نیوز سیتی!
20 آبان 1402 - 09:52

کاربرد هوش مصنوعی در روانشناسی و علوم رفتاری/ گفتار هفتم

متخصصان می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی با مطالعه مستقیم رفتارهای یک فرد از تحلیل و تشخیص هوشمند سامانه‌های تحلیلی بهره‌مند شوند. سید احمد قاسمی

دکتر سید احمد قاسمی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مؤسس مرکز رشد فناوری هوشمند

نظام تربیت در تمدن سایبری، درگیر پدیده های مختلفی شده، و بافتهای متفاوتی به خود می گیرد. یکی از زوایا و بافتهای مهم نظام تربیت در تمدن سایبری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی، بافت نظام تربیت و سایر نظامهای مرتبط با آن را دچار دگردیسی می کند. این موضوع فقط منحصر به حوزه مستقیم تربیت، برنامه درسی و امور آموزشی نیست. از مدیریت در نظام تربیت، تا کسب و کار، صنعت، بازاریابی و اقتصاد تربیت، تا مدیریت شهری و معماری، مطالعات اجتماعی و رفتار شناسی، امنیت در حوزه تربیت، و ابعاد دیگر. در سلسله مقالاتی که استاد بزرگوار، جناب آقای دکتر قاسمی به رشته تحریر در می آورند، به زوایای مختلف کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف پرداخته، و به صورت اجمالی به مسائل مهم آن در هر حوزه اشاره می کنند. از این رو، اغلب این مقالات، برای متخصصان طراحی نظام آموزشی و حکمرانی تعلیم و تربیت نیز مفید و آموزنده است. تحریریه پنجره تربیت.

هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه پردازش داده‌های متنوع ازجمله تصویری و صوتی و متنی افراد و گروه‌ها و طبقه‌بندی آن بر اساس نیاز محققان و متخصصان این بخش فراهم کند. وجود کلان داده در زمینه شناخت همه‌جانبه رفتارهای افراد در بازار، خانواده، مدرسه، دانشگاه، اجتماع و دسترسی به داده‌های درمانی و اجتماعی و بهره‌گیری توأم از پایگاه دانش تخصصی حوزه‌های روانشناسی و رفتاری فرصت مهمی را برای متخصصان فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه پردازش داده‌های متنوع ازجمله تصویری و صوتی و متنی افراد و گروه‌ها و طبقه‌بندی آن بر اساس نیاز محققان و متخصصان این بخش فراهم کند.

 

در پایگاه دانش تخصصی شاخص‌های رفتاری و روانشناسی بر اساس داده‌های پژوهشی و علمی قابل‌دسترسی و بهره‌گیری در تحلیل‌های نهایی هست. تحلیل رفتار و تشخیص اختلالات هم گسترده است و هم پیچیده که با بررسی سوابق فرد و خانواده و سوابق اجتماعی و محیط به دست می‌آید.

 مشکلات و بیماری‌های زیادی در زمینه روانی و رفتاری شناخته شدند که بسیاری از آن‌ها در صورت تشخیص به‌موقع و درست می‌توانند توسط درمانگران متخصص درمان و یا پیشگیری شوند.

حجم داده‌های مربوط به حوزه‌های رفتاری و روانی و حتی وابستگی آن به مطالعات ژنتیک نیازمند ابزاری هست که بتواند با دقت بین آن‌ها ارتباط برقرار کند.

 

حجم داده‌های مربوط به حوزه‌های رفتاری و روانی و حتی وابستگی آن به مطالعات ژنتیک نیازمند ابزاری هست که بتواند با دقت بین آن‌ها ارتباط برقرار کند و تشخیصی با دقت بالا به درمانگر ارائه کند. استفاده از کلان داده در ارتباط داده‌های گسترده و بهره‌گیری از پایگاه دانش به دلیل گستردگی دانش مربوط به تشخیص و درمان و تغییرات مهم دستاوردهای بشری بهترین گزینه برای تشخیص درست و به هنگام است.

استفاده از کلان داده به دلیل گستردگی دانش مربوط به تشخیص و درمان و تغییرات مهم دستاوردهای بشری بهترین گزینه برای تشخیص درست و به هنگام است.

 

متخصصان این بخش می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی با مطالعه مستقیم رفتارهای یک فرد از تحلیل و تشخیص هوشمند سامانه‌های تحلیلی بهره‌مند شوند. این سامانه‌ها قابلیت تشخیص و پیشنهاد‌هایی درمانی به ازای هر فرد یا گروه را بر اساس دانش به‌روز شده دارند و ازاین‌جهت می‌تواند در تشخصی نهایی مناسب توسط متخصصین نقش مهمی داشته باشد.

این سامانه‌ها قابلیت تشخیص و پیشنهاد‌هایی درمانی به ازای هر فرد یا گروه را بر اساس دانش به‌روز شده دارند.

 

ارتباط داده‌های لحظه‌ای با سوابق هر فرد تحلیلی جامع از عوامل شکل‌گیری رفتار و امکان پیشگیری و درمان ریشه هر یک از رفتارهای نادرست در اختیار متخصصان رفتاری قرار داده می‌شود.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1567732

مهمترین اخبار ایران و جهان: