نیوز سیتی!
14 آبان 1402 - 09:48

جزئیات کامل مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به کردستان

استاندار کردستان جزئیات سفر دور دوم سفر هیات دولت به استان را تشریح کرد و گفت: بخشی از مصوبات دور دوم سفر، تکمیل مصوبات سفر دور اول و بخش دیگری نیز آغاز پروژه‌های جدید برای استان است.

اسماعیل زارعی‌کوشا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: استقبال پرشور مردم سنندج و استان از رئیس جمهور بازتاب بسیار خوبی داشت.

استاندار کردستان به علت انتخاب میدان آزادی به عنوان محل دیدار مردمی سنندج با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: دیدار مردمی رئیس جمهور در سفرهای استانی اغلب در فضای ورزشی و استادیوم‌ها برگزار می‌شود و ما تفاوتی در این زمینه ایجاد کردیم و مایل بودیم در جایی برگزار شود که نمادی از کردستان نمایان باشد و با توجه به اینکه نماد میدان آزادی برای همه شناخته شده است، این مکان را برای دیدار برگزیدیم.

وی با بیان اینکه زمان دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به کردستان مصادف با اتفاقات سال گذشته بود، افزود: چنین استقبالی از رئیس جمهور پیام بسیار مهمی داشت و آن امنیت و آرامش استان است و ما به بزرگ‌منشی مردم ایمان داریم که ما را سربلند کردند.

زارعی‌کوشا به مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به استان اشاره کرد و گفت: این مصوبات سه ساله بود و برای راه‌آهن یک‌هزار 200 میلیارد تومان برای سال‌های 1400 تا 1402مصوبه داشتیم لذا با تلاش بسیار، تخصیص خوبی گرفتیم و باعث شد در جذب اعتبارات و تخصیص‌ها نسبت به سایر استانها  سهم بیشتری داشته باشیم.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در تخصیص اعتبارت و توزیع آنها هدفمند عمل کردیم، افزود: این تخصیص‌ها برای پروژه‌های کلان و با تاثیرگذاری بیشتر اختصاص یافت.

وی با اعلام اینکه در این سفر از پروژه‌ها بهره‌برداری واقعی انجام شد، افزود: برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام تلاش شد و رویکرد این بود و توانستیم بهره‌برداری واقعی از پروژه‌ها داشته باشیم.

زارعی‌کوشا افزود: در این سفر بیش از 35 هزار میلیارد تومان پروژه به ارزش روز بهره‌برداری شد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: از اعتبارات مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به استان 6 هزار و 250 میلیارد تومان تخصیص یافت.

وی گفت: از چالش‌هایی که در استان داشتیم مسئله آب بود، در شهری مانند بانه جیره‌بندی داشتیم و با بازید از تمام پروژه‌های آبی، اعتبارات مناسب برای حل این مشکلات در سفر اول مصوب شد.

وی با بیان اینکه در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان 14هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه آب و برق بهره‌برداری شد، افزود: برای حل مشکل آب تا افق1420 در شهرستان بانه احداث سد لازم است که در این سفر دستور لازم از طرف رئیس جمهور صادر شد.

زاعی‌کوشا با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از پروژه‌های آبی در استان اکنون دغدغه 50 درصد جمعیت استان نسبت به مشکل آب برطرف شده است، گفت: پروژه خط انتقال آب از سد قوچم به دهگلان و از سد سیازاخ به بیجار هم به سرعت انجام می‌شود. 

استاندار کردستان در ادامه به بهره‌برداری از فرودگاه سقز نیز اشاره کرد و گفت: برای این پروژه با مخالفت‌هایی نسبت به توجیه اقتصادی رو به رو شدیم اما در نهایت به بهره‌برداری رسید و اکنون آماده استفاده است.

وی افرود: برای بهره‌برداری درست از این پروژه و استفاده بهینه هواپیما از این باند فرودگاه، ارتفاع دکل‌های انتقال برق کاهش داده شد.

زارعی‌کوشا اظهار کرد: این فرودگاه هر هفته یک بار پرواز خواهد داشت و برای افزایش پروازها هم در فرودگاه سقز و هم فرودگاه سنندج برنامه‌ریزی خواهد شد ضمن اینکه با راه‌اندازی ایرلاین بومی استان در آینده‌ای نزدیک فرودگاه‌های استان به یکی از فعال‌ترین فرودگاه‌های کشور تبدیل خواهد شد. 

استاندار کردستان همچنین با اشاره به اینکه مصوبات دور اول سفر برای برخی از پروژه‌ها، کفاف اتمام پروژه را نداشت، گفت: بخشی از مصوبات دور دوم سفر، تکمیل مصوبات قبلی و بخش دیگری نیز پروژه‌های جدید برای استان است.

وی با بیان اینکه بخشی از مصوبات تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت، افزود: در دور دوم قریب به 14هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه در حوزه‌های اقتصادی نیز مصوبات خوبی وجود داشت که یکی از مهم‌ترین آنها کریدور شمال به جنوب است، افزود: در این سفر یک هزار و 200 میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد، اما نیاز به اعتبارات بیشتری خواهد داشت. 

استاندار کردستان ادامه داد: انتقال آب از سد آزاد به قوچم و از قوچم به دهگلان و قروه، احداث راه‌های روستایی، تکمیل گردنه صلوات‌آباد، تکمیل محور بیجار ـ زنجان، تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب مریوان، دیوانده و سنندج، احداث شبکه جمع‌آوری تصفیه‌خانه فاضلاب باقی مانده نواحی منفصل در سد ژاوه، تکمیل قطعات محور سقز ـ بانه، تکمیل طرح‌های هادی روستایی، اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی در مریوان و بهسازی مسیر کامیاران از دیگر مصوبات دور دوم سفر به استان بود.

 افزایش حقوق معادن، صدور مجوز واردات ماشین‌آلات راهداری، صدور مجوز ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و اقلیم کردستان، صدور مجوز ایجاد شهرک خورشیدی در استان از دیگر مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان کردستان بود که زارعی‌کوشا به آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در جلسه شورای اداری استان با حضور رئیس جمهور چند تفاهم‌نامه مهم با هلدینگ‌های بزرگ کشور منعقد شد، خاطرنشان کرد: این اقدام زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، توسعه سرمایه‌گذاری و خلق ثروت در زمینه استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، گردشگری استان خواهد بود.

انتهای پیام/2330/72

منبع: فارس
شناسه خبر: 1561532

مهمترین اخبار ایران و جهان: