نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 12:01

«طوفان الاقصی» چگونه معادلات را به نفع فلسطین تغییر داد؟

عملیات طوفان‌الاقصی پیش دستی مقاومت علیه طرح صهیونیست‌ها با کمک کشورهای غربی بود که قصد داشتند در سایه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی به مقاومت ضربه وارد کنند.

فارس پلاس؛ روایت روز - عملیات طوفان الاقصی به عنوان یک حرکت برق‌آسا و شوکه کننده تغییرات مهمی را از جنبه‌های مختلف بین‌المللی بوجود آورد. این عملیات که باعث شد مسئله فلسطین دوباره به صدر اخبار و معادلات بین المللی بازگردد، فاز جدیدی از تحولات سیاسی و فرهنگی را در جهان کلید زد که در این حوزه می‌توان به چند مورد اساسی آن اشاره کرد:

 فلسطین به صدر مسائل جهان بازگشت

عملیات نظامی ناگهانی فلسطینی‌ها در جنوب اسرائیل از نظر شکل و محتوا برای همه غیرمنتظره بود و در شرایطی اتفاق افتاد که مسئله فلسطین آنطور که باید در جهان مانند گذشته مطرح نبود. حتی گفته شد که برخی کشورهای عربی نیز دیگر به مسئله فلسطین مانند گذشته اهمیت نمی‌دهند. این عملیات دوباره فلسطین را به صدر مسائل جهان اسلام آورد و با کشتار مردم غزه این مساله برای بسیاری از مردم جهان از جمله افکارعمومی کشورهای غربی به یک موضوع ویژه تبدیل شد.

پایگاه خبری «عربی 21» در این باره مطرح می‌کند: «با عملیات «طوفان الاقصی» ناامیدی رخت بربست و دروازه‌های تاریخ گشوده شد. تا پیش از این گفته می‌شد مسئله فلسطین دچار «انسداد تاریخی» شده است و جهانیان از جمله کشورهای عربی از آن عبور کرده‌اند و عملا به هم پیمان اسرائیل تبدیل شده‌اند.»

بازدارندگی شکننده اسرائیل و ارتقاء عمق استراتژیک گروه‌های فلسطینی

عملیات طوفان الاقصی مسئله بازدارندگی اسرائیل را به شدت شکننده کرد و اسرائیل با یک موضوع ویژه پس از این روبروست که موجودیت آنرا به شدت تهدید می‌کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی یک موجودیت جعلی است که با ملت سازی سعی کرد خود را به جامعه جهانی تحمیل کند با شکنندگی شدید این بازدارندگی در پروژه ملت سازی با استفاده از حضور یهودیان دنیا در سرزمین‌های اشغالی نیز با مشکل جدی مواجه شده است. عملیات طوفان الاقصی هیمنه اسرائیل که از جنگ شش روزه قوت گرفته بود را به شدت شکست. فلسطینیان در این عملیات توانستند بیش از 20 موضع اسرائیل را هدف قرار دهند و تا عمق 15 مایلی اسرائیل پیشروی کند و عمق استراتژیک گروه‌های فلسطینی با این عملیات به شدت افزایش یافت.

هتل خوابی صهیونیست‌ها پس از طوفان الاقصی 

اسرائیل با مشکل اراده مردمی برای ادامه حیات نیز روبروست. بسیاری از صهیونیست‌ها امروز ترس حضور مجدد در خانه‌های خود دارند و پس از این عملیات به خانه‌های خود بازنگشته‌اند و هتل خوابی می‌کنند، این درحالی است که ملت فلسطین که سابقه 70 ساله مقابله با صهیونیست‌ها را در کارنامه خود دارد هر روز بیشتر به یک ملت منسجم و قوی تبدیل می‌شود.فرار گسترده شهرک‌نشینان از مرز لبنان و همچنین مرز غزه موجب شده است تا به گفته رئیس انجمن هتل‌داری رژیم اسرائیل، نیمی از اتاق‌های هتل‌ها به افرادی که از اطراف غزه و لبنان آواره شده‌اند، اختصاص داده شود.

از سوی دیگر نگاهی به روحیه و اراده مردم مظلوم غزه که هر روز زیر بمباران شدید صهیونیست‌ها قرار دارند و هزاران شهید در این راه داده‌اند به خوبی پیداست که مردم این منطقه نه تنها مردم ناامید و مرعوبی نیستند، بلکه بیش از گذشته برای مقابله با اسرائیل مصمم شده‌اند.

تغییر شدید معادلات فلسطین پس از عملیات

فاز جدیدی که در سرزمین‌های اشغالی کلید خورده است دارای ابعاد مختلفی است. ضربه‌ای که اسرائیل از این عملیات خورده است تا مدت‌ها در حافظه تاریخی سیاسی این رژیم و شهرک نشینان باقی خواهد ماند. همین موضوع به تضعیف اعتماد اسرائیلی‌ها به قدرت‌شان برای آینده در منطقه خاورمیانه می‌انجامد. این عملیات با توجه به غافلگیری نظامیان اسرائیل به یک کابوس ادامه‌دار برای آنان بدل شده و این رژیم را با مشکلات امنیتی بسیاری روبرو خواهد کرد و سطح پایداری امنیت این رژیم را بسیار متزلزل کرده است.

به محاق رفتن طرح عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل

پس از طوفان الاقصی، ماجرای عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی نه تنها به محاق رفت بلکه نشان داد فلسطین اشغالی بازیگران مختلفی و قوی دیگری از جمله گروه‌های سیاسی نظامی در غزه و مردم فلسطین دارد. این عملیات نشان داد عامل انسانی همچنان در جهان بسیار مهم است؛ چه در بعد داخلی سرزمین های اشغالی و چه در بعد بین‌المللی تنها حاکمان نمی‌توانند برای سرنوشت سیاسی یک ملت تصمیم گیری کنند. عملیات اخیر مقاومت همچنین همه محاسبات منطقه‌ای و بین المللی را به هم ریخت و ضربه شدیدی به سیاست‌های فاشیسستی صهیونیست‌ها وارد کرد که به دنبال یکسره کردن سیطره بر کرانه باختری و تقسیم مسجدالاقصی بودند.

اقدام پیش‌دستانه علیه یک طرح بین المللی علیه فلسطین

همچنین کارشناسان مطرح می کنند رویکرد سیاسی رژیم صهیونیستی مبنی بر ملت‌زدایی و ایجاد ملت جعلی مورد پسند خود که بیش از 70 سال با حمایت حکومت های غربی بر روی آن تکیه کرده و جنایات مختلفی را رقم زده است، پاسخگو نیست. ماهیت اسرائیل با به خاک و خون کشیدن مردم فلسطین رقم خورده و این موضوع مشروعیت رژیم صهیونیستی که به شدت به دنبال ایجاد مشروعیت برای خود بوده را زیر سئوال می‌برد. کارشناسان پیش‌‎بینی می‌کنند: «از آنجا که آزادسازی سرزمین های اشغالی از طریق نظامی برای فلسطینی‌ها دشوار است، آنها به عملیات "طوفان الاقصی" به عنوان ابزاری برای دگرگون کردن اوضاع در برابر اسرائیلی ها متوسل شدند و موفق هم بودند.»

کارشناسان پیش بینی می‌کنند «این عملیات در نهایت به مذاکرات علنی غیرمستقیم و مذاکرات پشت پرده درباره تبادل اسرا و گروگان‌ها و ترتیبات امنیتی و اقتصادی منجر خواهد شد.» برخی از کارشناسان نیز بر این عقیده‌اند که عملیات طوفان‌الاقصی پیش دستی مقاومت علیه طرح صهیونیست‌ها با کمک کشورهای غربی بود که قصد داشتند با مسئله عادی سازی روابط با کشورهای عربی به مقاومت ضربه وارد کنند اما فلسطینی‌ها علاوه بر ضربه نظامی به اسرائیل این معادلات را تغییر دادند؛ از این رو عملیات طوفان الاقصی یک حمله پیش‌دستانه بود.

اگرچه از بعد بین المللی صهیونیست‌ها در حال عادی‌سازی ارتباط با کشورهای مسلمان بودند اما در بعد داخلی تحرکات خود علیه فلسطینیان را شدت بخشیده بودند و در همین راستا حمله به مسجد الاقصی شدت یافته بود و حماس نیز چندین بار نسبت به این رفتارهای اسرائیل هشدار داده بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1562932

مهمترین اخبار ایران و جهان: