نیوز سیتی!
09 آبان 1402 - 19:13

دهقانی: توسعه ریزفناوری‌ها یکی از مأموریت‌های دولت در برنامه هفتم است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از اهتمام جدی برای توسعه ریزفناوری در کشور و همچنین مأموریت جدید ستاد نانو برای توسعه فناوری میکرو گفت.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو حاضر شد و در حاشیه آن از اهتمام جدی دولت برای توسعه فناوری‌های میکرو در کشور گفت. 

دهقانی د اشاره به اینکه ستاد توسعه فناوری نانو، در برنامه‌ای جامع‌تر وظیفه توسعه ریزفناوری‌ها را در کشور دارد، اظهار داشت: در مدیریت جدید ستاد نانو، بخش میکرو نیز به مأموریت‌های این ستاد افزوده شده است. توسعه ریزفناوری‌ها یکی از برنامه‌های جدی دولت در 5 سال برنامه هفتم توسعه خواهد بود.

او تأکید کرد: در کنار مأموریت جدید ستاد، تجاری‌سازی هر چه بیشتر نانوفناوری نیز یکی از وظایف این ستاد در دوره جدید است. این ستاد بعد از حدود ۲۰ سال فعالیت موفق شد کشور را به کسب رتبه سوم و چهارم در علم نانو برساند و در دوره جدید بر تبدیل این علم به فناوری تاکید می‌شود.

دهقانی از راه‌اندازی ۶ مرکز ملی آفرینش فناوری تا پایان برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: این مراکز تحت عنوان آزمایشگاه‌های ملی ایجاد خواهد شد تا توسعه فناوری‌های جدید در کشور را سرعت ببخشد. یکی از این مراکز نیز در حوزه ریزفناوری و میکروالکترونیک است.

او در پاسخ به این سؤال که چرا بودجه ستاد نانو با وجود اضافه شدن ماموریت میکرو به این مجموعه ثابت مانده است، گفت: به طور حتم این حوزه نیازمند تدبیر مدیریت بودجه در داخل خود ستاد است؛ ضمن اینکه ستاد نانو از 3 محل منابع مستقیم، تبصره ۱۸ منابع اعتبار مالیاتی و منابع معاونت علمی می‌تواند تا 1 هزار میلیارد تومان را صرف توسعه این حوزه کند. از طرفی وظیفه ستاد نانو نیز هماهنگی و صرف این اعداد و ارقام و گردهم آوردن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فعال در حوزه میکرو دور یکدیگر است.

دهقانی تأکید کرد: در حوزه میکرو عقب هستیم و سنسور و حسگر از جمله فناوری‌های ملموسی هستند که توسعه آن‌ها در بخش‌های مختلف فناورانه کشور ضروری است،

فعالیت‌های ستاد نانو برای فناوری‌های میکرو در 6 ماه ابتدایی امسال

عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو نیز در خصوص مأموریت جدید ستاد نانو تشریح کرد: حوزه توسعه فناوری‌های میکرو، حوزه بسیار گسترده‌ای بوده و مرتبط با خیلی از بخش‌های دیگر است؛ برای مثال بخش مربوط به زیست‌فناوری جدا شده است و در ستاد توسعه فناوری جلو می‌رود. از طرف دیگر در معاونت علمی برنامه ملی توسعه فناوری‌های میکروالکترونیک نیز وجود دارد که از نظر فناوری در همین حوزه است. همه این موضوعات به ستاد واگذار نشده است و تنها برشی از آن مربوط به ستاد می‌شود.

وی افزود: در آن بخشی از برنامه میکرو که مأمورت جدید ستاد نانو است، در 6 ماه گذشته، روی زنجیره ارزش فناوری‌های منتخب مطالعه انجام شده است. داروهای طولانی‌عمل با ماده مؤثره میکرو، حسگرهای برپایه الکترونیک چاپی، الکترودهای الکتروشیمیایی مبتنی بر الکترونیک چاپی و ابزار برداشت انرژی بری حسگرها و اینترنت انرژی زمینه‌هایی از فناوری‌های میکرو است که توسعه فناوری آن بر عهده ستاد نانو و میکرو است.حسگرها، کار مطالعاتی انجام شده است.

او تصریح کرد: با همکاری بنیاد ملی علم ایران نیز فراخوان‌هایی برای شناسایی و همکاری با محققان و متخصصان این حوزه منتشر کردیم. یکی از فراخوان‌ها، مربوط به طراحی و تولید ابزارهای تشخیص بالینی بوده است و از 42 طرح دریافتی 10 مورد به مرحله داوری رسیده است. 30 طرح نیز در حوزه برداشت انرژی دریافت شده است که در حال بازبینی و بررسی است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1556932

مهمترین اخبار ایران و جهان: