نیوز سیتی!
18 تیر 1402 - 07:23

مخالفت آلمان با عضویت اوکراین در ناتو

آلمان قصد دارد از دیگر اعضای ناتو در اجلاس ویلنیوس لیتوانی بخواهد که با عضویت فوری اوکراین در ناتو مخالفت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، یک منبع آگاه اروپایی اعلام کرده است که آلمان قصد دارد در نشست آتی ناتو در لیتوانی تاکید کند که اوکراین نباید عضو ناتو شود.

این منبع آگاه گفت که برلین قصد دارد از دیگر اعضای ناتو در اجلاس ویلنیوس لیتوانی بخواهد که بر تضمین‌های امنیتی به کیف تمرکز کنند و نه عضویت در ناتو تا خطر جنگ با روسیه دیگران را تهدید نکند.

این منبع آگاه به تلگراف گفت: «برلین در مورد چشم انداز پیشنهاد عضویت فوری اوکراین در ناتو مخالف است و برلین معتقد است که ولادیمیر پوتین به طور بالقوه ماده ۵ ناتو را آزمایش می‌کند.» ماده ۵ ناتو همان ماده‌ای که دفاع همه اعضای ناتو از دیگران را موقع جنگ و حمله نظامی ضروری می‌سازد.

به گزارش تلگراف، ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا در حال حاضر به جای پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو، روی «بخارست پلاس» - مجموعه‌ای از پیشنهادات امنیتی دوجانبه به کیف - کار می‌کنند. این روزنامه گفت که پیشنهادهای انفرادی تضمین‌های امنیتی به کی یف در یک یادداشت تفاهم که توسط ناتو و اتحادیه اروپا تأیید شده است، ترکیب می‌شود و به گفته منابع، این بهترین پیشنهاد بعدی به اوکراین خواهد بود.

اوکراین پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در فوریه سال میلادی گذشته، برای عضویت سریع در ناتو درخواست داد. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در موارد متعدد گفته است که این بلوک از خواسته‌های کیف حمایت می‌کند، اما آمادگی آن را ندارد که فوراً درخواست آن را تأیید کند. علت این مخالفت ناتو برای عضویت اوکراین در این است که این کشور در حال حاضر در یک درگیری مسلحانه فعال مشارکت دارد و براساس اساسنامه ناتو عضو شدن در ناتو مستلزم آن است که کشور جدید درگیری نظامی نداشته باشد.

در اوایل ژوئن یعنی ۱۰ روز پیش، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که کیف امیدوار است در نشست سران ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی دعوت‌نامه شفافی برای پیوستن به این بلوک دریافت کند. وی همچنین گفت که ارتش اوکراین از اینکه اوکراین هنوز پاسخ مثبت واضحی در مورد پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو دریافت نکرده است، ناامید شده است.

پیشتر استولتنبرگ گفته بود که در اجلاس رهبران ناتو در ماه ژوئیه در لیتوانی درباره دعوت رسمی بحث نمی‌شود، بلکه درباره راه‌هایی برای نزدیکتر کردن اوکراین به ناتو بحث خواهد شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که رهبران این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در اجلاس آتی خود در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی، با بسته پیشنهادی سه مرحله‌ای برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به ناتو، موافقت خواهند کرد.

استولتنبرگ در جریان نشستی خبری گفت: انتظار دارم که رهبران ائتلاف با بسته‌ای سه‌مرحله‌ای موافقت کنند؛ اقدامی که که اوکراین را به ناتو نزدیک‌تر خواهد کرد. سه مرحله این بسته عبارتست از؛ برنامه چندساله ارائه کمک به منظور اطمینان از مشارکت‌پذیری؛ ارتقای روابط سیاسی با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نشست افتتاحیه شورای جدید ناتو-اوکراین؛ و تأیید مجدد عضویت قطعی اوکراین در ناتو.

دبیرکل ناتو در پاسخ به اینکه «این بار با سال ۲۰۰۸ و زمانی که ناتو پس از اجلاس بخارست اعلام کرد که کی‌یف شایسته پیوستن به این ائتلاف است و در همان نقطه متوقف شد، چه تفاوتی دارد؟»، گفت: یکی تفاوت مهم این است که اوکراین به مراتب به ناتو نزدیک‌تر شده زیرا متحدان و اعضای این ائتلاف سال‌هاست که از نزدیک با اوکراین همکاری کرده‌اند به ویژه از سال ۲۰۱۴ به بعد؛ این موضوع سطح به مراتب بالاتری از همکاری و مشارکت‌پذیری بین اوکراین و ناتو را تضمین کرد.

رهبران ناتو در آوریل ۲۰۰۸ از ارائه برنامه اقدام عضویت به اوکراین و گرجستان، خودداری اما در بیانیه‌ای سیاسی اعلام کردند که «اوکراین و گرجستان به مرور زمان و پس از برآوردن تمام الزامات و معیارها، به عضویت ناتو درخواهند آمد.»

استولتنبرگ شورای اوکراین-ناتو را «بستری سیاسی» خواند که برگزاری نشست‌های «مشاوره بحران» و تصمیم‌گیری درباره تعمیق روابط سیاسی را میسر می‌سازد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1343076

مهمترین اخبار ایران و جهان: