نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 07:02

نخست وزیر قطر برای پوتین پیام فرستاد

کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که نخست وزیر قطر برای پوتین پیام فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه موسوم به کرملین اعلام کرد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، نخست وزیر قطر، پیام «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر را طی جلسه‌ای در روز پنجشنبه به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، تحویل داده است.

پوتین روز گذشته در کرملین میزبان نخست وزیر قطر بود. نخست وزیر قطر همزمان ریاست وزارت خارجه کشورش را نیز بر عهده دارد.

همچنین وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد که پیام آل ثانی به پوتین به تشریح روابط بین دو کشور دوست و ابزارهای حمایت و تقویت این روابط پرداخته است.

پیش از آن نیز، «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود در مسکو دیدار کرده بود. گفته شده وزیر خارجه قطر در دیدار با نخست وزیر روسیه بر نقش کلیدی مسکو در تأمین امنیت انرژی و غذا در جهان تاکید کرد.

نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار دوحه را شریکی کلیدی در غرب آسیا دانست و اعلام کرد که کشورش «مشتاقانه منتظر گسترش همکاری‌ها از جمله استفاده فعالانه از ارزهای دو کشور در معاملات بین المللی است.»

دولت روسیه پیشتر اعلام کرده بود که نخست وزیر این کشور در مسکو با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود دیدار خواهد کرد.

در بیانیه دفتر مطبوعاتی دولت روسیه ضمن اعلام این خبر آمده بود که این گفتگوها به موضوعات مهم همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و بشردوستانه بین روسیه و قطر می‌پردازد و همچنین بر اجرای پروژه‌های مشترک در بخش‌های انرژی، صنعت، کشاورزی و غیره متمرکز خواهد بود.

در این بیانیه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری بین مسکو و دوحه بخش کشاورزی است، توضیح داده شده بود که در سال گذشته، حجم تجارت محصولات کشاورزی بین دو کشور به ۵۰.۹ درصد افزایش یافته است. از ماه ژانویه تا ماه مه سال جاری نیز صادرات محصولات کشاورزی از روسیه به قطر نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

این خبر در حالی است که «دیمیتری دوگادکین» سفیر روسیه در دوحه پیشتر گفته بود که قطر با وجود فشارهای خارجی زیادی که با آن مواجه است، همچنان بزرگترین کشور عربی سرمایه‌گذار در روسیه است.

این دیپلمات روس با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری مستقیم قطر در روسیه از ۲۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود، تاکید کرد که به رغم فشارهای خارجی گسترده، قطر به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه نپیوسته و همچنان بزرگترین سرمایه گذار عرب در اقتصاد روسیه است.

لازم به ذکر است که روسیه و قطر در سال ۱۳۹۸ یک توافق نامه در خصوص همکاری‌های امنیتی در دوحه امضا کرده‌اند. روسیه و قطر طی دوره اخیر سیاستهای مشخصی را برای تقویت روابط دو جانبه در سایه مسائل مختلف بین المللی اتخاذ کرده‌اند. قطر همچنین در جریان جنگ اوکراین سیاست بی طرفی در پیش گرفته و تحریم روسیه را باعث آسیب به وضعیت تنش بین المللی عنوان کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1303276

مهمترین اخبار ایران و جهان: