نیوز سیتی!
05 آذر 1402 - 22:43

استعفای سه مقام ارشد اطلاعاتی در کره جنوبی

دفتر رئیس جمهور کره جنوبی از استعفای رئیس سازمان اطلاعات این کشور و پذیرش استعفای وی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد، استعفای رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور و دو معاون او را پذیرفته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دفتر رئیس جمهور کره جنوبی دلیل استعفای این مقامهای اطلاعاتی را مشخص نکرد اما رسانه‌های داخلی این کشور گزارش دادند تغییرات قبلی در مقامات این سازمان با مناقشات و اختلافاتی همراه بوده است.

«کیم کیو-هیون»، دیپلمات پرسابقه و مسلط بر امور آمریکا و کره شمالی بعد از شروع ریاست جمهوری یون سوک یول در ماه مه 2022 به ریاست سازمان اطلاعات ملی کره جنوبی رسید.

دفتر رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد، او بعد از استعفای این سه نفر، دو مقام این سازمان را بلافاصله به عنوان معاونان جدید منصوب کرد اما هنوز مدیر جدید سازمان که باید فرآیند تایید در پارلمان را طی کند معرفی نکرده است.

دفتر رئیس جمهور کره جنوبی در بیانیه‌ای نوشت: «کیم در مقام مدیر سازمان اطلاعات ملی کره جنوبی تلاش کرد در جریان تغییرات دولتی مجددا جایگاه این سازمان را به عنوان اصلی ترین سازمان اطلاعاتی-امنیتی کشورش تحکیم کند و یک نظام را برای همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای دوست برقرار کرد.»

این تحول چند روز پس از آن انجام شده که کره شمالی پس از دو بار پرتاب ناموفق در ماه‌های مه و آگوست اعلام کرد که سرانجام یک ماهواره جاسوسی نظامی را پرتاب کرده و با موفقیت آن را در مدار قرار داده است.

در پاسخ، کره جنوبی بخشی از توافق کاهش تنش نظامی بین کره در سال ۲۰۱۸ را لغو کرد. کره شمالی در تلافی این اتفاق گفت که تمام اقدامات نظامی خود را که تحت این توافق متوقف کرده بود، باز می‌گرداند. چین از همه طرف‌های ذی‌ربط خواسته در مورد پرتاب ماهواره آرام بوده و خویشتن‌داری کنند.

پایان پیام/.

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1585632

مهمترین اخبار ایران و جهان: