نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 11:15

دبیرکل ناتو پذیرش اوکراین در ائتلاف نظامی را اولویت ندانست

دبیرکل ناتو در گفتگویی با تاکید بر اینکه آینده اوکراین در ناتو نهفته است در عین حال تاکید کرد که اما اولویت در حال حاضر این است که اوکراین خود را به عنوان یک کشور مستقل مطرح کند و در غیر این صورت امکان بحث درباره عضویت وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "دی ولت" آلمان در مطلبی نوشت: مسکو تهدیدات هسته ای خود علیه غرب را تشدید کرده است. در نشست اقتصادی آخر هفته در سن پترزبورگ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که اولین سلاح هسته ای تاکتیکی در بلاروس مستقر شده است. پوتین گفت: این بخش اول است. استقرارهای بیشتر تا پایان سال تکمیل خواهد شد. ناتو این اعلامیه را با نگرانی دنبال می‌کند، حتی اگر ائتلاف دفاعی غربی در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر استفاده کرملین از سلاح‌های هسته‌ای در آینده قابل پیش‌بینی نمی‌بیند.

در این میان رویدادهای رخ داده در بلاروس همسایه، که متحد روسیه است، تقاضای اوکراین برای پیوستن سریع به ناتو را تقویت می‌کند. با این حال، چنین الحاق سریعی در شرایط فعلی پیش بینی نمی شود.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در این باره در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان گفت: آینده اوکراین در ناتو نهفته است، اما اولویت در حال حاضر این است که اوکراین خود را به عنوان یک کشور مستقل مطرح کند و در غیر این صورت امکان بحث درباره عضویت وجود ندارد. وی افزود: ما باید اطمینان حاصل کنیم که وقتی این جنگ به پایان می رسد، تمهیدات معتبری برای امنیت اوکراین وجود دارد تا روسیه نتواند دوباره مسلح شود و دوباره حمله کند و چرخه تهاجم روسیه شکسته شود.

استولتنبرگ اعلام کرد که در اجلاس سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی، در ماه ژوئیه، ناتو بسته کمکی را به منظور تطبیق اوکراین با استانداردهای این ائتلاف نظامی در یک دوره چند ساله تصویب خواهد کرد. به گفته وی روابط سیاسی نیز باید تشدید شود. دبیر کل ناتو همچنین گفت: این امر اوکراین را به ناتو نزدیکتر می کند.

دبیر کل ناتو در آستانه سفر دوشنبه و سه شنبه خود به برلین، استراتژی امنیت ملی آلمان را که روز چهارشنبه تصویب شد و هدف آن تقویت ارتش آلمان از طریق تجهیزات بهتر و آمادگی عملیاتی است، تمجید کرده و گفت: اولین استراتژی امنیت ملی آلمان یک سند مهم و اثبات نقطه عطف است. وی از "تعهد روشن" آلمان برای تحقق اهداف هزینه های دفاعی ناتو و ایجاد "یکی از قوی ترین نیروهای مسلح در اروپا" استقبال کرد.

با این استراتژی، دولت فدرال می خواهد آلمان را در برابر تهدیدهای فزاینده از داخل و خارج مسلح کند. پس از 15 ماه رایزنی، کابینه دولتی چهارشنبه گذشته این طرح را تصویب کرد که در آن برای اولین بار تمام مسائل مربوط به امنیت از تجهیزات بوندسوهر گرفته تا مبارزه با تغییرات آب و هوایی و حفاظت مدنی به هم مرتبط شد.

دبیر کل ناتو در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: رهبری آلمان همچنان برای صلح و امنیت در منطقه یورو آتلانتیک ضروری است. استولتنبرگ همچنین از نقش برلین در بزرگترین رزمایش نیروی هوایی تاریخ ناتو که این روزها در حال برگزاری است، قدردانی کرده و گفت: این مانور نمایش قوی توانایی های آلمان است، و من از آلمان برای میزبانی این رزمایش تشکر می کنم.

وی تاکید کرد که برای نشست سران ناتو که برای ژوئیه در ویلنیوس لیتوانی برنامه ریزی شده است، این ائتلاف با وعده بلندپروازانه تر در مورد هزینه های دفاعی که حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خواهد بود، موافقت خواهد کرد.

استولتنبرگ همچنین نسبت به مذاکرات شتابزده صلح میان اوکراین و روسیه هشدار داده و گفت: همه ما می خواهیم این جنگ پایان یابد. اما برای اینکه صلح پایدار باشد، باید عادلانه باشد. صلح نمی تواند به معنای توقف درگیری و پذیرش توافقی که روسیه دیکته می کند باشد. فقط اوکراین به تنهایی می تواند شرایط قابل قبول را تعریف کند.

روز شنبه، گروهی از رهبران آفریقا به رهبری سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، با پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد یک "مأموریت صلح" خودخوانده گفتگو کردند. این هیئت قبلاً از هر دو طرف خواسته بود که در کیف "تنش زدایی" کنند. رئیس جمهور رامافوسا گفت: این جنگ باید پایان یابد و باید صلح از طریق مذاکرات برقرار شود. استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه موفقیت‌های نظامی موقعیت اوکراین را در مذاکرات تقویت می‌کند، گفت: هر چه اوکراین بتواند سرزمین‌های بیشتری را آزاد کند، کارت‌های بهتری روی میز مذاکره برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار خواهد داشت.

اولاف شولتز ، صدر اعظم آلمان روز دوشنبه در برلین از استولتنبرگ استقبال خواهد کرد . به گفته دولت آلمان، این دو می خواهند درباره مقدمات نشست ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی در 11 و 12 ژوئیه گفتگو کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1292376

مهمترین اخبار ایران و جهان: