نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 15:01

قزاقستان: در صورت درخواست جمعی ازسرگیری نشست‌های «آستانه» بررسی می‌شود

وزرات خارجه قزاقستان اعلام کرد اگر شرکت‌کنندگان در نشست‌های بین‌المللی «آستانه» درباره سوریه درخواست جمعی برای ادامه مذاکرات در این کشور را ابراز کنند، قزاقستان آماده بررسی امکان از سرگیری این روند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای نتایج بیستمین نشست بین المللی «آستانه» در مورد سوریه را مورد بررسی قرار داد.

در این بیانیه‌ آمده است: بیستمین نشست بین المللی سطح عالی بین المللی درباره سوریه در قالب آستانه از سوی جمهوری قزاقستان به عنوان آخرین مرحله از روند مذاکرات برگزار و نتایج ذیل تاکنون بدست آمده است.

مشخص است که این فرمت به عنوان یک پلت فرم حمایتی برای مذاکرات روند ژنو ایجاد شد و در نظر گرفته شده بود تا وظایف عملی خاصی را برای پایان دادن به مناقشه حل کند.

در حال حاضر، اهداف اولیه آن - ایجاد مناطق کاهش تنش، توقف خونریزی بین طرف های درگیر و جلوگیری از یک بحران بزرگ انسانی محقق شده است.

در حال حاضر وضعیت سیاسی در منطقه خاورمیانه به شدت در حال تغییر است. تمایل به احیای روابط بین کشورهای عربی و دمشق وجود دارد و عضویت سوریه در اتحادیه عرب تمدید شده است.

در حال حاضر همچنین ترکیه قصد عادی سازی روابط با سوریه را دارد.

در این راستا خروج تدریجی سوریه از انزوا در منطقه را می توان با اطمینان راسخ به عنوان نتیجه موفقیت آمیز نشست آستانه تلقی کرد.

در عین حال، در صورتی که شرکت کنندگان در نشست های بین المللی سوریه در قالب آستانه درخواست جمعی برای ادامه مذاکرات در آستانه بیان کنند، قزاقستان آماده است با در نظر گرفتن پیشرفت ها، احتمال از سرگیری این روند را به عنوان ژست حسن نیت در مکان های دیگر در نظر بگیرد.

این بیانیه در حالی است که «قنات تومیش» معاون وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان، پیشتر گفته بود که روند آستانه در مورد سوریه رسما تکمیل شده است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1303832

مهمترین اخبار ایران و جهان: