالب به صورت نوشتاری و گفتاری توسط اساتید و وکلا برجسته و…، در این نرم افزار وجود دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1310232

مهمترین اخبار ایران و جهان: