نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 11:47

اولین آمار رسمی از کاهش قیمت مسکن در تهران + نمودار

قیمت مسکن در پایتخت طی یک ماه گذشته با کاهش 6 دهم درصدی مواجه شد و به عقیده کارشناسان بازار وارد دوره رکود طولانی مدت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی مسکن نرخ رشد قیمت مسکن پایتخت در شهریور ماه 1402 نسبت به ماه قبل 6 دهم درصد کاهش یافت.

بر اساس اطلاعات این گزارش در شهریور 1402 نسبت به مرداد ماه بیشترین رشد قیمت مربوط به مناطق 11، 12 و 7 با رشد 9.6 درصد، 9.4 درصد و 8.2 درصد بوده است. از طرفی بیشترین کاهش قیمت مسکن نیز مرتبط با مناطق 22، 18 و 13 بود که معادل 11.8 درصد، 9.7 درصد و 9.4 درصد کاهش یافت.

در مناطق 1، 2 و 3 که پیشران قیمت مسکن در تهران و کشور هستند نیز تنها افزایش قیمت 4.9 درصدی در منطقه یک اتفاق افتاده و مناطق 2 و 3 به ترتیب 8.4 و 7.4 درصد با کاهش قیمت مواجه شدند.

* ساخت مسکن به کاهش قیمت ختم شد

در این راستا، علی نادری‌شاهی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سرعت گرفتن نهضت ملی مسکن از عوامل اصلی روند کاهشی قیمت مسکن در شهر تهران است.

* تحولات بازار مسکن به صورت رسمی منتشر نمی‌شود

به گزارش فارس، وزارت راه و شهرسازی مدتی است به نقل از متولیان خود از کاهش قیمت مسکن صحبت می‌کند، اما خلأ آماری شکل‌گرفته سبب شده تا گزارش مستندی در این حوزه منتشر نشود و گزارش وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی مسکن تنها گزارش مستند ارائه‌شده در این حوزه است.

پیشتر وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به صورت ماهانه با اتکا به اطلاعات معاملاتی مسکن در پایتخت، قیمت مسکن و تحولات بازار واحدهای مسکونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر می‌کردند، اما از سال پایانی دولت دوازدهم روند انتشار آمار متوقف شد و همچنان این اطلاعات در اختیار کارشناسان قرار نمی‌گیرد.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1540732

مهمترین اخبار ایران و جهان: