نیوز سیتی!
02 آذر 1402 - 21:13

تکمیل محور مشهد به سرخس در اولویت اجرایی قرار دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل محور مشهد به سرخس در اولویت اجرایی برای ما و مصوبه ریاست محترم جمهور است و بخش باقی‌مانده آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خیرالله خادمی پس از بازدید از پروژه جاده سرخس مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سرخس اظهار کرد: به دعوت استاندار خراسان رضوی از محورهای در حال ساخت بخش زیرساختی استان بازدیدی انجام دادیم و برنامه ما این است که پروژه‌های دارای اولویت را با حضور استاندار خراسان رضوی اولویت‌بندی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی پس از سفر به ترکمنستان، گفت: دستور وزیر محترم این بود که هر چه سریعتر از محورهای مرز سرخس بازدید کنیم و موارد و مشکلاتی که دارند را بررسی کنیم تا در عملیات اجرایی آنها تسریع شود.

وی با بیان اینکه در استان خراسان رضوی حدود ۳۲۰ کیلومتر مسیرهای مختلف بزرگراهی در حال اجرا داریم، ادامه داد: بخشی از این مسیرها را اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و بخشی را نیز شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور انجام می‌دهد.

خادمی افزود: در بخش آزادراهی نیز دو پروژه آزادراهی در برنامه کاری ما است که در حال اجرا هستند و در حوزه ریلی نیز که از شمال به جنوب و از چابهار تا خراسان رضوی است برای تسریع مورد تاکید هستند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: تکمیل محور مشهد به سرخس در اولویت اجرایی برای ما و مصوبه ریاست محترم جمهور است و با توجه به اینکه این محور بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب و دروازه جمهوری اسلامی ایران از ناحیه سرخس به کشورهای آسیای میانه و شمال شرق است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در کنار اینکه یک مسیر استانی و ملی است؛ با اتصال به کشور ترکمنستان یک مسیر بین المللی نیز قلمداد می‌شود.

وی گفت: این مسیر از مشهد به سرخس ۱۸۰ کیلومتر است و حدود ۱۳۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است و زیر ترافیک است اما در محدود کوهستانی این مسیر که در واقع گردنه مزداوند است و عملاً سخت‌ترین گردنه مسیر است و گلوگاه کریدور شمال به جنوب ما از طرف بندرعباس و از طرف تهران محسوب می‌شود این محدوده باقی مانده است که به طول ۴۵ کیلومتر عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

خادمی اظهار کرد: عملیات سنگین خاک‌برداری انفجاری نزدیک به ۳ میلیون متر مکعب انجام شده است و دو دستگاه تونل و تعداد زیادی پل در مسیر است که پیشرفت فیزیکی کل محور در این محدوده ۴۵ کیلومتری بالای ۸۰ درصد است و ما امیدواریم در سال آینده با تزریق مالی که توسط سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود و تاکیدی که روی این محور است این محور را آماده بهره‌برداری کنیم و به عنوان یک محور ترانزیتی و گلوگاه کریدور شمال به جنوب در شرق کشور آماده تحویل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی به ترکمنستان گفت: یکی از توافقات این سفر این بوده است که ظرفیت باری هم در بخش جاده‌ای و هم در بخش ریلی در سرخس افزایش پیدا کند و برای افزایش این ظرفیت یکی از نیازها این است که ما بتوانیم زیرساخت‌های این محدوده را افزایش دهیم و یکی از برنامه‌های ما نیز احداث مسیر جدید است که بتوانیم افزایش تردد جاده‌ای را در این مسیر داشته باشیم.

پایان پیام/۷۰۰۷۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1582576

مهمترین اخبار ایران و جهان: